Svenska Kyrkans utveckling

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
VeVeN

Re: Svenska Kyrkans utveckling

Inlägg av VeVeN » tis 09 mar 2010, 18:02

Det blir i långa loppet svårt för för kyrkan att överleva om den inte står för något. Har man en uttalad uppfattning i vissa frågor stöter man naturligtvis bort några, men om man å andra sidan inte har någon uppfattning alls får man inga som stödjer en, och det är allvarligare. Det är en väg till självutplåning.

Det här är ett dilemma för andra organisationer än kyrkor står inför i ett mångkulturellt samhälle: Antingen blir man en liten rättroende sekt, eller också upplöses man i tomma intet då man inte betyder någonting för någon.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 09 mar 2010, 18:08

trilobite skrev:Det vore onekligen ett intressant och kanske lovvärt experiment. Jag är själv förtjust i delar av kyrkans yttre attribut, körsång, stämningsfulla lokaler, stöd till utsatta etc, men i ärlighetens namn finner jag det svårt att förstå hur en kyrka skall kunna utvecklas bort från en ren gudstro och bara behålla den sociala biten.
Ja de har ju inte haft Jahwe med sig hittills så det borde ju funka om man slutar snacka om honom :D

Förslaget kom jag på rent på skämt, brukar kalla min brorsa för kristen, för att han är slentrianmedlem i svenska kyrkan men inte troende. Han blev först retad av detta, men numera har han börjat titulera sig stolt kristen (om än på skämt). Vi kom sen på att han kunde ställa upp i kyrkovalet under förespeglingen att man tog bort allt det religiösa i kyrkan - eftersom det är så många icke-troende med i den så skulle detta förslag vinna!
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

menelik

Inlägg av menelik » tis 09 mar 2010, 23:28

Vi är trots allt rätt många sekulariserade medlemmar, som reagerar skarpt på om vårt samfund får en anstötligt bibelfixerad, moralkonservativ, sekteristisk prägel. Vi har demokratiska instrument att genomdriva vår vilja. Därigenom kan Svenska Kyrkan hållas någorlunda uppdaterad med sin samtid. Kom ihåg att även sekulariserade och icke troende personer är fullvärdiga, röstberättigade medlemmar av Svenska Kyrkan och självklart utövar sina rättigheter inom samfundet.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 10 mar 2010, 21:00

menelik skrev:Vi är trots allt rätt många sekulariserade medlemmar, som reagerar skarpt på om vårt samfund får en anstötligt bibelfixerad, moralkonservativ, sekteristisk prägel. Vi har demokratiska instrument att genomdriva vår vilja. Därigenom kan Svenska Kyrkan hållas någorlunda uppdaterad med sin samtid. Kom ihåg att även sekulariserade och icke troende personer är fullvärdiga, röstberättigade medlemmar av Svenska Kyrkan och självklart utövar sina rättigheter inom samfundet.
Visst skulle man kunna försöka anpassa kyrkan. Problemet skulle då vara vad kyrkan egentligen skall vara till för. Om inte kyrkan har sin kristna tro,i någon tappning, skulle den inte vara någonting alls, förutom nån slags mueiinstutition.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 10 mar 2010, 21:06

VeVeN skrev:
menelik skrev:Vi är trots allt rätt många sekulariserade medlemmar, som reagerar skarpt på om vårt samfund får en anstötligt bibelfixerad, moralkonservativ, sekteristisk prägel. Vi har demokratiska instrument att genomdriva vår vilja. Därigenom kan Svenska Kyrkan hållas någorlunda uppdaterad med sin samtid. Kom ihåg att även sekulariserade och icke troende personer är fullvärdiga, röstberättigade medlemmar av Svenska Kyrkan och självklart utövar sina rättigheter inom samfundet.
Visst skulle man kunna försöka anpassa kyrkan. Problemet skulle då vara vad kyrkan egentligen skall vara till för. Om inte kyrkan har sin kristna tro,i någon tappning, skulle den inte vara någonting alls, förutom nån slags mueiinstutition.
- the european museum of roman catholicism
- disney's magical kingdom of allah
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

ohsweetmusic

Inlägg av ohsweetmusic » ons 10 mar 2010, 21:15

Jag noterade i mitt lilla huvud att antalet medlemmar i Svenska kyrkan (ca 70%) är ungefär lika stort som den del av befolkningen som vill behålla kungahuset. Vore intressant, mest kul kanske, att se ifall dessa delar av befolkningen är samma.

Underförstått är jag själv inte medlem i svenska kyrkan och dessutom republikan (eller anti-rojalist, kalla det vad du vill).

menelik

Inlägg av menelik » ons 10 mar 2010, 22:53

ohsweetmusic skrev:Jag noterade i mitt lilla huvud att antalet medlemmar i Svenska kyrkan (ca 70%) är ungefär lika stort som den del av befolkningen som vill behålla kungahuset. Vore intressant, mest kul kanske, att se ifall dessa delar av befolkningen är samma.

Underförstått är jag själv inte medlem i svenska kyrkan och dessutom republikan (eller anti-rojalist, kalla det vad du vill).

Din förmodan förefaller ytterst rimlig. Såväl monarki som religion är för folkflertalet trevliga traditioner och en del av vår nationella identitet. Själv gillar jag bådadera trots att jag varken tror på religionen som lärosystem eller monarkin som reell styrelseform. Trevliga traditioner ska man enligt min mening vara rädd om.
En del religiösa debattörer tycks ogilla min inställning trots att jag snällt betalar min kyrkoskatt, röstar i kyrkovalen, bevistar julottor och en och annan gudstjänst med vacker körsång, samt emellanåt medverkar i kulturaktiviteter i Svenska Kyrkans regi. Var och en får väl själv avgöra vilket slags relationer han eller hon vill ha till samfundet. Stor tolerans råder inom Svenska Kyrkan. Det uppskattar jag. Såväl troende som icke troende ska ju trivas i samfundet.

ohsweetmusic

Inlägg av ohsweetmusic » ons 10 mar 2010, 23:17

menelik skrev:Din förmodan förefaller ytterst rimlig. Såväl monarki som religion är för folkflertalet trevliga traditioner och en del av vår nationella identitet.
Vi har verkligen olika uppfattningar om vad som är trevliga traditioner...

Men kul att du gillar hypotesen!

menelik

Inlägg av menelik » tor 11 mar 2010, 00:35

ohsweetmusic skrev:
menelik skrev:Din förmodan förefaller ytterst rimlig. Såväl monarki som religion är för folkflertalet trevliga traditioner och en del av vår nationella identitet.
Vi har verkligen olika uppfattningar om vad som är trevliga traditioner...

Men kul att du gillar hypotesen!

Absolut! Men Du befinner Dig för närvarande i minoritet. Det avgör saken.

ohsweetmusic

Inlägg av ohsweetmusic » tor 11 mar 2010, 12:14

menelik skrev: Absolut! Men Du befinner Dig för närvarande i minoritet. Det avgör saken.
Majoritetsargumentet faller alltid pladask på sin egen orimlighet (och blodiga historia).

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 11 mar 2010, 14:41

ohsweetmusic skrev:
menelik skrev:Absolut! Men Du befinner Dig för närvarande i minoritet. Det avgör saken.
Majoritetsargumentet faller alltid pladask på sin egen orimlighet (och blodiga historia).
I dagens mångkulturella samhälle så finns det inga majoriteter kvar längre, Det enda som bjuds är ett oöverskådligt myller av minoriteter.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 11 mar 2010, 14:53

VeVeN skrev:I dagens mångkulturella samhälle så finns det inga majoriteter kvar längre, Det enda som bjuds är ett oöverskådligt myller av minoriteter.
Eller uttryckt lite annorlunda: en majoritet av befolkningen tillhör någon minoritet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 11 mar 2010, 18:22

micke.d skrev:
VeVeN skrev:I dagens mångkulturella samhälle så finns det inga majoriteter kvar längre, Det enda som bjuds är ett oöverskådligt myller av minoriteter.
Eller uttryckt lite annorlunda: en majoritet av befolkningen tillhör någon minoritet.
Min preliminära bedömning är att allraminst 75% av Sveriges befolkning tillhör den förtryckta minoriteten. Här i Storstockholm torde den siffran vara nånstans runt 85%

Dessutom är 94,7% av Sveriges befolkning rebeller.

menelik

Inlägg av menelik » mån 05 apr 2010, 19:02

trilobite skrev:Det vore onekligen ett intressant och kanske lovvärt experiment. Jag är själv förtjust i delar av kyrkans yttre attribut, körsång, stämningsfulla lokaler, stöd till utsatta etc, men i ärlighetens namn finner jag det svårt att förstå hur en kyrka skall kunna utvecklas bort från en ren gudstro och bara behålla den sociala biten.

Att spå är alltid svårt. Särskilt om framtiden.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » mån 05 apr 2010, 19:42

En annan fin tradition i Sverige är att arbetare är medlemmar i SAP. Man kan så klart vara medlem utan att vara politiskt intresserad!

En annan likhet mellan Svenska Kyrkan och SAP är att man länge sysslat med tvångsanslutning.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Skriv svar