Åh herregud!

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Åh herregud!

Inlägg av kaxiga Z » ons 10 mar 2010, 14:24

anundi skrev:
kaxiga Z skrev:
Polysticta stelleri skrev:Någon som vet mer om en sån kristendom utan allsmäktighet?
Har talat med/läst texter av, en del SvK-präster som hyser den tron.
Intressant! De skriver alltså inte under på trosbekännelsen?
jag tror inte den är något krav att skriva under på längre i SvK, K G Hammar var rätt tydlig på den punkten vill jag minnas.

det är möjligt att det finns präster i andra samfund med denna tanke, men de har i så fall inte uttalat den så att jag hört det.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 10 mar 2010, 14:31

kaxiga Z skrev:jag tror inte den är något krav att skriva under på längre i SvK, K G Hammar var rätt tydlig på den punkten vill jag minnas.
Nä, det kanske det inte är. Jag tänkte mer bildligt talat. Hur som helst är det ganska uppseendeväckande att deras syn på Gud är i stil med "nä, liksom, allsmäktig och allsmäktig, vettefan... han är råcool bara".

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 10 mar 2010, 14:42

anundi skrev:
kaxiga Z skrev:jag tror inte den är något krav att skriva under på längre i SvK, K G Hammar var rätt tydlig på den punkten vill jag minnas.
Nä, det kanske det inte är. Jag tänkte mer bildligt talat. Hur som helst är det ganska uppseendeväckande att deras syn på Gud är i stil med "nä, liksom, allsmäktig och allsmäktig, vettefan... han är råcool bara".
jag tror att det kan bero en del på den sk låt-gå-mentaliteten inom utbildning nuförtiden, som Garvarn refererar till i en annan tråd. Religionsfilosofi et al läses kanske inte längre av prästkandidater. Att SvK vill vara mer demokratisk (fler teologiska riktningar accepteras) och jämställd än andra samfund, har många av dess anställda nog feltolkat som att man inte behöver plugga på längre och skaffa sig en ordentlig kunskapsbas. En futtig wikipedia-artikel, eller en råateist som knappt ens är intresserad av ämnet filosofi, har fler tänkbara lösningar på teodicéprobelmet än många nutida präster inom SvK, kan jag tänka mig. Man vill vara alla utomkyrkliga grupper till lags, men överdriver detta till att förkasta de kunskaper som trots allt är allmängiltiga (= kunskaper/resonerande som erkänns av såväl ateister som gudstroende). obs. detta gäller inte alla Svenska kyrkans präster.

Gillar förresten Jonas Gardells program, han verkar haj på det här med teologi/religionshistoria/bibel-texter, sedan har han sina egna åsikter förstås, men det är en annan femma, och det har alla.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 10 mar 2010, 17:36

kaxiga Z skrev:
anundi skrev:
jag tror att det kan bero en del på den sk låt-gå-mentaliteten inom utbildning nuförtiden, som Garvarn refererar till i en annan tråd. Religionsfilosofi et al läses kanske inte längre av prästkandidater. Att SvK vill vara mer demokratisk (fler teologiska riktningar accepteras) och jämställd än andra samfund, har många av dess anställda nog feltolkat som att man inte behöver plugga på längre och skaffa sig en ordentlig kunskapsbas. En futtig wikipedia-artikel, eller en råateist som knappt ens är intresserad av ämnet filosofi, har fler tänkbara lösningar på teodicéprobelmet än många nutida präster inom SvK, kan jag tänka mig. Man vill vara alla utomkyrkliga grupper till lags, men överdriver detta till att förkasta de kunskaper som trots allt är allmängiltiga (= kunskaper/resonerande som erkänns av såväl ateister som gudstroende). obs. detta gäller inte alla Svenska kyrkans präster.

Gillar förresten Jonas Gardells program, han verkar haj på det här med teologi/religionshistoria/bibel-texter, sedan har han sina egna åsikter förstås, men det är en annan femma, och det har alla.
Någon särskilt du vill ifrågasätta?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 17 mar 2010, 14:11

Marcus Birro bjuder på nya lulz apropå att han intervjuades för att vara med i programmet.
Världen idag skrev:[Marcus Birro] skriver ärligt att han för egen del inte har något behov av ytterligare exponering i tv-rutan. Men redaktionens hantering är under all kritik, anser Birro och anar att förklaringen stavas Jonas Gardell.
”För att vara en fritänkande, liberal och öppenhjärtig grubblare är det hemskt att se med vilken lismande iver han ger sig på allt heligt”.

Marcus Birro menar att Jonas Gardell i programmet andas en total brist på ödmjukhet. ”I Gardells värld ryms ingen dialog. Hela hans liv är uppbyggt på en monolog”, skriver Birro.
”När Gardell väljer att göra en flottigt egocentrisk och högst medelmåttig ståuppshow av Gud är det allra mest sig själv han förlöjligar. Gud är inte där Gardell är”, menar Birro och avslutar. ”Jag är till slut riktigt lycklig över att inslaget med mig klipptes bort. Jag vill nämligen inte heller vara där Gardell är”.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 17 mar 2010, 14:33

Del tre är uppe nu.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 17 mar 2010, 14:35

jag anser att gårdagens avsnitt var väldigt bra, lite mycket fokus på Gardells egen uppväxt, men han är ju som han är, lite självfokuserad, ofta självutlämnande, och gjorde detta till något ytterst sevärt

Skriv svar