Ritualer

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
candy

Ritualer

Inlägg av candy » sön 21 feb 2010, 18:59

Jag har precis sett ett avsnitt av tv-serien "Ritualer" på SVT. Den beskrivs så här:

"Den brittiske kyrkoherden Peter Owen Jones reser jorden runt för att hälsa på hos olika folkgrupper där religionen är en stark drivkraft hos människorna. Peter upplever och deltar i många olika religiösa ritualer och ceremonier, en del ganska chockerande och farliga. Han vill visa att var vi än bor och vad vi än tror på så är olika ceremonier och ritualer viktiga för oss människor."

Serien i sig är väldigt ytlig (och jag hade väl inte väntat mig annat heller). Den ställer inga frågor kring ritualerna, den bara visar upp olika religioners ritualer. Det jag undrar över är just påståendet att ceremonier och ritualer är viktiga för oss människor. Är det så? Jag kan personligen inte på rak arm komma på en enda ceremoni eller ritual som är viktig för mig. Beror det på att jag är ateist, eller är jag ateist för att jag inte bryr mig om ceremonier och ritualer? Vad har ni andra för förhållningssätt till ritualer?

http://svt.se/2.122357/ritualer

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Ritualer

Inlägg av kaxiga Z » sön 21 feb 2010, 19:04

Candy skrev:Jag kan personligen inte på rak arm komma på en enda ceremoni eller ritual som är viktig för mig.
Du tycker inte att det behöver ordnas någon ceremoni ifall en närstående till dig har avlidit?

Inte äta tillsammans med den du lever med? Inte äta samtidigt och vid samma bord med din familj, om du hälsar på dem en helg/semester?

Användarvisningsbild
candy

Inlägg av candy » sön 21 feb 2010, 19:07

kaxiga Z skrev:
Candy skrev:Jag kan personligen inte på rak arm komma på en enda ceremoni eller ritual som är viktig för mig.
Du tycker inte att det behöver ordnas någon ceremoni ifall en närstående till dig har avlidit?

Inte äta tillsammans med den du lever med? Inte äta samtidigt och vid samma bord med din familj, om du hälsar på dem en helg/semester?
Jag har faktiskt inte tänkt på gemensamma måltider som en ritual/ceremoni, men det har du rätt i, det är en sak som jag uppskattar.

När det gäller ceremonier i samband med dödsfall så behövs det inte för min del.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 21 feb 2010, 19:13

kaxiga Z skrev:Inte äta tillsammans....
Nja, det är nog inte en ritual om inte annat sägs. Man bör nog skilja på ritualiserat beteende och ritualer, annars tappar ritual-begreppet sitt förklaringsvärde.
War is peace.

Användarvisningsbild
candy

Inlägg av candy » sön 21 feb 2010, 19:23

Angående måltider: jag tycker att det är trevligt att äta tillsammans med mina föräldrar när jag är där och hälsar på, men det faktum att en av de måltider jag brukar äta med dem råkar vara ett traditionellt julbord som ser likadant ut år från år och serveras vid samma tidpunkt varje år (24 december, efter Kalle Anka...) tillför inte just den måltiden något speciellt mervärde. Förutom då förstås att min mamma gör en underbart god Janssons Frestelse, vilken inte serveras särskilt ofta annars under året. :smile2:

Användarvisningsbild
DrSadako

Inlägg av DrSadako » sön 21 feb 2010, 19:30

Citerar mitt eget inlägg från en annan tråd:
DrSadako skrev:Vet inte om den här länkats tidigare, men den är mycket intressant.

Prof. Robert Sapolsky Bio 150/250, Spring 2002 Human Behavioral Biology - The Biology of Religion
http://blip.tv/file/2204956
Den tar upp frågeställningen.
Dr Sadako
"There is no charge for awesomeness ... or attractiveness."

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 21 feb 2010, 19:42

candy skrev:råkar vara ett traditionellt julbord
Ritual.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 21 feb 2010, 19:48

DrSadako skrev:Citerar mitt eget inlägg från en annan tråd:
DrSadako skrev:Vet inte om den här länkats tidigare, men den är mycket intressant.

Prof. Robert Sapolsky Bio 150/250, Spring 2002 Human Behavioral Biology - The Biology of Religion
http://blip.tv/file/2204956
Den tar upp frågeställningen.
Tack för tipset, ska titta när jag hinner. Här är standardverket på socialantropologiska, The Ritual Process av Victor Turner: http://books.google.com/books?id=Q1Yiao ... q=&f=false
War is peace.

Användarvisningsbild
candy

Inlägg av candy » sön 21 feb 2010, 19:55

manifesto skrev:
candy skrev:råkar vara ett traditionellt julbord
Ritual.
Visst. Och som jag noterade så är inte den rituella måltiden viktigare för mig än vilken annan middag med min familj som helst - som du ju konstaterade inte borde betraktas som ritual. Faktum kvarstår alltså från mitt första inlägg.

Tack för länktips, både DrSadako och manifesto.

Användarvisningsbild
arbetsbank

Inlägg av arbetsbank » sön 21 feb 2010, 21:26

Nog är ritualer viktiga, även om det enda värde har är det vi lägger i dem. Så länge man är medveten om deras plasticitet och inte gör form till innehåll så fyller de en funktion. Att hävda att inte ritualer är viktiga för en själv, bygger nog snarast på en missuppfattning av vad en ritual är. Ritualer är lite som stereotyper ett sätt att hantera intryck och händelser. När någon dör till exempel, blir ritualen ett sätt att hantera det ohanterbara. Och ett sätt att placera händelsen i ett socialt mönster.

Men som sagt, ritualen i sig är plastisk och svarar endast till de behov den skapats för. Inte sällan är det ett sätt att uttrycka grupptillhörighet eller gemenskap. Att till exempel utföra ritualer kring någons död är att visa att denne räknas till de sina, inte sällan ett uttryck för en implicit solidaritet. Den jag sörjer är min broder (i allmän mening), typ. Och det är ett behov jag tror de flesta känner när någon närstående dör.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » sön 21 feb 2010, 21:39

candy skrev:Jag har precis sett ett avsnitt av tv-serien "Ritualer" på SVT. Den beskrivs så här:

"Den brittiske kyrkoherden Peter Owen Jones reser jorden runt för att hälsa på hos olika folkgrupper där religionen är en stark drivkraft hos människorna. Peter upplever och deltar i många olika religiösa ritualer och ceremonier, en del ganska chockerande och farliga. Han vill visa att var vi än bor och vad vi än tror på så är olika ceremonier och ritualer viktiga för oss människor."

Serien i sig är väldigt ytlig (och jag hade väl inte väntat mig annat heller). Den ställer inga frågor kring ritualerna, den bara visar upp olika religioners ritualer. Det jag undrar över är just påståendet att ceremonier och ritualer är viktiga för oss människor. Är det så? Jag kan personligen inte på rak arm komma på en enda ceremoni eller ritual som är viktig för mig.
Hälsa på andra människor? Fika med vänner? Fira jul? Studentfirande? Svensexa? Du kanske har en annan tolkning av vad man menar med ceremonier och riter?
Beror det på att jag är ateist, eller är jag ateist för att jag inte bryr mig om ceremonier och ritualer? Vad har ni andra för förhållningssätt till ritualer?

http://svt.se/2.122357/ritualer
Ceremonier och ritualer är mycket viktiga för människor och det har ingenting med religiös tro att göra. I samband med sekulariseringen av samhället har vi slängt ut de religiösa ceremonierna utan att ersätta dem med någonting annat. På denna punkt är t.ex. Humanisterna helt rätt ute.

T.ex. har övergångsritualer har betydelse för människors identitet och samhörighetskänslor. Vi har med hänvisning till rättvisa- och jämlikhetssträvanden tagit bort en hel del övergångsritualer -- se t.ex. den inte ovanliga motviljan mot s.k. "nollning" när man börjar på en utbildning. Problemet med nollningsritualer ligger inte i dem själva utan att de traditionellt har varit vanligt med pennalistiska inslag.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 21 feb 2010, 22:00

Beroende på om man räknar det som en ritual, så är nog inflyttningsfesten vår tids ritual.

Användarvisningsbild
candy

Inlägg av candy » sön 21 feb 2010, 22:03

Billy Kropotkin skrev:Hälsa på andra människor? Fika med vänner? Fira jul? Studentfirande? Svensexa? Du kanske har en annan tolkning av vad man menar med ceremonier och riter?
Om du kallar fika med vänner för en ritual kan du lika gärna kalla det faktum att jag kliver upp ur sängen på morgonen en ritual. Det är förvisso ganska magnifikt att jag lyckas åstadkomma detta i stort sett varje dag, men det är definitivt inte så jag definierar en ceremoni eller en rit/ritual. Dina andra exempel kan jag gå med på att de kan kallas för någon form av ritual.

Att hälsa på andra människor var ett bra exempel på något som faktiskt betyder någonting för mig, och som jag medger kan kallas för ritual. Bra.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 21 feb 2010, 22:19

candy skrev:Om du kallar fika med vänner för en ritual kan du lika gärna kalla det faktum att jag kliver upp ur sängen på morgonen en ritual.
njae, man måste vakna upp för överlevnaden, för att tjäna uppehället, för att kunna äta, etc, men inte direkt fika med vänner av samma orsak. Det skulle inte gå att leva ett liv utan att gå upp ur sängen (om man inte är rörelsehindrad och blir omhändertagen och matad varje dag), däremot tror jag man skulle överleva hyfsat rent fysiskt och uppehällemässigt utan att fika med vänner.

Fika är klart mer åt sed/ritual-hållet än att gå upp ur sängen.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 21 feb 2010, 22:23

kaxiga Z skrev:däremot tror jag man skulle överleva hyfsat rent fysiskt och uppehällemässigt utan att fika med vänner.
Källa på det?
War is peace.

Skriv svar