Ritualer

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Re: Ritualer

Inlägg av Xantippa » sön 21 feb 2010, 22:23

Ritual enl. SAOL:
Handling utförd efter fastställd ordning för (kyrkliga) förrättningar.

Kan vi släppa fikapratet nu?

Skämt åsido - att fika kan väl kanppast kallas en ritual, eller gå ur sängen, eller fira födelsedag. För att något ska kallas ritual krävs väl lite mer exakta riktlinjer som ska följas varje gång och ritualen ska vara återkommande med inslag av firande eller markering av tidens gång.
Tycker jag.
We are the dead

Användarvisningsbild
candy

Inlägg av candy » sön 21 feb 2010, 22:32

kaxiga Z skrev:
candy skrev:Om du kallar fika med vänner för en ritual kan du lika gärna kalla det faktum att jag kliver upp ur sängen på morgonen en ritual.
njae, man måste vakna upp för överlevnaden, för att tjäna uppehället, för att kunna äta, etc, men inte direkt fika med vänner av samma orsak. Det skulle inte gå att leva ett liv utan att gå upp ur sängen (om man inte är rörelsehindrad och blir omhändertagen och matad varje dag), däremot tror jag man skulle överleva hyfsat rent fysiskt och uppehällemässigt utan att fika med vänner.

Fika är klart mer åt sed/ritual-hållet än att gå upp ur sängen.
Så allt som inte är absolut nödvändigt för överlevnaden är en ritual/ceremoni, enligt dig? Jag håller inte med om den definitionen.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 21 feb 2010, 22:40

candy skrev:
kaxiga Z skrev:
candy skrev:Om du kallar fika med vänner för en ritual kan du lika gärna kalla det faktum att jag kliver upp ur sängen på morgonen en ritual.
njae, man måste vakna upp för överlevnaden, för att tjäna uppehället, för att kunna äta, etc, men inte direkt fika med vänner av samma orsak. Det skulle inte gå att leva ett liv utan att gå upp ur sängen (om man inte är rörelsehindrad och blir omhändertagen och matad varje dag), däremot tror jag man skulle överleva hyfsat rent fysiskt och uppehällemässigt utan att fika med vänner.

Fika är klart mer åt sed/ritual-hållet än att gå upp ur sängen.
Så allt som inte är absolut nödvändigt för överlevnaden är en ritual/ceremoni, enligt dig? Jag håller inte med om den definitionen.
Men det var inte det jag skrev. utan mer om gradskillnader. Att fika är inte jämförbart med att gå upp ur sängen, eftersom det ena är mer direkt överlevnadsavgörande.

Det verkar var en av kriterierna på ritual, att det är en operation/företag som inte är direkt livsnödvändig. En grupptillhörighetsmarkering kan det också vara (t ex nollning), samt markering av en ny fas i livet (studentfest t ex) etc.

men visst, nollning, högmässa och vigsel är klart mer ritualer/seder än vad fika med kompisar är.
Senast redigerad av 1 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 21 feb 2010, 22:43

Xantippa skrev:Ritual enl. SAOL:
ok, fast med det kyrkliga kriteriet på definition så är inte de speciella tjänster som Humanisterna tillhandahåller ritualer, borgerlig vigsel är ingen ritual, etc.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 21 feb 2010, 22:47

Det finns förstås en hel bröt ritualer som inte har med kyrkan att göra. För ingen anser väl att det inte fanns ritualer i Sverige före år 900 ?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 21 feb 2010, 22:52

ne.se skrev:ritual - ritua´l, formbunden och institutionaliserad handling med symbolisk innebörd, särskilt i kulten och i traditionella högtider.
War is peace.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 22 feb 2010, 13:57

Xantippa skrev:Ritual enl. SAOL:

Kan vi släppa fikapratet nu?

Skämt åsido - att fika kan väl kanppast kallas en ritual, eller gå ur sängen, eller fira födelsedag. För att något ska kallas ritual krävs väl lite mer exakta riktlinjer som ska följas varje gång och ritualen ska vara återkommande med inslag av firande eller markering av tidens gång.
Tycker jag.
Håller med. Dop, julfirande, begravning o.s.v. är för mig ritualer. Fika och inflyttningsfester är inte det.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » mån 22 feb 2010, 14:05

Examen och nyårsfirande är direkta exempel på sekulära ritualer med farliga och helkonstiga inslag (åka bak på lövtäckt höskrinda iklädd konstig hatt, smälla smällare etc). Ritualen skall göras på ett visst sätt, för det skall man göra.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » mån 22 feb 2010, 14:07

Urquhart skrev:Håller med. Dop, julfirande, begravning o.s.v. är för mig ritualer. Fika och inflyttningsfester är inte det.
Gå på bio då? Borsta tänderna? :D

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 22 feb 2010, 15:26

Petter skrev:
Urquhart skrev:Håller med. Dop, julfirande, begravning o.s.v. är för mig ritualer. Fika och inflyttningsfester är inte det.
Nej och nej. :smile2:
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 22 feb 2010, 15:39

Petter skrev:
Ritualer handlar väl om HUR man går tillväga när man gör någonting (livsnödvändigt eller socialt), eller när ny fas uppstår här i livet, och därför anser jag inflyttningsfest vara en ritual (den nya fasen = man har flyttat till nytt hem). men inte att borsta tänderna, för det är nämligen nödvändigt för hygienen/att tänderna överlever, fysiska hälsan.

kan tänka mig det där med att gå på bio i samband med att man träffat en ny...flirt, att det är en ritual. Speciellt i USA. Det finns kanske knappt något par som träffats utan att första tillfället innebar bio.

men visst, ett bättre ord är kanske sed, kulturell vana., för de saker man ofta gör, jämfört med dem som markerar ny fas i livet, eller årliga högtider.

Vad gäller nollning, så heter det invigningsritual i många texter, så det får man anse vara en ritual.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » mån 22 feb 2010, 15:49

Ritualer förknippar jag med någon form av magiskt tänkande, oftast i bokstavlig och i alla fall i bildlig mening, till skillnad rutiner. Det som är en rutin för de flesta kan för vissa även vara en ritual där saker måste ske i en viss ordning eller på visst sätt.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 22 feb 2010, 15:52

Du kallar alltså inte nollningar för en invignings-rit/ritual? (om de inte inbegriper magiska inslag)

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » mån 22 feb 2010, 16:05

kaxiga Z skrev:Du kallar alltså inte nollningar för en invignings-rit/ritual? (om de inte inbegriper magiska inslag)
Nollningar o sånt’ uppfattar jag nog mest som en slags parodisk drift med ritualer. Dop/Namngivningscermin t ex är ritualer för de bär på en betydelsefull symbolik, utan att man för den saken skulle behöver vara troende.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » mån 22 feb 2010, 16:23

Invanda ritualer brukar ofta bara motiveras med "man gör så", eller "vi gör så" utan att kunna motivera varför. Ur ett antropologiskt/psykologiskt perspektiv finns dock många förklaringar varför det som rationellt verkar fånigt faktiskt har en större betydelse än vad den enskilde individen förstår.

Framförallt fyra ritualer är speciellt återkommande;
1. Välkomnandet av nyfödd
2. Steget från barn till vuxen
3. Fertilitetsritualer
4. Farväl av död

I vårt samhälle drar många direkta associationer till kristendom men det är lite av en kulturell illusion. Varianter på dessa ritualer finns världen över och behovet finns även i sekulära miljöer. Det behöver inte vara "magiskt", ritualen skapar dock ett värde och ett sammanhang vilket kan kännas meningsfyllt.

Ta bara det här med att igår var du barn, idag är du vuxen. Har dina föräldrar sagt så till dig? Kanske ihop med konfirmation eller att ni slutade gymnasiet, eller att ni fyllde en viss ålder. Avstampet från det ena till det andra innebär att du plötsligt får nya krav och gamla restriktioner upphör. Du har en ny förväntan på dig som kommer att styra ditt beteende. Ditt nya sociala sammanhang skapar en annan miljö för hur du skall leva.

I Amerikanska kulturen skickas många barn iväg till en annan stad då de skall utbilda sig. De åker som barn och de förväntas komma hem som vuxna. Något sker i denna ritual, som är helt sekulär och ickemagisk. I Sverige är studenten extremt ritualiserad.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Skriv svar