Ah.. Svenska dagbladet bjuder på religiöst dravel!

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Ah.. Svenska dagbladet bjuder på religiöst dravel!

Inlägg av Victor_Von_Doom » lör 27 feb 2010, 17:31

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/exi ... 336243.svd

Några "pärlor":
Religionerna innehåller många gudsbilder, men knappast någon säger att det går att ge en riktigt rättvisande beskrivning av Gud. Somliga religioner (till exempel hinduism och buddhism) betonar särskilt våra gudsbilders begränsningar. Andra religioner (till exempel judendom, kristendom och islam) menar ändå att de går att säga något begripligt och sant om Gud, utifrån uppfattningen att Gud är världens skapare.
Vad postmodernismen har påmint oss om är att både tro och vetande är behäftade med diverse begränsningar, eftersom bägge betingas av de kulturella och historiska sammanhang som de ingår i. Vi umgås därför nu försiktigare med anspråken på universell giltighet.
WTF?
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
candy

Re: Ah.. Svenska dagbladet bjuder på religiöst dravel!

Inlägg av candy » lör 27 feb 2010, 17:48

För egen del finner jag det avgjort mera rationellt att anta att Gud finns än att Gud inte finns, eftersom tillvaron som helhet skulle vara obegriplig utan en intelligent grund.
Och den intelligenta grunden är... religionen? O_o

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 27 feb 2010, 19:14

Skulle tro att skribenten menar Gud, som alltså antas vara intelligent, och också vara grunden till tillvaron.

Själv fastnade jag på följande:
Vetande förutsätter kognitiv tro och även om tro i huvudsak är frågan om en attityd menar en del att man kan uppnå en viss grad av visshet genom tron.
Vad är det för visshet som avses här? Han kan väl inte mena "tro tillräckligt mycket så vet du (nästan)", så vad menar han?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
CJ Åkerberg

Inlägg av CJ Åkerberg » lör 27 feb 2010, 19:50

1) Alla meningar som inleds med "Vad postmodernismen har påmint oss om..." innebär automatisk ignorerande från min sida.

2) SvD inledde hela denna artikelserie med "Röster om Gud" varpå ett gäng religiösa uttalade sig. Under artikeln hade man en poll, "Funderar du på meningen med livet". Ignorant som jag är trodde jag att man kunde reflektera över livets realiteter utan att blanda in någon fiktiv karaktär i det hela.

Eller som Daniel Tosh uttrycker det:
You ever hear girls say that? "I'm not religious, but I'm spiritual." I like to reply with "I'm not honest, but you're interesting!"

onslow

Inlägg av onslow » lör 27 feb 2010, 20:44

CJ Åkerberg skrev:1) Alla meningar som inleds med "Vad postmodernismen har påmint oss om..." innebär automatisk ignorerande från min sida.

2) SvD inledde hela denna artikelserie med "Röster om Gud" varpå ett gäng religiösa uttalade sig. Under artikeln hade man en poll, "Funderar du på meningen med livet". Ignorant som jag är trodde jag att man kunde reflektera över livets realiteter utan att blanda in någon fiktiv karaktär i det hela.

Eller som Daniel Tosh uttrycker det:
You ever hear girls say that? "I'm not religious, but I'm spiritual." I like to reply with "I'm not honest, but you're interesting!"
Och så säger dom att seriös journalistik alltid har en framtid ( eller något liknande draval) :banghead:
I am still confused but on a higher level

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 27 feb 2010, 22:06

micke.d skrev:
Vetande förutsätter kognitiv tro och även om tro i huvudsak är frågan om en attityd menar en del att man kan uppnå en viss grad av visshet genom tron.
Vad är det för visshet som avses här? Han kan väl inte mena "tro tillräckligt mycket så vet du (nästan)", så vad menar han?
Vet inte riktigt vad Jonsson menar, han kanske är inne på det han brukar vara inne på: Bernard Lonergans skola, och jag förstår inte Heidegger-grejer, har jag fattat genom åren, och de artiklar och böcker jag läst som är inspirerade av den sortens filosofi, samt hermeneutik, jag är nog fel typ.

men om man ska tolka det positivt så kan han möjligen mena att ett starkt intresse för ett ämne, en drivenhet, kan få en att ta reda på mer om det, läsa på, etc, och kunna mer om, till exempel, argumentationerna för det/antalet olika argument som finns, rön, etc.., än vad icke intresserade orkar ta reda på.

Användarvisningsbild
candy

Inlägg av candy » lör 13 mar 2010, 08:48

Det är kanske lämpligt att fylla på den här tråden med Göran Skyttes kolumn "Svensk fattigdom har många ansikten".

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/sv ... lecomments
Vi är inte det enda land i världen där många människor en söndag hellre ägnar 90 minuter åt en fotbollsmatch än en minut åt själens frälsning. Vi är inte de enda som helst av allt ägnar lördagskvällen åt att äta chips och titta på ännu ett avsnitt med i bästa fall medelmåttiga artister i teves 154:e avsnitt av Melodifestivalen. Men vi är nog bäst i världen på att blunda för att detta är fattigdom. Andlig fattigdom.
Är religion verkligen det enda sättet att undvika "andlig fattigdom"? Det verkar i alla fall vara det som Skytte säger. Jag tycker att det är väldigt trångsynt.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 13 mar 2010, 09:58

Enligt den vanliga kristna världsbilden har människan kropp, själ, och ande. Det är den sista som har mest med religion att göra. Så vad Skytte säger är så vitt jag förstår trivialt sant.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 13 mar 2010, 10:04

micke.d skrev:Enligt den vanliga kristna världsbilden har människan kropp, själ, och ande. Det är den sista som har mest med religion att göra. Så vad Skytte säger är så vitt jag förstår trivialt sant.
Fast man skulle väl kunna översätta det med "själstorka" också eller med intellektuell understimulering?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 14 mar 2010, 17:29

Skytte menar nog båda:
Skytte skrev:Om jag inte tillför min ande och själ andlig och själslig näring tynar också den bort – men det är inte lika uppenbart för den som är med om det.
han avser troligen både intellektuell (själslig) och religiös (andlig) brist.

Skriv svar