Gudstjänst i SVT?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Knurd

Re: Gudstjänst i SVT?

Inlägg av Knurd » mån 12 apr 2010, 00:11

dali skrev: Har ingen minne av att SVT regelbundet sänt muslimska böneutrop så det kan knappast motiveras med att alla får samma utrymme.
Jag såg en direktsänd muslimsk fredagsbön på SVT, dock var det för ett par år sedan. Dessutom är jag ganska säker på att andra kristna samfund än Svenska Kyrkan fått hålla helgmålsbön i SVT och SR regelbundet.

Visst, SvK totalt har betydligt mer tv-tid än andra samfund. Men det är också det överlägset största samfundet, och ett samfund som förvaltar en stor del av den svenska kulturhistorien.

De muslimska samfunden skulle förmodligen kunna finansiera en fredagsbönssändning själva, och fredag förmiddag är ju inte direkt primetime. Så frågan är varför SVT inte släpper in muslimerna. En gissning är att Sverigedemokraterna skulle kunna använda en sådan sändning som retoriskt slagträ, vilket både SVT och muslimerna skulle förlora på.

I övrigt tycker jag det är ungefär lika korkat att uppröras av att religiösa ceremonier sänds i tv (inte på grund av något specifikt innehåll i ceremonin, utan just för att de är religiösa), som när damfotbollshatare klagar över att TV4 sänder Damallsvenskan på helg-eftermiddagar.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 12 apr 2010, 13:00

Om de inte sänds på TV, hur ska dagens ungdom annars få reda på hur tråkiga gudstjänster är?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Leprae

Inlägg av Leprae » mån 12 apr 2010, 13:07

Jag tycker det är jättebra att dem har gudstjänst i SVT !

Fast jag tycker det är synd att dem inte lägger in dem på SVT play ! för ibland vill man ju gärna titta om på någon mässa som varit ovanligt bra. Samma ifall man råkat missat något avsnitt. Eller om man vill pausa mitt i, för att exempelvis gå o poppa popcorn innan man sätter sig ned och tittar igen.
[ The Past is History, The Future is a Mystery, Today is a gift! ....Thats why its called "present" ] -Master Oogway

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » mån 12 apr 2010, 14:23

I och med att vi lever i ett samhälle där religioner, flera olika religioner, är en del av många människors liv, så finns det en pedagogisk poäng med att låta folk ta del av vad olika religioner har för sig. De som rör sig utanför sitt eget begränsade lilla kotteri kommer förr eller senare att ställas inför situationen att behöva ta hänsyn till andra människors religiösa åskådningar.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

dali

Inlägg av dali » tis 13 apr 2010, 12:31

Knurd skrev:I övrigt tycker jag det är ungefär lika korkat att uppröras av att religiösa ceremonier sänds i tv (inte på grund av något specifikt innehåll i ceremonin, utan just för att de är religiösa), som när damfotbollshatare klagar över att TV4 sänder Damallsvenskan på helg-eftermiddagar.
Men är det lika korkat som att uppröras över att någon skriver på ett forum i frågan?

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 13 apr 2010, 13:28

dali skrev:
Knurd skrev:I övrigt tycker jag det är ungefär lika korkat att uppröras av att religiösa ceremonier sänds i tv (inte på grund av något specifikt innehåll i ceremonin, utan just för att de är religiösa), som när damfotbollshatare klagar över att TV4 sänder Damallsvenskan på helg-eftermiddagar.
Men är det lika korkat som att uppröras över att någon skriver på ett forum i frågan?
Bättre att i stället argumentera för sin sak.

dali

Inlägg av dali » tis 13 apr 2010, 14:01

VeVeN skrev:Bättre att i stället argumentera för sin sak.
Utveckla, tack.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 13 apr 2010, 14:15

dali skrev:
VeVeN skrev:Bättre att i stället argumentera för sin sak.
Utveckla, tack.
Jag ska försöka. Du får naturligtvis kommentera.

Det vi sitter och skriver i här, är ett diskussionsforum. Ser man något tokigt är därför förstahandsalternativet att man tar dig friheten att så tydligt man kan, förklara varför det är tokigt. Det är helt enkelt mer konstruktivt än att bara bli irriterad. Man kan inte räkna med att övertyga sin motpart, sånt är det i praktiken extremt sällsynt att man klarar av, men man kan alltid hoppas att nå en eller annan extern läsare.

Det enda andra alternativet är när en användare är så "far off" så att konstruktiv diskussion uppenbarligen inte är möjlig är det bara att ignorera. Se nedan:

dali

Inlägg av dali » tis 13 apr 2010, 17:38

VeVeN skrev:Det enda andra alternativet är när en användare är så "far off" så att konstruktiv diskussion uppenbarligen inte är möjlig är det bara att ignorera.
Förvisso, men jag har alltid haft svårt för att ignorera när folk lägger ord i min mun och/eller tilldelar mig roller som jag inte har. I detta fall tilldelades jag rollen som "den korkade upprörda" när jag i verkligheten hade rollen som "den milt ifrågasättande". En variant på den trötta gamla halmgubben.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 13 apr 2010, 18:38

dali skrev:
VeVeN skrev:Det enda andra alternativet är när en användare är så "far off" så att konstruktiv diskussion uppenbarligen inte är möjlig är det bara att ignorera.
Förvisso, men jag har alltid haft svårt för att ignorera när folk lägger ord i min mun och/eller tilldelar mig roller som jag inte har. I detta fall tilldelades jag rollen som "den korkade upprörda" när jag i verkligheten hade rollen som "den milt ifrågasättande". En variant på den trötta gamla halmgubben.
Min utgångspunkt är att det finns två huvudalternativ:

Debattera eller ignorera.

Ser man att en konstruktiv debatt är möjlig, så debatterar man. Jag har debatterat en lång rad olika ämnen, på denna och andra sajter. Det har varit en hel del hårda tag, men så länge det är juste har jag inga problem. Det har funnits andra fall där jag inte ansett att en vettig debatt är möjlig, och då ignorerar jag. Till skillnad från en del andra ser jag ett stort värde i att man öppet står för de val man gör.

Det har också funnit tillfällen då jag lämnat ett helt forum för att debattonen varit alldeles för dålig.

Vilket alternativ man väljer kan man bara avgöra själv.

Skriv svar