Vatikanen: "Påvekritiken liknar antisemitism"

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Christer Romson Lande

Re: Vatikanen: "Påvekritiken liknar antisemitism"

Inlägg av Christer Romson Lande » sön 11 apr 2010, 16:16

mattias73 skrev:Är det verkligen rimligt att präster inte har meddelandeplikt? Så är det väl iaf inte i Sverige hoppas jag...
Jag tror inte att någon i Sverige har "meddelandeplikt". Jag sökte på begreppet på notusm och fick ingen träff, så "meddelandeplikt" är nog inget som förekommer i svensk lagstiftning.

Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Inlägg av mattias73 » sön 11 apr 2010, 19:28

Christer Romson Lande skrev:
mattias73 skrev:Är det verkligen rimligt att präster inte har meddelandeplikt? Så är det väl iaf inte i Sverige hoppas jag...
Jag tror inte att någon i Sverige har "meddelandeplikt". Jag sökte på begreppet på notusm och fick ingen träff, så "meddelandeplikt" är nog inget som förekommer i svensk lagstiftning.
Socialtjänstemän och lärare har det iaf i vissa fall. Är man förresten inte förpliktigad enlgigt lag att meddela polis om man får vetskam om pågående/kommande brott? Så är det kanske inte...

Fast vi kan ju vända på det - är det rimligt att präster har tystnadsplikt? Vilket jag antar att de inte har i Sverige.
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com

Användarvisningsbild
DrSadako

Inlägg av DrSadako » sön 11 apr 2010, 22:36

Dr Sadako
"There is no charge for awesomeness ... or attractiveness."

Användarvisningsbild
humanisten

Inlägg av humanisten » mån 12 apr 2010, 07:42

mattias73 skrev:Fast vi kan ju vända på det - är det rimligt att präster har tystnadsplikt? Vilket jag antar att de inte har i Sverige.
Du antar fel.
Ingen har blivit fattig på att överskatta mänsklig dumhet!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 12 apr 2010, 18:26

Påvekritik liknar antisemitism funkade inte.
Skulla det på homosexuella för att en del av offren var äldre funkade inte.

Nu kommer: Bishop 'blames Jews' for criticism of Catholic church record on abuse
A website quoted Giacomo Babini, the emeritus bishop of Grosseto, as saying he believed a "Zionist attack" was behind the criticism, considering how "powerful and refined" the criticism is.

The comments, which have been denied by the bishop, follow a series of statements from Catholic churchmen alleging the existence of plots to weaken the church and Pope Benedict XVI.

Allegedly speaking to the Catholic website Pontifex, Babini, 81, was quoted as saying: "They do not want the church, they are its natural enemies. Deep down, historically speaking, the Jews are God killers."
Tror inte detta kommer att fungera heller...
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande » tis 13 apr 2010, 18:53

humanisten skrev:
mattias73 skrev:är det rimligt att präster har tystnadsplikt? Vilket jag antar att de inte har i Sverige.
Du antar fel.
Kan du hinta om hur det regleras? Gäller det alla samfund, t.ex?

Edit: Rättegångbalken 36 Kap 5 § säger att "Den som är präst inom ett trossamfund eller den som i ett sådant samfund har motsvarande ställning får inte höras som vittne om något som han eller hon har erfarit under bikt eller enskild själavård."

Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Inlägg av mattias73 » tis 13 apr 2010, 23:06

humanisten skrev:
mattias73 skrev:Fast vi kan ju vända på det - är det rimligt att präster har tystnadsplikt? Vilket jag antar att de inte har i Sverige.
Du antar fel.
Ok, så svenska präster får alltså inte meddela till polisen om någon exempelvis berättar för dem om ett kommande mord? Eller ett mord som begåtts? I så fall är det ju rent bajs.

Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Inlägg av mattias73 » tis 13 apr 2010, 23:11

Christer Romson Lande skrev:
humanisten skrev:
mattias73 skrev:är det rimligt att präster har tystnadsplikt? Vilket jag antar att de inte har i Sverige.
Du antar fel.
Kan du hinta om hur det regleras? Gäller det alla samfund, t.ex?

Edit: Rättegångbalken 36 Kap 5 § säger att "Den som är präst inom ett trossamfund eller den som i ett sådant samfund har motsvarande ställning får inte höras som vittne om något som han eller hon har erfarit under bikt eller enskild själavård."
Ok. Hur ändrar vi detta då? Är detta rimligt?

Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande » ons 14 apr 2010, 05:53

mattias73 skrev:
Christer Romson Lande skrev:Rättegångbalken 36 Kap 5 § säger att "Den som är präst inom ett trossamfund eller den som i ett sådant samfund har motsvarande ställning får inte höras som vittne om något som han eller hon har erfarit under bikt eller enskild själavård."
Är detta rimligt?
Det är i alla fall inte lika orimligt som om präster skulle vara förbjudna i lag att berätta för polisen om brott. Att präster har tystnadsplikt är nog en ganska utbredd uppfattning, med relativt starkt stöd. Och kanske är det rent utav bra, att det är som det är. Det kan vara bättre om folk söker nån sorts hjälp än ingen alls av rädsla för att bli polisanmälda eller fällda i domstol.

Användarvisningsbild
humanisten

Inlägg av humanisten » ons 14 apr 2010, 07:59

mattias73 skrev: Rättegångbalken 36 Kap 5 § säger att "Den som är präst inom ett trossamfund eller den som i ett sådant samfund har motsvarande ställning får inte höras som vittne om något som han eller hon har erfarit under bikt eller enskild själavård."

Ok. Hur ändrar vi detta då? Är detta rimligt?
Ställer du inte frågorna i fel ordning? Först får man fråga sig om det är rimligt. Därefter kan man, om man finner att det inte är rimligt, diskutera vad som skall ändras. Hur är lätt - det är en fråga för Riksdagen att ändra lagen.

Jag skall inledningsvis säga att jag inte är troende på något sätt. Även om jag skulle bli överbevisad om existensen av ett eller annat gudomligt väsen så verkar de flesta sådana jag har hört talas om genom olika religioner vara värda min respekt och än mindre min dyrkan. Med detta sagt så är min uppfattning att det är högst rimligt att det finns en tystnadsplikt och ett vittnesskydd för vad präster erfar under bikt/enskild själavård. Skälet är att skyddsobjektet inte är samfundet/religionen utan den enskilde person som redovisar sina innersta tankar för prästen. På samma sätt som psykologer omfattas av sekretess bör präster göra det.

En annan fråga är om sekrtessen skall kunna brytas i vissa fall och, om så, i vilka fall det skall kunna ske. Kan andra skyddsbehov ibland väga över det berättigade intresse av sekretess som den enskilde har i förhållande till sin präst (eller psykolog)? I vilka fall då? Gör det någon skillnad om det finns befogad risk för framtida brottslighet eller inte (t.ex. skillnaden mellan en seriemördare som kan tänkas göra det igen jämfört med en far som dödat den som mördat hans dotter)? Vad får det för effekt att ta bort sekretesskyddet?
Ingen har blivit fattig på att överskatta mänsklig dumhet!

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » ons 14 apr 2010, 10:20

mattias73 skrev:Ok. Hur ändrar vi detta då? Är detta rimligt?
Det är fullständigt rimligt att personer med "själavårdande" uppgifter har en absolut tystnadsplikt. Det som är problem är att detta är begränsat till trossamfund.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

onslow

Inlägg av onslow » ons 14 apr 2010, 11:54

Moridin skrev:Påvekritik liknar antisemitism funkade inte.
Skulla det på homosexuella för att en del av offren var äldre funkade inte.

Nu kommer: Bishop 'blames Jews' for criticism of Catholic church record on abuse
A website quoted Giacomo Babini, the emeritus bishop of Grosseto, as saying he believed a "Zionist attack" was behind the criticism, considering how "powerful and refined" the criticism is.

The comments, which have been denied by the bishop, follow a series of statements from Catholic churchmen alleging the existence of plots to weaken the church and Pope Benedict XVI.

Allegedly speaking to the Catholic website Pontifex, Babini, 81, was quoted as saying: "They do not want the church, they are its natural enemies. Deep down, historically speaking, the Jews are God killers."
Tror inte detta kommer att fungera heller...
Inte helt förvånande. Om jag inte minns helt fel hade katolska kyrkan en lärosats om judarnas kollektiva skuld till jesu död. denna togs bort först på 60-talet (1960-talet alltså)
I am still confused but on a higher level

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tor 15 apr 2010, 08:33

Bitte Assarmo skrev: Celibatet utpekas ofta som boven i dramat, som om katolska prästers celibat skulle göra dem med benägna att våldföra sig på barn.

Seriös forskning visar att så inte är fallet; den amerikanske historikern Philip Jenkins är bara en av de oberoende forskare som tydligt har påvisat att antalet pedofiler är avsevärt större bland ”vanliga” människor än bland präster som lever i celibat.
Någon som vet mer om detta?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

onslow

Inlägg av onslow » tor 15 apr 2010, 08:56

anundi skrev:
Bitte Assarmo skrev: Celibatet utpekas ofta som boven i dramat, som om katolska prästers celibat skulle göra dem med benägna att våldföra sig på barn.

Seriös forskning visar att så inte är fallet; den amerikanske historikern Philip Jenkins är bara en av de oberoende forskare som tydligt har påvisat att antalet pedofiler är avsevärt större bland ”vanliga” människor än bland präster som lever i celibat.
Någon som vet mer om detta?
Om hon menar vad hon skriver äe det ju en truism. Antalet pedofiler i en population torde ju vara relaterad till populationens storlek! Jag har iofs inte läst Jenkins.
I am still confused but on a higher level

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tor 15 apr 2010, 08:58

Hehe, jag tänkte inte ens på det... tog för givet att hon menade andelen i procent.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Skriv svar