Sida 12 av 13

Re: Varför förbjuda religiösa friskolor?

Postat: ons 23 maj 2012, 13:08
av micke.d
E_manuel skrev:
micke.d skrev: Visst, men kartan ska inte omfatta fostra till någon viss ideologi, partipolitik, eller religion. Det anser jag är en självklarhet.
Det låter som en utopi i mina öron, men visst kan det behövas en idealiserad vision.
Finns det någon ideologi, partipolitik, eller religion som nuvarande elever i svenska icke-konfessionella skolor fostras till av dessa skolor?

Om så, vilka?

Om inte, varför är det en idealiserad vision?

Re: Varför förbjuda religiösa friskolor?

Postat: ons 23 maj 2012, 13:10
av E_manuel
Xantippa skrev: Du skrev, ordagrant, att det som premierades var ett kollektivt medelmått. Vad menade du med det, då?
Att det var fult att vara över medel, och att det inte uppmuntrades.

Man skulle kunna säga att individens utveckling fick stå tillbaka inför tanken att alla (kollektivet) skulle bli ungefär lika bra.

Det här är egentligen förankrat i ideologi.

Re: Varför förbjuda religiösa friskolor?

Postat: ons 23 maj 2012, 13:11
av E_manuel
micke.d skrev: Finns det någon ideologi, partipolitik, eller religion som nuvarande elever i svenska icke-konfessionella skolor fostras till av dessa skolor?

Om så, vilka?

Om inte, varför är det en idealiserad vision?
Betänk följande:

En skola driven av ett religiöst samfund kommer att ha religiösa ambitioner.
En skola driven av ett bolag kommer att ha vinst ambitioner.
En skola driven av politiker kommer att ha ____ ambitioner.

Att en kommunal skola skulle vara befriad från ambitioner är idealiserad.

Re: Varför förbjuda religiösa friskolor?

Postat: ons 23 maj 2012, 13:15
av Xantippa
E_manuel skrev:
Xantippa skrev: Du skrev, ordagrant, att det som premierades var ett kollektivt medelmått. Vad menade du med det, då?
Att det var fult att vara över medel, och att det inte uppmuntrades.

Man skulle kunna säga att individens utveckling fick stå tillbaka inför tanken att alla (kollektivet) skulle bli ungefär lika bra.

Det här är egentligen förankrat i ideologi.
Men ändå så fick bara några få de riktigt bra betygen. Man belönades med andra ord för att man var ovanligt bra. Det skulle kunna tolkas som en väldigt elitistisk tanke också: att bara några få får lov att bli bäst och kunna konkurrera ut resten.

Det gamla betygssystemet har jag för mig feltolkades rejält när det skulle användas i praktiken. Det var visst aldrig så att en lärare inte fick ge mer än ett visst antal 5:or, däremot hade man någon slags ungefärlig uppskattad betygsfördelning som dock inte skulle följas slaviskt.

Re: Varför förbjuda religiösa friskolor?

Postat: ons 23 maj 2012, 13:19
av Xantippa
E_manuel skrev:
micke.d skrev: Finns det någon ideologi, partipolitik, eller religion som nuvarande elever i svenska icke-konfessionella skolor fostras till av dessa skolor?

Om så, vilka?

Om inte, varför är det en idealiserad vision?
Betänk följande:

En skola driven av ett religiöst samfund kommer att ha religiösa ambitioner.
En skola driven av ett bolag kommer att ha vinst ambitioner.
En skola driven av politiker kommer att ha ____ ambitioner.

Att en kommunal skola skulle vara befriad från ambitioner är idealiserad.
Såvitt jag vet rekryterar man inte personal till kommunala skolor och ber dem ha en viss politisk eller ideologisk inriktning. Man ändrar inte heller läromedlen beroende på sittande regering eller sjunger nationalsången eller "upp till kamp" när man inleder dagen.

Några små nyansskillnader alltså.

Re: Varför förbjuda religiösa friskolor?

Postat: ons 23 maj 2012, 13:20
av E_manuel
Xantippa skrev: Det skulle kunna tolkas som en väldigt elitistisk tanke också: att bara några få får lov att bli bäst och kunna konkurrera ut resten.
Det kan hända. Poängen är inte systemet som sådant, utan att det system som skolan omsätter i praktiken grundar sig på en ideologi. Spåren hittar du i läroplanen (vad är viktigt, inte viktigt), betygssystem mm mm

Re: Varför förbjuda religiösa friskolor?

Postat: ons 23 maj 2012, 13:21
av micke.d
E_manuel skrev:Att en kommunal skola skulle vara befriad från ambitioner är idealiserad.
Självklart har den ambitioner, det ska den ha enligt nuvarande läroplan. Det är inte det jag frågar om, utan huruvida det idag bedrivs sån fostran som jag menar inte ska ske och du tycks mena i praktiken är oundviklig.

Jag upprepar: kan du peka ut någon ideologi, partipolitik eller religion som nuvarande elever i svenska icke-konfessionella skolor fostras till av dessa skolor?

Re: Varför förbjuda religiösa friskolor?

Postat: ons 23 maj 2012, 13:22
av Xantippa
E_manuel skrev:
Xantippa skrev: Det skulle kunna tolkas som en väldigt elitistisk tanke också: att bara några få får lov att bli bäst och kunna konkurrera ut resten.
Det kan hända. Poängen är inte systemet som sådant, utan att det system som skolan omsätter i praktiken grundar sig på en ideologi. Spåren hittar du i läroplanen (vad är viktigt, inte viktigt), betygssystem mm mm
Men vi kan alltså enas om att det du först skrev inte har det minsta med att göra med om skolan var socialistisk eller ej?

Re: Varför förbjuda religiösa friskolor?

Postat: ons 23 maj 2012, 13:23
av E_manuel
micke.d skrev: Jag upprepar: kan du peka ut någon ideologi, partipolitik eller religion som nuvarande elever i svenska icke-konfessionella skolor fostras till av dessa skolor?
Nej inte på det sättet. Det kan ha ändrats, men när jag gick i skolan så var det tydligt att den drevs av "socialistiska" ideal och i viss mån fostrade "socialister".

Re: Varför förbjuda religiösa friskolor?

Postat: ons 23 maj 2012, 13:34
av Blenda
E_manuel skrev:

I det system som fanns när jag gick i skolan så fick läraren bara dela ut ett visst antal 5:or. Även om hela klassen förtjänade det.
Det där grundade sig på en missuppfattning. Lärarna trodde att de skulle fördela betygen efter principen lika många ettor som femmor, lika många tvåor som fyror och resten treor och dåvarande skolstyrelsen fick gå ut och korrigera skolorna på den punkten. Normalfördelningen på riksnivå tolkades om till varje skolklass av en del galna lärare och då kunde det faktiskt bli så att man uttryckte att "Sorry, du är värd en femma men de har tagit slut." Det hade inget med "systemet" att göra.

Edit: Skolöverstyrelsen (SÖ) skulle det vara.

Re: Varför förbjuda religiösa friskolor?

Postat: ons 23 maj 2012, 13:43
av E_manuel
Blenda skrev:
E_manuel skrev:

I det system som fanns när jag gick i skolan så fick läraren bara dela ut ett visst antal 5:or. Även om hela klassen förtjänade det.
Det där grundade sig på en missuppfattning. Lärarna trodde att de skulle fördela betygen efter principen lika många ettor som femmor, lika många tvåor som fyror och resten treor och dåvarande skolstyrelsen fick gå ut och korrigera skolorna på den punkten. Normalfördelningen på riksnivå tolkades om till varje skolklass av en del galna lärare och då kunde det faktiskt bli så att man uttryckte att "Sorry, du är värd en femma men de har tagit slut." Det hade inget med "systemet" att göra.

Edit: Skolöverstyrelsen (SÖ) skulle det vara.
Mycket intressant, det visste jag inte. Jag var en duktig elev som fostrades i min lärares villfarelse.

Re: Varför förbjuda religiösa friskolor?

Postat: ons 23 maj 2012, 13:44
av E_manuel
Bild

Re: Varför förbjuda religiösa friskolor?

Postat: ons 23 maj 2012, 18:30
av micke.d
Det är ju det som är huvudanledningen till att skolan inte ska fostra i ideologi, partipolitik eller religion: eleverna accepterar okritiskt vad läraren säger.

Re: Varför förbjuda religiösa friskolor?

Postat: tor 24 maj 2012, 08:35
av Blenda
E_manuel skrev: Mycket intressant, det visste jag inte. Jag var en duktig elev som fostrades i min lärares villfarelse.
Står en hel del om det här om du läöser under "kritik mot betygssystemet": http://epubl.ltu.se/1652-5299/2006/138/ ... 138-SE.pdf

Re: Varför förbjuda religiösa friskolor?

Postat: tor 24 maj 2012, 08:51
av piotrr
E_manuel skrev:Det viktigaste måste vara ett krav på vad som ska finnas med. Häri ingår givetvis kritiskt tänkande. Gärna mer pluralism där fler vetenskapliga teorier presenteras och individen själv får ta ställning.
Krav på vad som skall finnas har vi redan, det kallas läroplanen.

Tycker du alltså på fullt allvar att det skall vara upp till grundskoleelever att avgöra vilken vetenskaplig teori som är mest trolig, och inom vilka områden existerar det sådana jämlika teorier? Jag utgår ifrån att du inte menar våg/partikeldualitet, högenergifysik, multiversum-modellen eller olika varianter av strängteori. Jag gissar att du i själva verket inte ens menar att det är fler vetenskapliga teorier som presenteras, utan att du snarare talar om en specifik vetenskaplig teori som du vill skall jämföras med en viss icke-vetenskaplig skapelseberättelse, men du får gärna förtydliga vad det var du tänkte på.

E_manuel skrev:Om det ska finnas någon slags censur eller förbud mot kunskap? Det låter skrämmande...
Att en viss saga inte berättas i grundskolans lärotimmar är långt ifrån samma sak som censur eller förbud mot kunskap. Att försöka föreställa sin egen uppfattning som något som måste berättas för grundskolebarn för annars jävlar är det tankeförbud, det är helt verklighetsfrånvänt.