Ritualer

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
arbetsbank

Re: Ritualer

Inlägg av arbetsbank » mån 22 feb 2010, 16:38

Ritualens kärna är i min mening symbolismen, den är en social representation av något. Vilket nog är ungefär det Pär C menar med "magi". Vigslar, begravningar och även födelsedagar menar jag uppfyller kriteriet på ritualer, även om själva genomförandet är plastiskt och inte fastställd i några kanoniska texter. Likaså nollningar, som är ett sätt att genom en ritual inviga någon i en gemenskap. Du är en av oss, nu, ungefär. För att underlätta det sociala samspelet och skapa gemenskap kodifieras denna invigning i symboliska gester och göranden.

Att göra saker efter en fastställd ordning gäller många fenomen i samhället och kan knappast anses vara hela grunden för att kalla något en ritual, åtminstone inte i social mening. Däremot om man gör något i en fastställd ordning för att uttrycka något symboliskt riktat mot någon eller något, som sorg, glädje, vördnad etcetera då kan vi börja prata om ritual.

Att varje dag innan man går och lägger sig kyssa ett foto av en avliden närstående kan i någon mån kallas en ritual, liksom att tända ett ljus för denne till exempel. Det är åtminstone ett ritualiserat beteende.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 23 feb 2010, 09:17

Pär C skrev:Ritualer förknippar jag med någon form av magiskt tänkande, oftast i bokstavlig och i alla fall i bildlig mening, till skillnad rutiner. Det som är en rutin för de flesta kan för vissa även vara en ritual där saker måste ske i en viss ordning eller på visst sätt.
Håller med. Det magiska tänkandet består i att ritualen, till skillnad från rutinen, måste utföras i en viss ordning för att "fungera". Rutinen kan effektiviseras eller dras ut med samma effekt, ritualen har ofta en funktion, men innehåller överflödiga delar som finns med för formens skull och som lika gärna kunde utelämnas utan att förlora effekt.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 23 feb 2010, 13:47

kaxiga Z skrev:Ritualer handlar väl om HUR man går tillväga när man gör någonting (livsnödvändigt eller socialt), eller när ny fas uppstår här i livet, och därför anser jag inflyttningsfest vara en ritual (den nya fasen = man har flyttat till nytt hem). men inte att borsta tänderna, för det är nämligen nödvändigt för hygienen/att tänderna överlever, fysiska hälsan.
Håller inte med. En inflyttningsfest är som vilken annan fest som helst. Det finns inga uppstyrda regler om hur det ska gå till eller ens när det ska ske (om det ens sker). Det hela går mest ut på att lite löst folk kommer hem till en och dricker alkohol. Om tillräckligt många står på benen runt klockan elva så kan det bli fråga om utgång. För att räknas som ritual av mig måste förfarandet vara betydligt mer styrt.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 23 feb 2010, 13:55

Urquhart skrev:
kaxiga Z skrev:Ritualer handlar väl om HUR man går tillväga när man gör någonting (livsnödvändigt eller socialt), eller när ny fas uppstår här i livet, och därför anser jag inflyttningsfest vara en ritual (den nya fasen = man har flyttat till nytt hem). men inte att borsta tänderna, för det är nämligen nödvändigt för hygienen/att tänderna överlever, fysiska hälsan.
Håller inte med. En inflyttningsfest är som vilken annan fest som helst. Det finns inga uppstyrda regler om hur det ska gå till eller ens när det ska ske (om det ens sker). Det hela går mest ut på att lite löst folk kommer hem till en och dricker alkohol. Om tillräckligt många står på benen runt klockan elva så kan det bli fråga om utgång. För att räknas som ritual av mig måste förfarandet vara betydligt mer styrt.
hmm..men vad är då en inflyttningsfest/housewarming party? En tradition? (det är det också, anser jag)

Det är ett bestämt sätt att flytta till nytt område. "man kan inte flytta in till nytt ställe utan att ordna en inflyttningsfest för sina vänner!" är väl något man anser i vissa kretsar. "utan inflyttningsfest har man liksom inte officiellt flyttat in!" Själva festen är inflyttningsritualen.
Men visst, själva festen är inte detaljstyrd eller schematiserad, mer än att folk ofta kommer med presenter.

jag anser även handskakning vara en ritual (det brukar benämnas: en "hälsningsritual" i olika texter), den har ett symboliskt värde, inte minst såg vi det nu senast när en person nästan förlorade akassan för att inte visat upp samma symboliska handling för alla i rummet.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 23 feb 2010, 13:59

kaxiga Z skrev:hmm..men vad är då en inflyttningsfest/housewarming party? En tradition? (det är det också, anser jag)

Det är ett bestämt sätt att flytta till nytt område. "man kan inte flytta in till nytt ställe utan att ordna en inflyttningsfest för sina vänner!" är väl något man anser i vissa kretsar. "utan inflyttningsfest har man liksom inte officiellt flyttat in!" Själva festen är inflyttningsritualen.
Men visst, själva festen är inte detaljstyrd eller schematiserad, mer än att folk ofta kommer med presenter.
För mig och de jag känner är det inte ens en tradition med inflyttningsfest. Ibland har man det och ibland inte. Ärligt talat känns det mest som en ursäkt för att supa till. Det brukar inte ges presenter och själva festen går till som vilken annan fest som helst.

I grupper där man alltid har influttningsfest och alltid ger presenter för detta så kan jag gå med på att det är någon slags ritual. Jag känner dock inte till några sådanan människor, men de finns säkert.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 23 feb 2010, 15:36

Inflyttningsfest - mina vänner brukar nästan aldrig ha någon, trots att alla flyttar hela tiden. När vi väl har någon så är det som Urquhart säger, en mycket oformell tillställning med plockmat och alkohol. En gammal grej som handlar om flyttning var förritiden då man gav salt och bröd till den som flyttat (mina föräldrar 50-60-talister kommer ihåg det, så det behöver inte vara för långt bort). in http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=52&vid=502
I botten fanns ursprungligen också en magisk föreställning om att man genom önskningen om välstånd och lycka även påverkade framtiden i den riktningen.
Trots att detta hade en slags magisk innebörd så tycker jag inte att det är någon ritual, då det inte fanns något viktigt med själva förfarandet då överlämnandet av gåvorna skedde.

Hade man först t.ex. strött salt på de nyinflyttades huvud, och reciterat ett mantra helgat till Baal som berättade hur välkomna de var till området på Sanskrit, samtidigt som man dansade runt de nyinflyttande med baguetter under armarna, ja då hade det varit en ritual. En ceremoni med symbolik i sig. Det finns massa "vardagsmagi" i många kulturer som inte heller räknas som ritualer, t.ex. feng shue i den kinesiska kulturen. Poängen är också att ritualer inte ens behöver vara invanda i kulturen för att bli det utan kan vara helt nya, men ofta är de det.

Begravning, brölopp, dop, namgivningsceremoni, giftermål för att inte tala om den kristna nattvarden. - allt det är ritualer där själva (det redan förbestämda) förfarandet har symbolisk innebörd. Skolavslutning, nollning, avslutningsbal, Oscarsgalan, studenten-traditioner o.s.v räknar jag mer som traditioner. Ibland brukar folk jämföra hårdnackade traditioner med ritualer, t.ex. att käka julbord på ett visst sätt, att käka julbord vid en viss tid, se på Kalle Anka på Julafton, vilket kanske gjort att ordets betydelse glidit, men dessa företeelser blir inte ritualer för det.

(Suck, den här tråden fick mig att känna mig utanför - firade jul utomlands, käkade kalkon istället för julbord, brukar nästan aldrig fika förutom en kopp te/kaffe på stående fot, har aldrig varit med på någon nollning och får inte jättemånga inflyttningsfester heller.. :( )
Senast redigerad av 3 Victor_Von_Doom, redigerad totalt 0 gång.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 23 feb 2010, 15:40

En intressant frågeställning kan vara om hela förfarandet med OS-facklan är en ritual eller tradition? grubbla på den!

(tänds i Aten och åker jorden runt tills den kommer till OS-staden, för att sedan i en ceremoni tändas i sammanband med spelets öppning och sedan brinna under hela spelen)
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 23 feb 2010, 16:41

Victor_Von_Doom skrev:En intressant frågeställning kan vara om hela förfarandet med OS-facklan är en ritual eller tradition? grubbla på den!

(tänds i Aten och åker jorden runt tills den kommer till OS-staden, för att sedan i en ceremoni tändas i sammanband med spelets öppning och sedan brinna under hela spelen)
Ritual och tradition.
War is peace.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 23 feb 2010, 20:54

manifesto skrev:
Victor_Von_Doom skrev:En intressant frågeställning kan vara om hela förfarandet med OS-facklan är en ritual eller tradition? grubbla på den!

Ritual och tradition.
Den nutida utformningen är sen OS i Berlin 1936, där den var en del i det nazistiska propagandaspektaklet.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 23 feb 2010, 22:28

VeVeN skrev:
manifesto skrev:

Ritual och tradition.
Den nutida utformningen är sen OS i Berlin 1936, där den var en del i det nazistiska propagandaspektaklet.
Och?
War is peace.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 23 feb 2010, 23:13

manifesto skrev:Och?
Är det inte litet kul att se vad olika traditioner kommer ifrån? :smile2:

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 23 feb 2010, 23:21

VeVeN skrev:
manifesto skrev:Och?
Är det inte litet kul att se vad olika traditioner kommer ifrån? :smile2:
Jovars, jag fick intrycket att du ville debattera huruvida fackelältandet var en tradition, eller inte. Visste faktiskt inte att det var den lille korpralen som instiftade den ritualen ... nästan lite ironiskt.
War is peace.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 24 feb 2010, 17:25

manifesto skrev:Jovars, jag fick intrycket att du ville debattera huruvida fackelältandet var en tradition, eller inte. Visste faktiskt inte att det var den lille korpralen som instiftade den ritualen ... nästan lite ironiskt.
Visst är det ironiskt då denna ritual idag symboliserar internationell förbrödring. Riktigt roligt egentligen.

Över huvud taget kan det vara kul just att se hur traditioner, ritualer, titlar och symboler kan leva sitt eget liv, vilket ge överraskningar när man tittar närmare på det.

Användarvisningsbild
Pace

Inlägg av Pace » ons 24 feb 2010, 17:32

VeVeN skrev:
manifesto skrev:Jovars, jag fick intrycket att du ville debattera huruvida fackelältandet var en tradition, eller inte. Visste faktiskt inte att det var den lille korpralen som instiftade den ritualen ... nästan lite ironiskt.
Visst är det ironiskt då denna ritual idag symboliserar internationell förbrödring. Riktigt roligt egentligen.

Över huvud taget kan det vara kul just att se hur traditioner, ritualer, titlar och symboler kan leva sitt eget liv, vilket ge överraskningar när man tittar närmare på det.
Det är väl egentligen inte mer konstigt än att svastikan numer står för död och förruttnelse.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 24 feb 2010, 17:55

Pace skrev:Det är väl egentligen inte mer konstigt än att svastikan numer står för död och förruttnelse.
Utanför västvärlden, speciellt i Asien förekommer fortfarande hakkors som positiv symbol. På en avdelning jag jobbade på för ett par år sedan fick vi en nyårshälsning från vårt partner i Indien. Ett vykort översållat med svastikor. Underas hur det hade funkat om vi hade setat i Tyskland?

Betydelsen av sanskritordet svástika, स्वस्तिक

Skriv svar