Svenska Kyrkans utveckling

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
menelik

Svenska Kyrkans utveckling

Inlägg av menelik » fre 05 mar 2010, 12:28

Svenska Kyrkan formas fortlöpande av det samhälle den verkar i. Med demokratiska medel påverkar den tämligen sekulariserade medlemsmajoriteten kyrkans utveckling. Sålunda genomdrevs 1958 kvinnors rätt till prästyrket. Nyss tilläts homoäktenskap. I båda fallen genomdrevs besluten trots ramaskrin från kulturkonservativa kretsar inom kyrkan. Detta är mycket bra! Utan denna förnyelse skulle Svenska Kyrkan snabbt förvandlas till en rigid, religiös sekt bland flera. Finessen är att samtliga medlemmar - troende såväl som icke troende - har demokratisk delaktighet i sitt samfunds utveckling. Sålunda kan liberalteologiska präster med en realistisk syn på tingen - exempelvis Lennart Koskinen och KG Hammar - nå ledande positioner som biskop respektive ärkebiskop, trots den högkyrkliga minoritetens veklagan.

Svenska Kyrkan kan fortlöpande fungera som en stor kulturgemenskap i försiktig förnyelse. Ungefär som monarkin - en annan ytterst folkkär institution, som likaledes för länge sedan upphört att utöva verklig makt och myndighet.

Det går alldeles utmärkt att vara öppet och övertygat icke troende och likväl förbli en engagerad medlem av Svenska Kyrkan. Man kan mycket väl tolka Bibeln "sekulärt", dvs se den gamla skriften som enbart ett intressant poetiskt och litterärt dokument, med delvis hårresande ruggigt innehåll, framförallt i Gamla Testamentet. Medlemsmajoritetens sak är att se till, att Svenska Kyrkans kristendom fortlöpande utvecklas i humanistisk/demokratisk riktning.

Traditionen har stort värde i sig för väldigt många medborgare.
Senast redigerad av 1 smiskos, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: styckeindelning

Användarvisningsbild
Nja

Re: Ny tid i Svenska Kyrkan

Inlägg av Nja » fre 05 mar 2010, 12:51

menelik skrev:Svenska Kyrkan formas fortlöpande av det samhälle den verkar i. Med demokratiska medel påverkar den tämligen sekulariserade medlemsmajoriteten kyrkans utveckling. Sålunda genomdrevs 1958 kvinnors rätt till prästyrket. Nyss tilläts homoäktenskap. I båda fallen genomdrevs besluten trots ramaskrin från kulturkonservativa kretsar inom kyrkan. Detta är mycket bra! Utan denna förnyelse skulle Svenska Kyrkan snabbt förvandlas till en rigid, religiös sekt bland flera. Finessen är att samtliga medlemmar - troende såväl som icke troende - har demokratisk delaktighet i sitt samfunds utveckling. Sålunda kan liberalteologiska präster med en realistisk syn på tingen - exempelvis Lennart Koskinen och KG Hammar - nå ledande positioner som biskop respektive ärkebiskop, trots den högkyrkliga minoritetens veklagan.

Svenska Kyrkan kan fortlöpande fungera som en stor kulturgemenskap i försiktig förnyelse. Ungefär som monarkin - en annan ytterst folkkär institution, som likaledes för länge sedan upphört att utöva verklig makt och myndighet.

Det går alldeles utmärkt att vara öppet och övertygat icke troende och likväl förbli en engagerad medlem av Svenska Kyrkan. Man kan mycket väl tolka Bibeln "sekulärt", dvs se den gamla skriften som enbart ett intressant poetiskt och litterärt dokument, med delvis hårresande ruggigt innehåll, framförallt i Gamla Testamentet. Medlemsmajoritetens sak är att se till, att Svenska Kyrkans kristendom fortlöpande utvecklas i humanistisk/demokratisk riktning.

Traditionen har stort värde i sig för väldigt många medborgare.
Jag tolkar detta som att Jesus, Gud, bibeln etc inte har någon betydelse för Svenska Kyrkan. De kanske rent av övergår till idrottsförening vad det lider om nu medlemmarna så önskar.

menelik

Inlägg av menelik » fre 05 mar 2010, 13:07

Nja skrev:
"Jag tolkar detta som att Jesus, Gud, bibeln etc inte har någon betydelse för Svenska Kyrkan. De kanske rent av övergår till idrottsförening vad det lider om nu medlemmarna så önskar."

En bred, folklig tradition förändras vanligtvis långsamt. Något distinkt medlemskrav på Svenska Kyrkans omvandling till idrottsförening föreligger veterligen icke. Tillhör knappast kyrkans tradition utan sköts vida bättre av andra.
Samfundet torde bäst fortlöpande utvecklas i humanistisk/demokratisk riktning samt självklart erbjuda sina hävdvunna och populära tjänster och verksamheter som dop, konfirmation, vigslar och begravning. Stämningsfulla julottor och vacker körsång icke att förglömma. Krissamtal och själavård är också kyrkliga verksamheter av stort värde i svåra stunder för många människor.

Användarvisningsbild
Nja

Inlägg av Nja » fre 05 mar 2010, 13:16

menelik skrev:Nja skrev:
"Jag tolkar detta som att Jesus, Gud, bibeln etc inte har någon betydelse för Svenska Kyrkan. De kanske rent av övergår till idrottsförening vad det lider om nu medlemmarna så önskar."

En bred, folklig tradition förändras vanligtvis långsamt. Något distinkt medlemskrav på Svenska Kyrkans omvandling till idrottsförening föreligger veterligen icke. Tillhör knappast kyrkans tradition utan sköts vida bättre av andra.
Samfundet torde bäst fortlöpande utvecklas i humanistisk/demokratisk riktning samt självklart erbjuda sina hävdvunna och populära tjänster och verksamheter som dop, konfirmation, vigslar och begravning. Stämningsfulla julottor och vacker körsång icke att förglömma. Krissamtal och själavård är också kyrkliga verksamheter av stort värde i svåra stunder för många människor.
Nu är ju traditionen inte längre så bred. Diverse mindre politiska partier har ju som en annan tradition att sikta in sig på kyrkovalen. Vore det inte lite komiskt om satanister i demokratiskt anda ändrade inriktningen lite här och där? Ser inte du det absurda i den möjligheten? Jag tycker att kristna ska hålla sig till bibeln oavsett tidsanda, annars har de ju inte annat att erbjuda än andra kappvändare, t ex politiska partier.

Dessutom kan väl inte kyrkan utvecklas i humanistisk tradition (sätta människan i centrum). Det om något vore ju en total omvändelse.

menelik

Inlägg av menelik » fre 05 mar 2010, 15:13

Nja skrev bl a:
"Jag tycker att kristna ska hålla sig till bibeln oavsett tidsanda."

Varför det? Bibeln har tolkats synnerligen olika under skilda epoker. Med starkt stöd av Moseböckerna brände vi fordomdags häxor.
Varje epok tolkar skriften efter sina värderingar. Bibeln har helt enkelt inte samma innebörd för Svenska Kyrkans nutida, svårt sekulariserade medlemsmajoritet som för 150 år sedan, då Skriften tolkades mer bokstavligt.
Tiderna förändras och vi med dem. Som tur är, tycker åtminstone jag.

Användarvisningsbild
Nja

Inlägg av Nja » fre 05 mar 2010, 15:18

menelik skrev:Nja skrev bl a:
"Jag tycker att kristna ska hålla sig till bibeln oavsett tidsanda."

Varför det? Bibeln har tolkats synnerligen olika under skilda epoker. Med starkt stöd av Moseböckerna brände vi fordomdags häxor.
Varje epok tolkar skriften efter sina värderingar. Bibeln har helt enkelt inte samma innebörd för Svenska Kyrkans nutida, svårt sekulariserade medlemsmajoritet som för 150 år sedan, då Skriften tolkades mer bokstavligt.
Tiderna förändras och vi med dem. Som tur är, tycker åtminstone jag.
Att den tolkas olika hela tiden är en styrka? Vilken slumpmässigt vald skrift skulle duga till det.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » fre 05 mar 2010, 15:19

menelik skrev:Tiderna förändras och vi med dem. Som tur är, tycker åtminstone jag.
Anser du att det finns en gud som har något alls med bibeln att göra?

menelik

Inlägg av menelik » fre 05 mar 2010, 16:18

Linda Kall skrev:
menelik skrev:Tiderna förändras och vi med dem. Som tur är, tycker åtminstone jag.

Jag är en icke troende medlem av - och varm vän till - Svenska Kyrkan. Jag är således inte medlem i förhoppningen om ett evigt liv, utan därför att Svenska Kyrkan representerar en mycket gammal, intressant och bitvis vacker svensk kulturtradition. Självklart vill jag att samfundet utvecklas efter nutida demokrati- och jämlikhetsvärderingar, varför jag vid kyrkovalen stöder sådana kandidater, som står för moderna synsätt. Kyrkan har alltid utvecklats i takt med samtidsandan. Förr styrde kungamakten. Idag demokratin.
Utan kyrklig demokrati hade kvinnorna fortfarande varit utestängda från prästyrket och homovigslar i kyrkans regi omöjliga.
Att en ärkebiskop (K G Hammar) deklarerar att en kristen inte behöver tro på jungfrufödseln, hade inte varit möjligt, om inte liberalteologin på demokratisk väg lyckats flytta fram sina positioner inom samfundet. Min rösträtt i kyrkovalen använder jag till att främja den nuvarande utvecklingen och till att motverka de högkyrkliga och bibeltrogna, fundamentalistiska krafter inom kyrkan, som jag ogillar. Jag vill inte att personer, som förkastar evolutionen och hävdar Bibelns skapelseberättelse, ska få inflytande över mitt samfund. Som fullvärdig kyrkomedlem utnyttjar jag självklart mina demokratiska rättigheter. Detsamma gör mina motståndare. Hittills har de lyckligtvis dragit kortaste strået.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » fre 05 mar 2010, 16:22

menelik skrev:Jag är en icke troende medlem av - och varm vän - till Svenska Kyrkan.
Jag har aldrig någonsin sett en icke troende kalla Bibeln för "Skriften" med stort s. Originellt.
menelik skrev:Svenska Kyrkan representerar en mycket gammal och intressant svensk kulturtradition.
För mig verkar det konstigt att bevara en tradition genom att ändra den.

Användarvisningsbild
Nja

Inlägg av Nja » fre 05 mar 2010, 16:23

menelik skrev:
Linda Kall skrev:

Jag är en icke troende medlem av - och varm vän till - Svenska Kyrkan. Jag är således inte medlem i förhoppningen om ett evigt liv, utan därför att Svenska Kyrkan representerar en mycket gammal, intressant och bitvis vacker svensk kulturtradition. Självklart vill jag att samfundet utvecklas efter nutida demokrati- och jämlikhetsvärderingar, varför jag vid kyrkovalen stöder sådana kandidater, som står för moderna synsätt. Kyrkan har alltid utvecklats i takt med samtidsandan. Förr styrde kungamakten. Idag demokratin.
Utan kyrklig demokrati hade kvinnorna fortfarande varit utestängda från prästyrket och homovigslar i kyrkans regi omöjliga.
Att en ärkebiskop (K G Hammar) deklarerar att en kristen inte behöver tro på jungfrufödseln, hade inte varit möjligt, om inte liberalteologin på demokratisk väg lyckats flytta fram sina positioner inom samfundet. Min rösträtt i kyrkovalen använder jag till att främja den nuvarande utvecklingen och till att motverka de högkyrkliga och bibeltrogna, fundamentalistiska krafter inom kyrkan, som jag ogillar. Jag vill inte att personer, som förkastar evolutionen och hävdar Bibelns skapelseberättelse, ska få inflytande över mitt samfund. Som fullvärdig kyrkomedlem utnyttjar jag självklart mina demokratiska rättigheter. Detsamma gör mina motståndare. Hittills har de lyckligtvis dragit kortaste strået.
Som att vara medlem i Djurgården, AIK, Hammarby eller liknande. Så låter det för mig i alla fall. Fortsätt så du, jag fortsätter att vara medlem i en av de tidigare nämnda i stället.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Re: Svenska Kyrkans utveckling

Inlägg av Victor_Von_Doom » fre 05 mar 2010, 18:11

Det verkar som om de icke-troende i svenska kyrkan är i majoritet så därför så borde medlemmarna kunna få igenom en förändring att man slutar tala om gud och Jesus i predikningarna, det är ju lite väl otidsenligt?
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

menelik

Inlägg av menelik » fre 05 mar 2010, 22:24

Victor_Von_Doom skrev:Det verkar som om de icke-troende i svenska kyrkan är i majoritet så därför så borde medlemmarna kunna få igenom en förändring att man slutar tala om gud och Jesus i predikningarna, det är ju lite väl otidsenligt?

Javisst kan man det - om en sådan allmän ambition skulle infinna sig. Så tycks emellertid för närvarande icke vara fallet. Kanske sker istället en utveckling mot att gudsbegreppet blir meningsfullt för många, trots att man inte längre tror att gudomen existerar annat än som en idé.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 05 mar 2010, 23:02

devadatta skrev:SvK:s huvuduppgift är väl att låtsas vara en välfärdsstat.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » fre 05 mar 2010, 23:21

Victor_Von_Doom skrev:Det verkar som om de icke-troende i svenska kyrkan är i majoritet så därför så borde medlemmarna kunna få igenom en förändring att man slutar tala om gud och Jesus i predikningarna, det är ju lite väl otidsenligt?
Finns det, eller har det funnits, några sådana kandidater att rösta på?
Att man alltså helt skulle slopa predikandet och det religiösa och mest ägna sig åt välgörenhet, namngivningar, begravningar, lite allmän själavård, o.s.v.. Istället kunde man ägna söndagen i kyrkan till lite filosofiska föreläsningar, församlingsnyheter/skvaller och allmän sekulär kontemplation (motsättning?). Många av de troende lär väl lämna en sådan kyrka, men de är ändå i minoritet, så det blir kanske långsiktigt fler kvar i en helt sekulär kyrka än att alla icke-troende lämnar, även om lämnandet går långsamt.
En helt icke-religiös kyrka vore ju lite mer modernt svensk än dagens situation.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 09 mar 2010, 17:39

Det vore onekligen ett intressant och kanske lovvärt experiment. Jag är själv förtjust i delar av kyrkans yttre attribut, körsång, stämningsfulla lokaler, stöd till utsatta etc, men i ärlighetens namn finner jag det svårt att förstå hur en kyrka skall kunna utvecklas bort från en ren gudstro och bara behålla den sociala biten.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Skriv svar