Vatikanen: "Påvekritiken liknar antisemitism"

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Islander

Re: Vatikanen: "Påvekritiken liknar antisemitism"

Inlägg av Islander » tor 15 apr 2010, 09:17

Orsaken till att det blivit skandal är väl inte att katolska präster skulle vara ovanligt benägna till sexualla övergrepp, utan

1. Att den katolska församlingens förhållande till sin präst bygger på ett mycket stort förtroende, så det är mycket värre när en präst utnyttjar människor än när någon annan yrkesgrupp gör det,
2. Att katolska kyrkan tystat ner övergreppen och bara omplacerat prästerna i en annan församling, där de haft möjlighet att begå nya övergrepp.

Islander

Inlägg av Islander » tor 15 apr 2010, 09:28

Christer Romson Lande skrev:Jag tror inte att någon i Sverige har "meddelandeplikt". Jag sökte på begreppet på notusm och fick ingen träff, så "meddelandeplikt" är nog inget som förekommer i svensk lagstiftning.
Det kanske heter "anmälningsplikt"? Läkare har t ex skyldighet att anmäla patienter som är olämpliga att inneha vapen (DN).

Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande » tor 15 apr 2010, 18:27

Islander skrev:
Christer Romson Lande skrev:Jag tror inte att någon i Sverige har "meddelandeplikt". Jag sökte på begreppet på notusm och fick ingen träff, så "meddelandeplikt" är nog inget som förekommer i svensk lagstiftning.
Det kanske heter "anmälningsplikt"? Läkare har t ex skyldighet att anmäla patienter som är olämpliga att inneha vapen (DN).
En sån sökning gav 40 träffar. Jag ögnade igenom namnen på författningarna utan att hitta något relevant.

m. a.

Inlägg av m. a. » tor 15 apr 2010, 20:48

Christer Romson Lande skrev:
Islander skrev:
En sån sökning gav 40 träffar. Jag ögnade igenom namnen på författningarna utan att hitta något relevant.
"Anmälningsskyldighet" gav 33000 träffar, bland andra denna: http://www.skolverket.se/sb/d/2845/a/16308

Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande » tor 15 apr 2010, 21:36

m. a. skrev:"Anmälningsskyldighet" gav 33000 träffar, bland andra denna: http://www.skolverket.se/sb/d/2845/a/16308
Jag pratade om sökfunktionen på notisum.se som söker i författningar, inte på google. Den gav träff på 40 olika författingar. Skolverkets text hänvisar till 14 kap. 1 § socialtjänstlagen men det gäller väl inte präster (såvida de inte råkar vara anställda av en myndighet. Eller menar du att kyrkor räknas som "verksamma inom yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet som berör barn och unga eller annan yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet inom hälso- och sjukvården eller på socialtjänstens område"?

Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inlägg av Tristan Chi » lör 17 apr 2010, 20:20

-Malta älskar Kristus som älskar sin
kyrka som är hans kropp, även om denna
kropp är sargad av våra synder.

Rolig mössa har han.
Obehag är det värsta jag vet.

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » mån 19 apr 2010, 16:56

anundi skrev:
Bitte Assarmo skrev: Celibatet utpekas ofta som boven i dramat, som om katolska prästers celibat skulle göra dem med benägna att våldföra sig på barn.

Seriös forskning visar att så inte är fallet; den amerikanske historikern Philip Jenkins är bara en av de oberoende forskare som tydligt har påvisat att antalet pedofiler är avsevärt större bland ”vanliga” människor än bland präster som lever i celibat.
Någon som vet mer om detta?
Hittade en artikel av Jenkins här. Om han kommit fram till att andelen (för jag antar att det är andelen och inte antalet Assarmo egentligen menar) pedofiler är avsevärt större bland människor som inte lever i celibat, är det i alla fall inget han nämner i just den artikeln. Däremot säger han att andelen övergrepp mot minderåriga, vilket han inte ser som liktydigt med pedofili, åtminstone inte tycks vara mindre bland övriga människor:
Philip Jenkins skrev:My research of cases over the past 20 years indicates no evidence whatever that Catholic or other celibate clergy are any more likely to be involved in misconduct or abuse than clergy of any other denomination -- or indeed, than nonclergy. However determined news media may be to see this affair as a crisis of celibacy, the charge is just unsupported.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 19 apr 2010, 17:48

Eftersom majoriteten av övergrepp mot barn begås av en familjemedlem, typiskt fadern eller en äldre bror, så förefaller det rimligt att präster som lever i celibat är underrepresenterade bland de som begår övergrepp mot barn.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 19 apr 2010, 19:49

Det är bra att de är underrepresenterade, problemet är att mängden inte är noll.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 19 apr 2010, 21:06

Huvudproblemet är att Kyrkan agerade på ett sätt som ökade snarare än minskade risken för fler övergrepp när de fick vetskap om dem. Det är iallafall det jag anser är mest upprörande.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 20 apr 2010, 06:49

Jag läste en intervju med en psykolog som hanterat präster som begått övergrepp (alla är ju inte pedofiler), och han menade att celibatet kunde vara skadligt för att de inte har någon erfarenhet av sexualitet och därmed inte har förmågan att prata om det, vilket inverkar negativt på vården.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
humanisten

Inlägg av humanisten » tis 20 apr 2010, 08:04

micke.d skrev:Huvudproblemet är att Kyrkan agerade på ett sätt som ökade snarare än minskade risken för fler övergrepp när de fick vetskap om dem. Det är iallafall det jag anser är mest upprörande.
Exakt. Att en präst här eller där begår ävergrepp är givetvis allvarligt i sig, men inte ett skäl att i sig kritisera kyrkan mer än andra organisationer där sådant händer ibland (t.ex. idrottsrörelsen, scoutrörelsen m.m.). Det som är allvarligt är att det förekommit så många fall där den katosla kyrkan inte bara valt att försöka skydda kyrkan genom att inte se till att "värdsliga" myndigheter fick ta tag i det med normala metoder, utan även agerat på ett sätt som gjort att de skyldiga under lång tid kunnat fortsätta med sina övergrepp. I en del fall synes det troligt att en del av de som hjälpte till att sopa under mattan nog skulle kunna sägas ha gjort sig skyldiga till medhjälp till de sexuella övergreppen enligt vad som skulle gälla enligt svensk rätt.
Ingen har blivit fattig på att överskatta mänsklig dumhet!

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » mån 26 apr 2010, 08:37

P1-morgon skrev:Den katolska kyrkans överhuvud i Sverige, biskop Anders Arborelius, är beredd att avgå om det visar sig att det är hans fel att anklagelser om sexuella övergrepp inte utretts. Redan för sju år sen fick han veta att två tonårssystrar skulle ha utsatts för övergrepp av en präst som hade ett förhållande med deras mor. Övergreppen ska ha skett i början av 60-talet. Vilket förtroende finns för Arborelius nu? Samtal med Christina Doctare, författare, kristdemokrat och katolik samt Fredrik Emanuelsson, pater i katolska kyrkan.

Webradio: Katolska biskopen teg om övergrepp

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
DrSadako

Inlägg av DrSadako » tis 27 apr 2010, 09:22

Bild
Dr Sadako
"There is no charge for awesomeness ... or attractiveness."

Användarvisningsbild
Anders G