Alla tror på gud

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Olle

Alla tror på gud

Inlägg av Olle » tis 23 feb 2010, 12:28

Detta visar hur insöad man kan bli. Jag hade aldrig trott att det i många länder i praktiekn är 100% av människorna som tror på gud. :shock: Det är ju helt barockt!
Kolla statistiken lite längre ned i denna artikel och häpna:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/exi ... 310195.svd

:banghead:

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Re: Alla tror på gud

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 23 feb 2010, 12:36

Njae de har ju lagt in lite väl extrema exempel där, Lägg in Frankrike, Tjeckien och Japan så skulle Sverige inte kännas så onormalt.

Tydligen tror 26% av européerna (det blir Europas största religion!) "Jag tror att gud är någonting inom varje människa snarare än utanför". VAD I HELVETE betyder det? :banghead:
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 23 feb 2010, 12:43

Förvånar mig inte alls.

Själv undrar jag mest varför det har blivit så här i Sverige och om utvecklingen mot icke-troende kommer att fortsätta. Finns det någon anledning att tro att en liknande utveckling kan komma att ske i andra delar av världen?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Olle

Inlägg av Olle » tis 23 feb 2010, 13:25

Victor_Von_Doom skrev: Tydligen tror 26% av européerna (det blir Europas största religion!) "Jag tror att gud är någonting inom varje människa snarare än utanför". VAD I HELVETE betyder det? :banghead:
Tycker du det låter flummigt, obestämt och vagt i kanterna?? Tja, det är ju religion, så det är helt i sin ordning... :mrgreen:

Användarvisningsbild
arbetsbank

Inlägg av arbetsbank » tis 23 feb 2010, 13:42

Jag skulle snarare vilja säga att "alla" uttrycker en tro på något utöver dem själva (något "större" :roll: ) som de av kulturella skäl kallar Gud. Jag tror knappast "alla" är överens om vad Gud är. Eller vad tro på Gud är.

Däremot är säkert vissa kulturella mönster i form av religion utbredda i vissa länder vilket ger resultatet att "alla" tror på Gud på ett visst sätt. Frågan är ju dock om tillhörande till en religion egentligen är kausalt relaterat med gudstro. Frågan är om det handlar om: "jag är religiös, därför tror jag på Gud" eller "jag tror på Gud, därför är jag religiös". Vad är kulturella mönster och vad är egentlig, specifik tro på ett specifikt metafysiskt väsen med vissa egenskaper.

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » tis 23 feb 2010, 18:03

Jag gillar inte frågan. "Tror du på några gudar?" vore bättre.

Skriv svar