Varför har man övergivit begreppet Gud?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Cosmic scientist

Varför har man övergivit begreppet Gud?

Inlägg av Cosmic scientist » lör 13 mar 2010, 07:55

På bloggen "Djupsnack" finns ett inägg med rubriken "Varför kan inte Gud kallas för Gud?" Hur skulle ni svara? http://djupsnack.wordpress.com/2010/03/ ... s-for-gud/

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Re: Varför har man övergivit begreppet Gud?

Inlägg av JemyM » lör 13 mar 2010, 08:26

Mitt svar:
Folk är existentiellt sökande, men begrepet "Gud" saknar svar. "Gud" finns i teismen, vars världsomspännande rörelser för den som kollar, bygger på gamla stamfolks förlegade moralsystem som lär auktoritetstro och underkastelse. Den som blir accepterad som tolkningsföreträde till vad denne "Gud" vill får också politiska makten över människors liv genom att beslagta deras andlighet.

Eurocentriska rörelser vill gärna tillskriva sitt eget Gudsbegrepp till alla andra till varje pris, därför har man t.ex. påstått att deras gudsbegrepp finns i alla kulturer. Det är inte sant, den Europeiska "guden" är väldigt unik världen över. Den hebreiske krigsguden kombinerades med grekernas universalprincip. Svaret på livet, universum och allting blev en nomadisk krigshövding. Äldre Europeiska svar på universalprincipen är "vatten", "luft" och "atomer". På andra platser finns karma eller Brahman.

Färre här tycker nu de teistiska svaret duger och för många sökande är Gud en så begränsad idé, så låg fantasi. Man kan rent av säga att Gud fär för folk som nöjt sig med enkla svar, folk som inte söker, folk utan andlighet. Den riktigt sökande har erkänt "vi vet inte".

Hur liten är inte den där "Guden" som är rädd för kvinnor som pratar i kyrkan och vad två män gör i sängen. Skulle den skapat alla stjärnorna? Skulle det vara svaret? Det finns så många människor som är större än den "Guden". Människor som inte framstår så otrygga och så små som den "Guden". Jag hyllar hellre dem medan jag söker bättre svar.

Mitt svar är, Varför måste allt kallas för Gud? Sluta injicera Gudsbegreppet överallt. Gud fyller inga gap. Det finns redan ett ord för kärlek; kärlek. Kärlek behöver inte associeras med den gamle "Herren" som enligt berättelsen förde folkutrotning över Kanan och sen fixade ett blodsoffer av sig själv/sin son för att reparera sina egna misstag, skapelsen. Kan inte världen, universum och mänskligheten få vara större, präktigare och mer spännande än så?
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » lör 13 mar 2010, 10:22

JemyM skrev:en lång reflektion om Gudstro
Det var förbanne mig bland det finaste jag hört sen jag valde att inte konfirmera mig...
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 13 mar 2010, 10:27

Flabbergasted skrev:
JemyM skrev:en lång reflektion om Gudstro
Det var förbanne mig bland det finaste jag hört sen jag valde att inte konfirmera mig...
Instämmer!

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » lör 13 mar 2010, 11:19

Ja det var bra skrivet!
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 13 mar 2010, 11:36

Mitt svar:

Det började säkert någonstans när den första religiösa människan insåg att det här med en okroppslig svävande ande som förändrade saker på okända vägar inte riktigt räckte till i dagens läge, och istället började kalla kärlek för gud, eller naturen för gud, eller slumpen för gud. I slutändan, när betydelseglidningen är fullständig, går det inte längre att kalla ens övermänskliga andevarelser för gud, eftersom gud har blivit ett annat ord för mjölk.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » lör 13 mar 2010, 18:19

Noterar att bloggskribenterna i första hand är anhängare av Norberto Keppe och hans "Analytiska trilogi".
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Cosmic scientist

Inlägg av Cosmic scientist » sön 21 mar 2010, 20:28

JemyM, du har fått svar på ditt svar på "Djupsnack" om du inte sett det innan: http://djupsnack.wordpress.com/2010/03/ ... omment-141

Skriv svar