Maria inte längre jungfru i Norge

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
liberator
Kontakt:

Maria inte längre jungfru i Norge

Inlägg av liberator » ons 03 feb 2010, 03:12

Jag försöker mig på att starta en ny tråd i denna underkategori av forumet.
Jungfru Maria ska inte längre kallas jungfru (jomfru) utan ung kvinna (ung kvinne) när den nya norska översättningen av Gamla testamentet spikas framåt slutet av 2010. Förlusten av det jungfruliga har stött på patrull.

/.../

Tilläggas ska att det är bara i översättningen av Gamla testamentet som jungfru är tänkt att få stryka på foten till förmån för ung kvinna. I Nya testamentet ska norrmännen få fortsätta att läsa om jungfru Maria.
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/ma ... -1.1038735

Är detta ett nytt grepp eller har det hänt förut?
Musik och samma på Spotify
Twitter

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Re: Maria inte längre jungfru i Norge

Inlägg av JemyM » ons 03 feb 2010, 06:08

Jag har hört detta översättningsproblem från annat håll, alltså att jungfru är en felöversättning.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Thursday

Inlägg av Thursday » ons 03 feb 2010, 08:42

JemyM skrev:Jag har hört detta översättningsproblem från annat håll, alltså att jungfru är en felöversättning.
Ja, jag har för mig att det var Dawkins som pratade om detta när jag hörde det, orden för "jungfru" och "ung flicka" är tydligen väldigt lika varandra på hebreiska, eller vad nu originalspråket i bibeln kan tänkas vara.
http://www.kvackyou.se | http://www.imsoevil.com | Davbjo @ Twitter
"There is no 'Complete Idiots Guide to Creationism,' but perhaps one is not needed." - Andrei Codrescu

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » ons 03 feb 2010, 08:50

Marias oskuld diskuteras bara i Lukas och Matteus också men inte i Markus. I Johannes beskrivs Josef som fadern vid något tillfälle (sitter på mobilen och kan inte ge passagen ur huvudet).
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

soulboyII

Inlägg av soulboyII » ons 03 feb 2010, 09:02

Thursday skrev: Ja, jag har för mig att det var Dawkins som pratade om detta när jag hörde det, orden för "jungfru" och "ung flicka" är tydligen väldigt lika varandra på hebreiska, eller vad nu originalspråket i bibeln kan tänkas vara.
Guy Ritchie har också tagit upp det.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 03 feb 2010, 09:25

soulboyII skrev:
Thursday skrev: Ja, jag har för mig att det var Dawkins som pratade om detta när jag hörde det, orden för "jungfru" och "ung flicka" är tydligen väldigt lika varandra på hebreiska, eller vad nu originalspråket i bibeln kan tänkas vara.
Guy Ritchie har också tagit upp det.
Ifall det egentligen stod "ung kvinna":
"Ni ska se ett tecken, på den store världsfrälsaren Messias ankomst: den unga kvinnan ska bli havande och få en son"...eh...svårt att urskilja ett sådant extremt speciellt tecken, kan man tycka; hur ovanligt var/är det att en ung kvinna får en son.

soulboyII

Inlägg av soulboyII » ons 03 feb 2010, 09:34

kaxiga Z skrev: svårt att urskilja ett sådant extremt speciellt tecken, kan man tycka; hur ovanligt var/är det att en ung kvinna får en son.
Good point.

Var hittar man den aktuella versen i Bibeln?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 03 feb 2010, 09:47

soulboyII skrev:
kaxiga Z skrev:svårt att urskilja ett sådant extremt speciellt tecken, kan man tycka; hur ovanligt var/är det att en ung kvinna får en son.
Good point.

Var hittar man den aktuella versen i Bibeln?
antagligen handlar det om Jesaja 7:14

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 03 feb 2010, 10:45

Jesaja 7:14 nämns i artikeln.

Rubriken är egendomlig, eftersom Maria förvisso inte nämns i Gamla Testamentet; att kristna vill tolka vissa verser till att handla om Jesus är en annan sak.

Invändningen som kZ kommer med, att profetian blir underligt vag, torde vara det starkaste argumentet mot "ung kvinna"-tolkningen.

Dawkins lär nämna det i förbigående, som ett etablerat faktum, i "Den själviska genen". Vad nu poängen är.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 03 feb 2010, 10:53

Med det sagt så är många profetior i bibeln tämligen vaga och många är ouppfyllda.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 03 feb 2010, 11:09

kaxiga Z skrev: "Ni ska se ett tecken, på den store världsfrälsaren Messias ankomst: den unga kvinnan ska bli havande och få en son"...eh...svårt att urskilja ett sådant extremt speciellt tecken, kan man tycka; hur ovanligt var/är det att en ung kvinna får en son.
Ung kvinna var väl i många fall synonymt med ogift=oskuld. Det kanske inte var så petigt för GT-författarna exakt vilket ord man använde?
We are the dead

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 03 feb 2010, 11:11

Även i svenska Bibel 2000 (i alla fall i Bibeln.se) står det 'ung kvinna'. Nu är Bibel 2000 inte enbart översatt av kristna experter utan även t ex rabbiner har ingått i expertgruppen (GT är ju judendomens Tanach). hörde ett fördrag av Morton Narrowe, om arbetet.

Förstår därför inte sensationen med norrmännens GT; har reportern inte kollat upp svenska Bibel 2000?
Senast redigerad av 1 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » ons 03 feb 2010, 11:19

Hexmaster skrev:Invändningen som kZ kommer med, att profetian blir underligt vag, torde vara det starkaste argumentet mot "ung kvinna"-tolkningen.
Om man nu inte läser vidare i texten.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 03 feb 2010, 11:24

Kollar min gamla bibel från 1926, står ordagrant:

Jes. 7.14
"Så skall då Herren själv giva eder ett tecken: Se, den unga kvinnan skall varda havande och föda en son, och han skall giva honom namnet Immanuel" (min fetning, som ni förstår)

Så vad är grejen?
We are the dead

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » ons 03 feb 2010, 11:27

Xantippa skrev:Så vad är grejen?
Grejen är att norrmännen har ett mer inflammerat förhållande till sin kristendom än vad vi har i Sverige. Vilket varit till stor glädje för den norska humanist-rörelsen.

Skriv svar