Flaggbränning i Malaysia

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
biitar

Re: Flaggbränning i Malaysia

Inlägg av biitar » sön 28 mar 2010, 14:45

Malaysia verkar ha en befolkning på runt 28 miljoner. runt 60% av dessa verkar vara muslimer. Trots detta så lyckas de vara samla ihop 200 personer?!?!?!

Känns inte mycket till folkrörelse det där inte.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 28 mar 2010, 16:42

Mats Einarsson skrev: Få se nu: Sverige anser att det är OK att kränka muslimer ...
Ibland tror man det finns hopp om Dig, men sen kopplas VPK-filtret in. På vilket sätt är det sveriges åsikt att det är ok att kränka muslimer? Bara för att Vilks är konstnär talar han inte å statens vägnar. I Sverige är konstnärer fria medborgare, med rätt att uttrycka vilken åsikt som helst. Religioner vilar på stollighetens grund, och religiösa får finna sig i att andra uttrycker sitt löje över deras symboler.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » mån 29 mar 2010, 06:39

DrSadako skrev:Nej du har missat helt vad det handlar om. Sverige anser inte eller stödjer "kränkning av muslimer" (vilket i sig kan diskuteras som ett separat ämne).
Läs en gång till!
DrSadako skrev:Sedan tar 200tal protesterande lagen i egna händer och vandaliserar vår ambassad vilket vi protesterar mot. Ifall du anser att det är fel vill jag gärna veta hur du anser att ambassader skall fungera internationellt. Att Malaysierna protesterar har jag inget emot. Det får de gärna göra, men de skall ge fan i att attackera vår eller någon annans ambassad.
Jag tycker inte det är OK att vandalisera, vare sig ambassader eller något annat. Men här handlade det uppenbart inte om värdet av ett tygstycke i två färger (några hundralappar? en tusenlapp?), utan om att den svenska nationalsymbolen skändades. I många länder finns det särskilda straff för detta; tidigare även i Sverige - för exempel på vad som ansågs straffbart se Linda Kalls senaste post. Min kommentar gick ut på att påpeka det till synes motsägelsefulla i dels att protestera mot att en religiös symbol skändas genom att skända en nationell symbol (demonstranterna), dels protestera mot att en nationell symbol skändas i protest mot att skändning av en religiös symbol tillåts (regeringen).

För att det ska vara fullständigt klart:

1. Jag anser att det ska vara tillåtet att rita karikatyrer av profeten Muhammed, men jag anser inte att det är rätt att göra det i syfte att kränka muslimer (karikatyrer av judar ska också vara tillåtna, men jag är emot antisemitism)

2. Jag anser att det ska vara tillåtet att bränna nationsflaggor, men jag anser inte att det är ett bra sätt att uttrycka en ståndpunkt oavsett flagga (OK då - Carl Johan De Geers affisch var både snygg och kul!).
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » mån 29 mar 2010, 06:45

Anders G skrev:
Mats Einarsson skrev: Få se nu: Sverige anser att det är OK att kränka muslimer ...
Ibland tror man det finns hopp om Dig, men sen kopplas VPK-filtret in. På vilket sätt är det sveriges åsikt att det är ok att kränka muslimer? Bara för att Vilks är konstnär talar han inte å statens vägnar. I Sverige är konstnärer fria medborgare, med rätt att uttrycka vilken åsikt som helst. Religioner vilar på stollighetens grund, och religiösa får finna sig i att andra uttrycker sitt löje över deras symboler.
Kanske en skruvad formulering föranledd av det retoriska sammanhanget. "Sverige anser att det är OK..." = "Svenska staten anser sig inte ha anledning att ingripa mot eller fördöma konstnärliga verk som vissa muslimer uppfattar som kränkande" (en hållning som jag f.ö. anser vara korrekt). Se vidare min förra post.
Senast redigerad av 1 Mats Einarsson, redigerad totalt 0 gånger.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 29 mar 2010, 06:47

Att häda är en skyldighet, för att visa på religioners inneboende idioti. Utan hädelser hade vi fortfarande suttit i europa med våra radband och avlatsbrev.
De religiösa, i tex Malaysia, kränker andra (inte diskutabelt, otvivelaktigt, går inte att snacka bort) genom idiotisk religiös lagstiftning och kroppsstraff. Det skall de låta bli. Dessutom skall Malaysiska staten skydda vår ambassad, våra konsulat etc enligt internationella fördrag.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 29 mar 2010, 06:52

Mats Einarsson skrev: Kanske slarvigt formulerat (men VPK-associationen hajade jag inte riktigt). "Sverige anser att det är OK..." = "Svenska staten anser sig inte ha anledning att ingripa mot eller fördöma..." I övrigt se min förra post.
Anser Du att svenska staten skall ingripa mot, eller fördöma vad medborgare i allmänhet, och konstnärer i synnerhet anser om och säger om religioner? (VPK/ SKP/ kalla er vad ni vill var mycket inne på vad folk skulle anse, och inte skulle säga. Inte demokratiskt pålitliga, ju. Lars Ohly är kommunist, tex.)

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 29 mar 2010, 07:37

Mats Einarsson skrev:
Anders G skrev:
Kanske en skruvad formulering föranledd av det retoriska sammanhanget. "Sverige anser att det är OK..." = "Svenska staten anser sig inte ha anledning att ingripa mot eller fördöma konstnärliga verk som vissa muslimer uppfattar som kränkande" (en hållning som jag f.ö. anser vara korrekt). Se vidare min förra post.
Mats, ursäkta inte din formulering ovan. Den är klar och tydlig för alla utom en packe grälsjuka halvlitterata liberaler.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 29 mar 2010, 07:41

Anders G skrev:
Mats Einarsson skrev: Kanske slarvigt formulerat (men VPK-associationen hajade jag inte riktigt). "Sverige anser att det är OK..." = "Svenska staten anser sig inte ha anledning att ingripa mot eller fördöma..." I övrigt se min förra post.
Anser Du att svenska staten skall ingripa mot, eller fördöma vad medborgare i allmänhet, och konstnärer i synnerhet anser om och säger om religioner? (VPK/ SKP/ kalla er vad ni vill var mycket inne på vad folk skulle anse, och inte skulle säga. Inte demokratiskt pålitliga, ju. Lars Ohly är kommunist, tex.)
Sluta fåna dig. Var har Einarsson ens antytt någon av de åsikter du med din retoriska fråga vill tillskriva honom? Återgå till ämnet och läs tidigare inlägg för att få svar på dina frågor.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 29 mar 2010, 11:30

Mats Einarsson skrev:Jag anser att det ska vara tillåtet att rita karikatyrer av profeten Muhammed, men jag anser inte att det är rätt att göra det i syfte att kränka muslimer (karikatyrer av judar ska också vara tillåtna, men jag är emot antisemitism)
Med "rätt" antar jag att du menar din privata moraliska uppfattning, inte vad som bör vara tillåtet. Det är annars lite svårt att veta vad du tycker egentligen eftersom du blandar ihop olika kategorier i din bedömning och är ospecifik om dem. Det verkar som du anser att det är moraliskt fel att göra något i syfte att kränka religiösa och etniska grupper, kanske med tillägget att de ska vara minoriteter i landet man bor i?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » mån 29 mar 2010, 18:29

Några inlägg brändes i slasken.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » fre 02 apr 2010, 11:27

devadatta skrev:
Mats Einarsson skrev:Jag anser att det ska vara tillåtet att rita karikatyrer av profeten Muhammed, men jag anser inte att det är rätt att göra det i syfte att kränka muslimer (karikatyrer av judar ska också vara tillåtna, men jag är emot antisemitism)
Med "rätt" antar jag att du menar din privata moraliska uppfattning, inte vad som bör vara tillåtet.
Rätt uppfattat.

Användarvisningsbild
killershrew

Inlägg av killershrew » fre 02 apr 2010, 20:05

Pelle skrev:"Tag lärdom av elfte september"

Tänk på vad det innebär. Någon ritar en gubbe. Andra hotar med massdöd. Och så vill de ha respekt.
Låter som en trottsig 2.5-årings reaktion mot en upplevd orätt.

För övrigt är den numera vedertagna termen för WTC-händelsen "elfsetembr"
WHAT YOU DON'T KNOW SURE CAN HURT YOU -Twisted Sister
Hell hath no fury like a woo-man scorned
"n the Church they don't think. A bishop keeps on saying at the age of eighty what he was told to say when he was a boy of eighteen" -Oscar Wilde

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » lör 03 apr 2010, 04:49

Varför protesterar Reinfeldt mot denna flaggbränning? Är inte det smartaste och ärligaste att låta denna lilla klick elda upp så många blågula flaggor som möjligt?
Adrumdrum.

Gert

Inlägg av Gert » lör 03 apr 2010, 08:26

Man kunde ju skänka flaggor som brinner utan att avge några miljöstörande ämnen!

Användarvisningsbild
DrSadako

Inlägg av DrSadako » lör 03 apr 2010, 09:31

Knurd skrev:Varför protesterar Reinfeldt mot denna flaggbränning? Är inte det smartaste och ärligaste att låta denna lilla klick elda upp så många blågula flaggor som möjligt?
Än en gång, det handlar inte om att den svenska flaggan bränns eller ej när det gäller Reinfeldts (och Sveriges) protest. Protesten handlar om att gruppen attackerade den svenska ambassaden:
Därefter halade några personer ned den svenska flaggan utanför kansliet och brände den.
Det är inte acceptabelt.

Ifall de bränner sina egna inköpta svenska flaggor bryr jag mig inte ett smack. Nu är det en flagga som tillhör vår ambassad. Fet skillnad i min bok i alla fall.
Dr Sadako
"There is no charge for awesomeness ... or attractiveness."

Skriv svar