Gudstjänst i SVT?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
dali

Gudstjänst i SVT?

Inlägg av dali » sön 21 feb 2010, 10:10

Började just. Av någon anledning började jag fundera på om statstelevisionen verkligen ska visa kristen religionsutövning, ska inte SVT (som "ägaren" staten) vara religiöst obundna? Har ingen minne av att SVT regelbundet sänt muslimska böneutrop så det kan knappast motiveras med att alla får samma utrymme.

manifesto

Re: Gudstjänst i SVT?

Inlägg av manifesto » sön 21 feb 2010, 10:15

Ring och klaga.
War is peace.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 21 feb 2010, 10:17

manifesto skrev:Ring och klaga.
+ 1

Kanske Sturmark kan få en talkshow på svt?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » sön 21 feb 2010, 10:18

dali skrev:Började just. Av någon anledning började jag fundera på om statstelevisionen verkligen ska visa kristen religionsutövning, ska inte SVT (som "ägaren" staten) vara religiöst obundna? Har ingen minne av att SVT regelbundet sänt muslimska böneutrop så det kan knappast motiveras med att alla får samma utrymme.
Låt oss säga att muslimska böneutrop inkluderas för att ge samma utrymme... vad gäller då för judar?
Låt oss säga att judendom får sin stund för att ge samma utrymme... vad gäller då för buddhister?

Jag tror att i långa loppet får man komma fram till att det där med att ge "alla samma utrymme" inte fungerar så länge man tittar på grupper. Med den slutsatsen ifrågasätter jag hela modellen med att avge TV stund för en ideologi så länge det inte görs i utbildningssyfte och då behövs en fördjupning i olika åsikter. Fundera över vilken sorts "kristendom" som SVT presenterar. Är det protestantism? Är det katolicism? Vilka grupper med kristen identitet är inte representerade i dessa program? Jag skulle nog säga att väldigt många som ser sig själva som kristna inte representeras. En presentation i kristendom måste presentera mångfalden av åsikter med kristen identitet, allt från Plymouthbröderna till Svenska Kyrkan.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » sön 21 feb 2010, 10:21

SVT ägs inte av staten, den finansieras av staten.

De ska erbjuda opartiskhet i sitt "samlade utbud", så de behöver inte erbjuda islam-service i just det programmet. Däremot har de ju gudstjänster från massor av olika kristna sekter.

Sedan har de ju kört halal-tv, vilket väl kan ses som att erbjuda Islam i tablån.

Något krav att fördela sändningstiden representativt mellan olika grupper har de inte på sig.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 21 feb 2010, 10:30

Jag tror att det faktum att SVT visar gudstjänster i TV kan ha en viss vaccinerande effekt och att det motverkar uppkomsten av en separat halleluja-kanal.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 21 feb 2010, 10:30

Den funktionella skillnaden är....?

Styrelsen är förresten utnämnd av staten enligt din länk.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » sön 21 feb 2010, 16:20

dali skrev:Av någon anledning började jag fundera på om statstelevisionen verkligen ska visa kristen religionsutövning...
Lika illa i radion, P1 kryllar av religiöst larv. Trist då det finns en hel del bra i den kanalen.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 21 feb 2010, 19:52

Ring och klaga.

Edit: svt tittarservice 08-784 20 00
Senast redigerad av 1 manifesto, redigerad totalt 0 gånger.
War is peace.

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » mån 22 feb 2010, 17:19

0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

Användarvisningsbild
arbetsbank

Inlägg av arbetsbank » mån 22 feb 2010, 18:40

tarzan skrev:
dali skrev:Av någon anledning började jag fundera på om statstelevisionen verkligen ska visa kristen religionsutövning...
Lika illa i radion, P1 kryllar av religiöst larv. Trist då det finns en hel del bra i den kanalen.
Hmm, kryllar? Jag lyssnar på P1 varje dag och förutom dagens tanke eller vad det nu heter och gudstjänster på söndagar hör jag ytterst sällan religiöst larv. Vissa inslag i Människor och tro kan ju kvalificera men knappast programmet i sig. Så ge gärna lite exempel på detta kryllande.

dali

Inlägg av dali » lör 10 apr 2010, 06:18

Uppföljning: Jag skickade (för ca sex veckor sedan) in en fråga via SVT:s hemsida om huruvida SVT ska vara religiöst obundna eller inte. Har inte fått något svar. Det stod på hemsidan att de läser alla inskickade frågor men svarar inte på alla.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 10 apr 2010, 07:45

Wiki om SVT skrev:Företaget är ett aktiebolag som ägs av en stiftelse. Denna stiftelse har elva ledamöter utsedda av regeringen.
(min fetning)
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » lör 10 apr 2010, 12:08

Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » lör 10 apr 2010, 14:48

dali skrev:Uppföljning: Jag skickade (för ca sex veckor sedan) in en fråga via SVT:s hemsida om huruvida SVT ska vara religiöst obundna eller inte. Har inte fått något svar. Det stod på hemsidan att de läser alla inskickade frågor men svarar inte på alla.
Humanisterna drev ju för några år sedan en mindre kampanj mot SVT (och SR, tror jag) angående deras gudstjänstsändningar. Tyvärr lyckades den inte.

Skriv svar