Gamla testamentet och kristendomen

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Gamla testamentet och kristendomen

Inlägg av Linda Kall » ons 03 feb 2010, 17:07

Härifrån /smiskos
Anders E skrev:En sidokommentar i sammanhanget är att det egentligen är väldigt märkligt att GT öht finns med som en del av den kristna Bibeln, för egentligen har de två just inget med varandra att göra.
Förutom att utan GT så finns det ingen anledning för Jesus att offras. Och att rätt mycket av NT handlar om hur "profetiorna" i GT fullbordats.

Kristendomen är egentligen bara ännu en judisk sekt.

Anders E

Re: Maria inte längre jungfru i Norge

Inlägg av Anders E » ons 03 feb 2010, 17:30

Linda Kall skrev:Förutom att utan GT så finns det ingen anledning för Jesus att offras. Och att rätt mycket av NT handlar om hur "profetiorna" i GT fullbordats.
Nja, att det finns kopplingar av det slaget är inte konstigare än att all filosofi, politik, vetenskap, innehåller referenser bakåt till den kultur de tillhör utan att för den sakens skull vara ”kapitel i samma bok”
Kristendomen är egentligen bara ännu en judisk sekt.
Jag tror kanske inte man kan säga att det råder full enighet om den saken.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 03 feb 2010, 17:32

Anders E skrev:egentligen är väldigt märkligt att GT öht finns med som en del av den kristna Bibeln
JC skrev:I skolen icke mena att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har icke kommit för att upphäva, utan för att fullborda. Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats.
- Matteus 5:17-18
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » ons 03 feb 2010, 17:37

Anders E skrev:Nja, att det finns kopplingar av det slaget är inte konstigare än att all filosofi, politik, vetenskap, innehåller referenser bakåt till den kultur de tillhör utan att för den sakens skull vara ”kapitel i samma bok”
Jag påstår inte att de är kapitel i samma bok. Det är inte ens två böcker, utan två skilda samlingar av löst sammanfogade och dåligt underhållna texter.

Däremot är det helt klart att NT utan GT är poänglös. Det handlar om mer än referenser till rådande kultur. NT bygger uttryckligen på GT. Det går inte att säga (som kristna gärna gör) att "Äsch GT det var det gamla, nu är det NT som gäller". Det visar bara att man inte läst någon av dem, eller läst men inte förstått.
Anders E skrev:Jag tror kanske inte man kan säga att det råder full enighet om den saken.
Ja, det råder ju lite debatt om evolutionen också.

Anders E

Inlägg av Anders E » ons 03 feb 2010, 21:29

Linda Kall skrev:[Däremot är det helt klart att NT utan GT är poänglös. Det handlar om mer än referenser till rådande kultur. NT bygger uttryckligen på GT. Det går inte att säga (som kristna gärna gör) att "Äsch GT det var det gamla, nu är det NT som gäller". Det visar bara att man inte läst någon av dem, eller läst men inte förstått.
Äh, vilket trams! Med det resonemanget blir t.ex. alla filosofiska verk ”poänglösa” om de inte binds ihop med de volymer av andra verk som naturligtvis i en viss mening är en förutsättning för dem. Och var slutar det i så fall. Kanske kan det vid varje tidpunkt bara finnas en filosofisk avhandling som utgörs av samtliga dittills publicerade verk sammanbundna i en volym? Enbokssamhället, typ! Men kanske är det precis så det skulle vara om det bara inte varit så eländigt att ingen filosof läst någon av dem eller läst men inte förstått. Suck!!

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » ons 03 feb 2010, 21:38

Bibeln är inte ett "filosofiskt verk". Men du kanske inte menade det heller, bara tog det som exempel?

Jag vet inte riktigt vad du pratar om, men det jag försöker säga är att om man tittar på hur bibeln faktiskt kom till och hur kristendomen växte fram, och dessutom faktisk läser vad som står i bibeln så kan man ganska enkelt konstatera att NT är helt beroende av GT.

Utan Adam ingen Jesus, liksom. Förvånande få kristna inser det.

Anders E

Inlägg av Anders E » ons 03 feb 2010, 22:34

Linda Kall skrev:Bibeln är inte ett "filosofiskt verk". Men du kanske inte menade det heller, bara tog det som exempel?

Jag vet inte riktigt vad du pratar om, men det jag försöker säga är att om man tittar på hur bibeln faktiskt kom till och hur kristendomen växte fram, och dessutom faktisk läser vad som står i bibeln så kan man ganska enkelt konstatera att NT är helt beroende av GT.
Nej, jag menade inte att Bibeln var ett filosofiskt verk. Jag avsåg bara att illustrera min poäng som var att inga verk uppstår ur intet och vart det leder om man driver den insikten för långt. Och nej, man kan inte ”konstatera att NT är helt beroende av GT” i någon annan mening än den jag angav. Man kan ”tycka” att det är så, men det är inte samma sak.

Vi kan ta en modernare företeelse som illustration, nämligen marxismen. Det är väl alldeles klart att den är en vidareutveckling av idéer som tidigare filosofer (t.ex. Hegel framlagt). Men det innebär inte vare sig att man måste binda ihop Kapitalet med någon lämplig bok av Hegel eller att man inte kan säga att marxismen börjar med Marx. På samma sätt är det fullt rimligt att säga att kristendomen började med Jesus och att det av det skälet är NT som gäller.
Linda Kall skrev:Utan Adam ingen Jesus, liksom. Förvånande få kristna inser det.
Och logiker, kan jag tillägga, blir även de förvånade när de inser att cirkelbevisens tid inte tycks vara förbi.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 03 feb 2010, 22:56

Anders E skrev:Vi kan ta en modernare företeelse som illustration, nämligen marxismen. Det är väl alldeles klart att den är en vidareutveckling av idéer som tidigare filosofer (t.ex. Hegel framlagt). Men det innebär inte vare sig att man måste binda ihop Kapitalet med någon lämplig bok av Hegel eller att man inte kan säga att marxismen börjar med Marx. På samma sätt är det fullt rimligt att säga att kristendomen började med Jesus och att det av det skälet är NT som gäller.
NT och GT förhåller sig till varandra lite som ett hus och dess tillbyggnad. Inte som ett nytt hus byggd enligt principer från ett äldre hus.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » ons 03 feb 2010, 22:59

Anders E skrev:Och nej, man kan inte ”konstatera att NT är helt beroende av GT” i någon annan mening än den jag angav.
Då infinner sig nog frågan om du har läst bibeln.
Anders E skrev:Vi kan ta en modernare företeelse som illustration
Nej, det kan vi inte, illustrationen måste föreställa det som ska diskuteras.
Anders E skrev:Och logiker, kan jag tillägga, blir även de förvånade när de inser att cirkelbevisens tid inte tycks vara förbi.
Det där begrep jag inte alls.
Senast redigerad av 1 Linda Kall, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » ons 03 feb 2010, 23:03

matsw skrev:NT och GT förhåller sig till varandra lite som ett hus och dess tillbyggnad.
Ett hus och dess andra våning, annars håller jag med.

Användarvisningsbild
brimer

Inlägg av brimer » tor 04 feb 2010, 00:13

Anders E skrev:Och nej, man kan inte ”konstatera att NT är helt beroende av GT”
Som jag har förstått det så blir NT meningslöst utan syndafallet. Det finns då ingen förklaring på vilken synd som Jesus tog på sig och vilken synd vi ska bli renade från om vi följer honom.

Användarvisningsbild
VeVeN

GT & NT

Inlägg av VeVeN » tor 04 feb 2010, 00:54

Apropå GT och NT:
Den gamle juden beklagade sig inför sin gud:
- Nog är det allt för bedrövligt nu!
- Ja, det är inte alltid så kul för mig heller.
- Ja, men min son har gått och blivit KRISTEN!
- Du, samma sak hände mig.
- Men, vad ska jag göra!
- Gör som jag, skriv ett nytt testamente!
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 08 feb 2010, 08:59

Anders E skrev:Och nej, man kan inte ”konstatera att NT är helt beroende av GT” i någon annan mening än den jag angav.
För att göra en lite modernare parallell, NT är lika beroende av GT som de tre nya Star Wars-filmerna är av den ursprungliga trilogin. Alltså ganska rejält.

Mvh -Dan
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 09 feb 2010, 13:56

Anders E skrev:Äh, vilket trams! Med det resonemanget blir t.ex. alla filosofiska verk ”poänglösa” om de inte binds ihop med de volymer av andra verk som naturligtvis i en viss mening är en förutsättning för dem.
Utan tvivel finns det filosofiska verk som är rena repliker eller påbyggnader till tidigare verk och därför poänglösa utan kännedom om dessa. För det mesta försöker dock filosofer att bygga upp ett eget rationellt system oberoende av om än inspirerat av tidigare filosofer. Kristendomen fungerar inte på det sättet, Jesus försökte enligt evangelierna aldrig att bygga upp en helt ny religion utan bara att reformera judendomen. Han slängde ut månglarna ur templet, men han brände inte ned själva templet. Jämför med Islam där koranen visserligen också bygger på moseböckerna men ändå är skriven som en självständig enhet som tar med den förhistoria som krävs för att den skall bli begriplig utan att man först läst dessa. (Med reservation för att "begriplig" kan vara något av en överdrift vad gäller vissa delar av koranen)

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 09 feb 2010, 16:49

brimer skrev:
Anders E skrev:Och nej, man kan inte ”konstatera att NT är helt beroende av GT”
Som jag har förstått det så blir NT meningslöst utan syndafallet. Det finns då ingen förklaring på vilken synd som Jesus tog på sig och vilken synd vi ska bli renade från om vi följer honom.
“Oh, but of course the story of Adam and Eve was only ever symbolic, wasn't it? Symbolic?! So Jesus had himself tortured and executed for a symbolic sin by a non-existent individual? Nobody not brought up in the faith could reach any verdict other than ‘barking mad’.” (Dawkins i en intervju med Ted Haggard, “The Root of All Evil”, 2006.)

Inte fullständigt hållbart, men skoj kommentar.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Skriv svar