Gamla testamentet och kristendomen

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Gamla testamentet och kristendomen

Inlägg av kaxiga Z » tis 09 feb 2010, 19:47

Richard Dawkins skrev:“Oh, but of course the story of Adam and Eve was only ever symbolic, wasn't it? Symbolic?! So Jesus had himself tortured and executed for a symbolic sin by a non-existent individual?
fast Adam kan väl betyda "människan"/"mannen" på hebreiska, har jag hört, och Eva: "modern"/"kvinnan". Behöver det vara en speciell historisk person med en specifik syndahändelse, eller kan det vara en vanlig syndabenägen person Jesus talar om?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 09 feb 2010, 19:51

kaxiga Z skrev:
Richard Dawkins skrev:“Oh, but of course the story of Adam and Eve was only ever symbolic, wasn't it? Symbolic?! So Jesus had himself tortured and executed for a symbolic sin by a non-existent individual?
fast Adam kan väl betyda "människan"/"mannen" på hebreiska, har jag hört, och Eva: "modern"/"kvinnan". Behöver det vara en speciell historisk person med en specifik syndahändelse, eller kan det vara en vanlig syndabenägen person Jesus talar om?
Ja, det där är en av problemen med uttalandet; funkar mestadels på bokstavstroende. Om man går den vägen du gör så stöter man dock på ett annat problem; när under vår evolution fick människan en själ/började synda? A. afarensis? H. habilis? H. erectus? Kön i den biologiska benämningen predaterar givetvis människan, vilket lägger till ytterligare ett komplexitetslager i det hela.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 09 feb 2010, 20:39

kaxiga Z skrev:kan det vara en vanlig syndabenägen person Jesus talar om?
Han nämner aldrig Adam vid namn.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 09 feb 2010, 20:43

Det enda ställe jag kan komma på som (kan) tolkas som Adam och Eva (ifall Jesus refererar till Genesis-texten) är Matteus 19:4, fast där står det att Gud skapade människan till "man och kvinna" och inte explicit personerna Adam (Eller Eva)

http://www.bibeln.se/las/2k/matt?from=v ... 3A4#v_18_3

har också lite svårt att tänka mig att Genesisförfattaren/författarna menade sin text 1:a Mosebok, att läsas bokstavligt, som en verklig händelse med de förutsättningarna och situationen, eftersom den innehåller två skapelsehistorier med olika kronologi

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 09 feb 2010, 20:48

Linda Kall skrev:
kaxiga Z skrev:kan det vara en vanlig syndabenägen person Jesus talar om?
Han nämner aldrig Adam vid namn.
Så vitt jag vet, och jag kan ha fel här, så nämner inga av de så kallade "förutsägelserna" i GT Jesus vid namn heller, så om man kan bita i det äpplet bör detta faktum vara förhållandevis enkelt att rationalisera bort.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 09 feb 2010, 20:53

Moridin skrev:Så vitt jag vet, och jag kan ha fel här, så nämner inga av de så kallade "förutsägelserna" i GT Jesus vid namn heller
det stämmer

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 09 feb 2010, 21:01

kaxiga Z skrev:Matteus 19:4, fast där står det att Gud skapade människan till "man och kvinna"
Som sagt: Adam nämns aldrig vid namn av Jesus. Men det spelar nog ingen roll eftersom det är ganska klart att det är Adam och Eva författaren syftar på. Men ditt resonemang handlade ju om att man sade Adam och menade "människa" i allmänhet. Jag vill minnas att en vanligare ord för "människa" är "människoson" om det är det du är ute efter.
har också lite svårt att tänka mig att Genesisförfattaren/författarna menade sin text 1:a Mosebok, att läsas bokstavligt, som en verklig händelse med de förutsättningarna och situationen, eftersom den innehåller två skapelsehistorier med olika kronologi
Författarna som skrev de olika skapelsehistorierna hade inget samröre. Hur de som senare redigerade ihop de olika texterna menade att de skulle läsas vet jag inte, men förmodligen som "helig text", vad det nu ska innebära för bokstavligheten.

Skriv svar