känsla vs tro

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
brimer

känsla vs tro

Inlägg av brimer » sön 28 feb 2010, 09:12

Att de flesta här inte tror på någon slags gud är ju ganska uppenbart. men är det någon som trots detta ändå går omkring med en känsla av att det finns en högre gudomlig makt? Inte nödvändigtvis hela tiden, men kanske i vissa sammanhang eller situationer.

Själv har jag märkt att jag har en ganska traditionell religiös känsla av att avlidna vänner och anhöriga på något sätt kan iaktta mej någonstans "från ovan". Inte på ett obehagligt sätt, utan mer som att de med omsorg följer mig och är intresserade av vad som händer i mitt liv. Jag har dock ingen känsla av att jag själv kommer dit eller återförenas med dom när jag dör. Jag har nog också en vag känsla av att mina tankar och handlingar i någon mening summeras upp över tiden och värdesätts.

Det är absolut inte så att dessa känslor är särskilt påtagliga, men om jag verkligen tänker efter så finns dom nog där som en svag och diffus bakgrund, och jag behöver nog inte säga att jag är av åsikten att det finns psykologiska bakomliggande orsaker.

När jag berättade det här för en religiös kamrat menade hon att detta ju betyder att jag tror på gud. Är det så att många som säger att de tror på gud faktiskt snarare syftar på en känsla?

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Re: känsla vs tro

Inlägg av Linda Kall » sön 28 feb 2010, 10:51

brimer skrev:När jag berättade det här för en religiös kamrat menade hon att detta ju betyder att jag tror på gud.
Nej, det betyder att du har en känsla. Att tro på gud är ett sätt att förklara att man har känslan.
brimer skrev:Är det så att många som säger att de tror på gud faktiskt snarare syftar på en känsla?
Det verkar rimligt. Nästan ingen jag har stött på som säger sig tro på gud har en aning om vad de menar med det.

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » mån 01 mar 2010, 20:15

brimer skrev:När jag berättade det här för en religiös kamrat menade hon att detta ju betyder att jag tror på gud.
Ja, visst är det irriterande? :banghead:

Och ur denna deras förvirring följer också felslutet att du, om du inte tror på Gud, inte har några känslor eller upplevelser. Eller åtminstone att du är känslomässigt handikappad och oförmögen att känna någon form av hänförelse eller upprymdhet.
Det är otillåtet att använda respekterade böcker [...] för att torka bort avföring från stjärten men [...] filosofi, Torah och Nya testamentet, vilka är kända för att vara förvrängningar och som inte innehåller upphöjda namn, kan användas för att torka bort avföring från stjärten

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 01 mar 2010, 20:22

Pelle skrev:

Och ur denna deras förvirring följer också felslutet att du, om du inte tror på Gud, inte har några känslor eller upplevelser. Eller åtminstone att du är känslomässigt handikappad och oförmögen att känna någon form av hänförelse eller upprymdhet.

Har sett exempel på det motsatta också...att någon som lite försynt erkänner att den har ngt slags gudstro behandlas som om den vore mindre vetande...svårt det där med att leva och låta leva...

Användarvisningsbild
arbetsbank

Inlägg av arbetsbank » mån 01 mar 2010, 20:40

Problemet är att många tror sig ha en känsla.

Felet ligger alltså i tolkningen av känslan, i tron att att känslan implicerar något, något som vi sedan beskriver utifrån rådande diskurs.

Men i sanning är det en röra av irrationalitet och emotioner och en bristande förståelse för vad man faktiskt upplever och en ständigt strävan att se mönster och mening i allt och i mycket ett uttryck för en antropocentrisk utblick (inte så konstigt, men likväl).

Jag blir lika hänförd varje gång jag ser en klar stjärnhimmel, universums oändlighet och insikten att vi bara är en punkt i en parentes, ger mig varma känslor inombords. Rent intellektuellt vet jag att det finns makter, i form av faktiska fysiska fenomen som kan beskrivas som "högre" än mig och som jag som bäst kan hoppas studera och förstå, men aldrig ha herravälde över. Till detta kommer en känsla som bättre beskriver detta än ord någonsin kan, för känslor är i någon mån gränslösa i sig.

Hade jag varit en annan än den jag är hade jag kanske kallat den Gud, men dylikt är ett förminskande och ett ringaktande av både universum och mig som människa.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 01 mar 2010, 21:13

arbetsbank skrev:Problemet är att många tror sig ha en känsla.
Vadå tror sig ha en känsla?

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » tis 02 mar 2010, 06:59

Blenda skrev:
Pelle skrev:

Har sett exempel på det motsatta också...att någon som lite försynt erkänner att den har ngt slags gudstro behandlas som om den vore mindre vetande...svårt det där med att leva och låta leva...
Visst är det så.

(Fast jag tycker uttrycket mindre vetande är konstigt. Det är inget skamligt i att veta mindre om något.)
Det är otillåtet att använda respekterade böcker [...] för att torka bort avföring från stjärten men [...] filosofi, Torah och Nya testamentet, vilka är kända för att vara förvrängningar och som inte innehåller upphöjda namn, kan användas för att torka bort avföring från stjärten

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 02 mar 2010, 09:32

Mindre vetande är ett gammalt uttryck för att vara lite bakom flötet.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 02 mar 2010, 11:02

Blenda skrev:Mindre vetande är ett gammalt uttryck för att vara lite bakom flötet.
Är det verkligen det, eller kan det vara en tolkning av ett gammalt uttryck för mindre vetande?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 02 mar 2010, 11:48

piotrr skrev:
Blenda skrev:Mindre vetande är ett gammalt uttryck för att vara lite bakom flötet.
Är det verkligen det, eller kan det vara en tolkning av ett gammalt uttryck för mindre vetande?
Jag tycker att den gamla betydelsen av "mindre vetande" framgår ganska bra i den här artikeln: http://eskilstuna.se/templates/Page____102331.aspx

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 02 mar 2010, 12:05

Blenda skrev:Jag tycker att den gamla betydelsen av "mindre vetande" framgår ganska bra i den här artikeln: http://eskilstuna.se/templates/Page____102331.aspx
Det var sannerligen ett gammalt exempel på något, men förekommer alltså "mindre vetande" i den äldre texten? Det förekommer i rubriken på den moderna artikeln, men exempeltexten i artikeln är skriven på obegripliska och de citat som förekommer använder "sinnessvag" och "bedröfliga själstillstånd". Förekommer även "mindre vetande"?
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 02 mar 2010, 13:21

piotrr skrev:
Blenda skrev:Jag tycker att den gamla betydelsen av "mindre vetande" framgår ganska bra i den här artikeln: http://eskilstuna.se/templates/Page____102331.aspx
Det var sannerligen ett gammalt exempel på något, men förekommer alltså "mindre vetande" i den äldre texten? Det förekommer i rubriken på den moderna artikeln, men exempeltexten i artikeln är skriven på obegripliska och de citat som förekommer använder "sinnessvag" och "bedröfliga själstillstånd". Förekommer även "mindre vetande"?
Klart att det är et gammalt exempel eftersom det är ett gammalt uttryck...rubrikförfattaren tyc ks ju ha samma uppfattning som mig om ordens gamla betydelse, så jag kan inte riktigt förstå varför du har svårt att acceptera att det var så man uttryckte sig förr..sinnesslö, mindre vetande...människor som var gamla då jag var barn, använde det där frekvent om byfånar, utvecklingsstörda o.s.v. tro mig eller ej.

I följande tråd kan man också läsa att: Betänk att ord ändrar betydelse med tiden. Idiot är ett typiskt exempel, som ursprungligen närmast betytt "obildad" eller "okunnig". I slutet av 1800-talet och långt in på 1900-talet var "idiot" dessutom, i alla fall i offentliga sammanhang, en psykiatrisk diagnos som inte alls behövde vara menad som något personligt omdöme. Vid den här tiden är det inte ovanligt att hitta den här sortens psykiska "lytesanmärkningar" (idiot, imbecill, sinnesslö, mindre vetande, sinnessjuk etc) i kyrkoböcker och liknande; de är inte menade som tecken på personligt ogillande.

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f ... 32#p475067

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 02 mar 2010, 16:01

Blenda skrev:Klart att det är et gammalt exempel eftersom det är ett gammalt uttryck...
Det jag söker är stöd för uttrycket i den ursprungliga texten, inte i rubriken på den moderna artikeln.
Blenda skrev:jag kan inte riktigt förstå varför du har svårt att acceptera att det var så man uttryckte sig förr..sinnesslö, mindre vetande...
Jag har inte svårt att acceptera det - allt jag behöver är belägg.

Blenda skrev:Betänk att ord ändrar betydelse med tiden. Idiot är ett typiskt exempel, som ursprungligen närmast betytt "obildad" eller "okunnig". I slutet av 1800-talet och långt in på 1900-talet var "idiot" dessutom, i alla fall i offentliga sammanhang, en psykiatrisk diagnos som inte alls behövde vara menad som något personligt omdöme. Vid den här tiden är det inte ovanligt att hitta den här sortens psykiska "lytesanmärkningar" (idiot, imbecill, sinnesslö, mindre vetande, sinnessjuk etc) i kyrkoböcker och liknande; de är inte menade som tecken på personligt ogillande.
Det låter alltså mer som stöd för en annan uppfattning än din, nämligen att även ordet "idiot" har haft en annan betydelse förr än den har nu. Det jag trodde att du påstod var att "mindre vetande" skulle vara ett uttryck för att vara "bakom flötet", som i dum. Istället har du ett bevis som menar att "idiot" var en psykiatrisk diagnos som inte var menad som ett personligt omdöme.

Ta inte illa upp å det att jag inte litar på ditt ord.
/ Per Edman

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 02 mar 2010, 16:54

piotrr skrev:
Blenda skrev:Betänk att ord ändrar betydelse med tiden. Idiot är ett typiskt exempel, som ursprungligen närmast betytt "obildad" eller "okunnig". I slutet av 1800-talet och långt in på 1900-talet var "idiot" dessutom, i alla fall i offentliga sammanhang, en psykiatrisk diagnos som inte alls behövde vara menad som något personligt omdöme. Vid den här tiden är det inte ovanligt att hitta den här sortens psykiska "lytesanmärkningar" (idiot, imbecill, sinnesslö, mindre vetande, sinnessjuk etc) i kyrkoböcker och liknande; de är inte menade som tecken på personligt ogillande.
Det låter alltså mer som stöd för en annan uppfattning än din, nämligen att även ordet "idiot" har haft en annan betydelse förr än den har nu. Det jag trodde att du påstod var att "mindre vetande" skulle vara ett uttryck för att vara "bakom flötet", som i dum. Istället har du ett bevis som menar att "idiot" var en psykiatrisk diagnos som inte var menad som ett personligt omdöme.

Ta inte illa upp å det att jag inte litar på ditt ord.
Spelar det roll? Tror du inte att det uppfattades som ett mycket personligt omdöme både av den som fick epitetet idiot, mindre vetande eller sinnesslö och av dess omgivning? Tror du inte att "dum" och "bakom flötet" var ord som i folkmun illustrerade dessa "diagnoser" i dess mildare former? Att hamna på dårhus eller "idiotanstalt" var väl konsekvenser som knappast kunde upplevas som något annat än "personliga"?

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » tis 02 mar 2010, 20:04

Konstigt nog har jag för min del aldrig stött på uttrycket "mindre vetande" utom just när det gäller gudstroende och hur de känner sig bemötta. Kanske det har med kyrkböckerna att göra? Kanske uttrycket bara lever kvar i så att säga kyrkliga sammanhang just för att det förekommer i kyrkböckerna?

Hur det än är med det så håller jag med Blenda om att gudstroende ibland avfärdas som allmänt okunniga eller obegåvade, vilket förstås är både otrevligt och obefogat.

Skriv svar