Flaggbränning i Malaysia

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
DrSadako

Flaggbränning i Malaysia

Inlägg av DrSadako » fre 26 mar 2010, 11:54

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6846594.ab

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta.
Dr Sadako
"There is no charge for awesomeness ... or attractiveness."

Användarvisningsbild
Matte

Re: Flaggbränning i Malaysia

Inlägg av Matte » fre 26 mar 2010, 13:36

Vilks blir i alla fall glad.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
CJ Åkerberg

Inlägg av CJ Åkerberg » fre 26 mar 2010, 13:40

Intressant blir att se hur pass "spontana" dessa yttringar egentligen är. Eller om det blir som med Muhammed-debacklet, dvs. att det hela får lite skjuts av imamer som tycker det behöver bli lite fyr under pannorna.

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » fre 26 mar 2010, 14:05

200 personer på andra sidan jorden. Det är väl värre än vad KPML(r) skulle dra ihop för en manifestation?

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » fre 26 mar 2010, 14:11

CJ Åkerberg skrev:Intressant blir att se hur pass "spontana" dessa yttringar egentligen är. Eller om det blir som med Muhammed-debacklet, dvs. att det hela får lite skjuts av imamer som tycker det behöver bli lite fyr under pannorna.
Jag tror inte detta är spontant för fem öre, utan genomorganiserat. Politisk islam är mycket stort i Malaysia - se detta inlägg t.ex: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f ... ia#p301996
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » fre 26 mar 2010, 14:20

Funderar på;
Posera på bild i vilken jag bränner en Malaysiansk flagga.
Till bilden ger jag följande budskap:
Kära vänner. Jag ber om er respekt genom att bränna er flagga. Jag vill nu att era politiker erkänner att medan Tor är stor så är Oden störst.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 26 mar 2010, 14:32

Hela anti-vilksrörelsen lider av en enorm passivagressivitet.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
DrSadako

Inlägg av DrSadako » fre 26 mar 2010, 15:36

JemyM skrev:Funderar på;
Posera på bild i vilken jag bränner en Malaysiansk flagga.
Till bilden ger jag följande budskap:
Kära vänner. Jag ber om er respekt genom att bränna er flagga. Jag vill nu att era politiker erkänner att medan Tor är stor så är Oden störst.
:lol: :lol: :lol:

Gör det!!!
Dr Sadako

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » fre 26 mar 2010, 23:08

"Tag lärdom av elfte september"

Tänk på vad det innebär. Någon ritar en gubbe. Andra hotar med massdöd. Och så vill de ha respekt.
Det är otillåtet att använda respekterade böcker [...] för att torka bort avföring från stjärten men [...] filosofi, Torah och Nya testamentet, vilka är kända för att vara förvrängningar och som inte innehåller upphöjda namn, kan användas för att torka bort avföring från stjärten

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 27 mar 2010, 09:44

Att bränna malaysiska flaggor kanske inte skulle vara så provokativt. Nationalism och dess symboler är bara för efterblivna idioter.

Däremot 200 ateister som hotar Malaysias regering:
— Förbjud piskning av öldrickande, byxbeklädda eller "sexualmoralbrottsliga" kvinnor inom en timme, eller vi ritar varsin bild av Muhammed här på torget, och visar dem för allmänheten.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 27 mar 2010, 19:57

Jag har alltid undrat över varför man inte tillverkar flaggor i brandsäkert material? Om USA gjorde det skulle ju underhållningsvärdet av deras utrikesnyheter öka betydligt. Och nu även Sveriges, tydligen.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » sön 28 mar 2010, 07:38

Den svenska regeringen klagar på att man kränkt den svenska nationen genom att skända vår flagga..

Få se nu: Sverige anser att det är OK att kränka muslimer genom att rita bilder av Profeten, och att det i varje fall inte ska förbjudas eftersom vi har yttrandefrihet. Mot denna hållning protesterar ett antal kränkta muslimer genom att bränna den svenska nationalsymbolen. Mot detta protesterar i sin tur den kränkta svenska regeringen, som uppenbarligen menar att malaysiska myndigheter bör förhindra att kränkta muslimer kränker den kränkta svenska regeringen genom flaggbränning.

Det hade varit rimligare att uttala sitt gillande av att malaysiska myndigheter inte hindrar sina medborgare att uttrycka sina åsikter genom flaggbränning. Givetvis bör man också begära ersättning för den förstörda svenska egendomen och uppmana demonstranterna att ta med egna flaggor nästa gång.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » sön 28 mar 2010, 07:54

Bild

Användarvisningsbild
DrSadako

Inlägg av DrSadako » sön 28 mar 2010, 12:33

Mats Einarsson skrev:
Få se nu: Sverige anser att det är OK att kränka muslimer genom att rita bilder av Profeten, och att det i varje fall inte ska förbjudas eftersom vi har yttrandefrihet. Mot denna hållning protesterar ett antal kränkta muslimer genom att bränna den svenska nationalsymbolen. Mot detta protesterar i sin tur den kränkta svenska regeringen, som uppenbarligen menar att malaysiska myndigheter bör förhindra att kränkta muslimer kränker den kränkta svenska regeringen genom flaggbränning.
Nej du har missat helt vad det handlar om. Sverige anser inte eller stödjer "kränkning av muslimer" (vilket i sig kan diskuteras som ett separat ämne). Sveriges regering har inte kontaktat Vilks och bett honom göra detta. Inte heller har det svenska folket gjort det. Att Vilks har grundlagsmässigt stöd att uttrycka sina idéer är något som Svenska staten står för. J*vligt stor skillnad. Ifall vissa muslimer har problem med att deras tro inte fungerar med yttrandefriheten är inte problemet yttrandefriheten.

Sedan tar 200tal protesterande lagen i egna händer och vandaliserar vår ambassad vilket vi protesterar mot. Ifall du anser att det är fel vill jag gärna veta hur du anser att ambassader skall fungera internationellt. Att Malaysierna protesterar har jag inget emot. Det får de gärna göra, men de skall ge fan i att attackera vår eller någon annans ambassad.
Dr Sadako

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » sön 28 mar 2010, 13:31

Anders G skrev:Att bränna malaysiska flaggor kanske inte skulle vara så provokativt. Nationalism och dess symboler är bara för efterblivna idioter.

Däremot 200 ateister som hotar Malaysias regering:
— Förbjud piskning av öldrickande, byxbeklädda eller "sexualmoralbrottsliga" kvinnor inom en timme, eller vi ritar varsin bild av Muhammed här på torget, och visar dem för allmänheten.
Om jag så pissade på Mohammeds lik, dömde honom postumt för pedofili och defekterade på Kaban kan aldrig vara i närheten ens jämförelsebart eller liknat, med det förtryck som den malaysiska staten utövar mot sina egna medborgare - där har man en riktig anledning att vara upprörd. Piska människor för att de dricker alkohol - jo tack. Muhammed behöver hånas ännu mer.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Skriv svar