Vatikanen: "Påvekritiken liknar antisemitism"

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders G

Re: Vatikanen: "Påvekritiken liknar antisemitism"

Inlägg av Anders G » tor 29 apr 2010, 21:28

Den katolske biskopen Anders Arborelius vill ha en statlig undersökning om smussel med övergrepp inom svenska katolska kyrkan. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bisko ... 639595.svd.

Skall vi inrätta en "Statens Religionssamfundstillsyn" och hur skall regelverket se ut för en sådan?
Genusperspektiv, syn på helvetet, efterlevnad av trosbekännelser... Jag röstar för Sturmark som generaldirektör!
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 29 apr 2010, 22:28

Någon särskild "religionsövervakningsdetalj" borde väl inte behövas här. Det naturliga vore väl att misstankar om övergrepp hanterades som om de var riktade mot vilken annan typ av association som helst. De står ju inte över lagen på något sätt.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 30 apr 2010, 08:10

Jo, det var ungefär så jag menade, som VeVen. Inte är denna grupp av brottslingar/beskyddare av brottslingar så märkvärdiga att de kräver någon speciell behandling.
They don't like it up'em, you know!

Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande » fre 30 apr 2010, 09:10

Anders G skrev:Inte är denna grupp av brottslingar/beskyddare av brottslingar så märkvärdiga att de kräver någon speciell behandling.
Med "speciell" så menar du att katolska kyrkan i Sverige skulle få en lindrigare behandling än andra i motsvarande situation, eller hur? Det jag läst i tidningarna som gällt dem har handlat om brott som är preskriberade. Biskopen vill alltså (så vitt jag förstår) att de ska behandlas strängare än andra organisationer. Men det är klart, speciellt vore det ju att behandla frågan på det sättet också.

Johan Richter

Inlägg av Johan Richter » fre 30 apr 2010, 16:35

Islander skrev:Orsaken till att det blivit skandal är väl inte att katolska präster skulle vara ovanligt benägna till sexualla övergrepp, utan

1. Att den katolska församlingens förhållande till sin präst bygger på ett mycket stort förtroende, så det är mycket värre när en präst utnyttjar människor än när någon annan yrkesgrupp gör det,
2. Att katolska kyrkan tystat ner övergreppen och bara omplacerat prästerna i en annan församling, där de haft möjlighet att begå nya övergrepp.
Det är jag inte övertygad är hela sanningen. Jag tror det spelar stor roll att det rent numeriskt är många katolska präster som begått övergrepp, eftersom det finns så många katolska präster. Jag tror också det spelar roll att många journalister är skeptiska mot katolska kyrkan, i varje fall för hur mycket frågan uppmärksammats i Sverige redan innan det fanns några rapporter om övergrepp i Sverige.

I princip varje tidningsartikel i frågan diskuterar celibatkravet. Jag tolkar det som att media tror katolska präster är mer benägna än jämförbara grupper att begå övergrepp.

Användarvisningsbild
DrSadako

Inlägg av DrSadako » fre 14 maj 2010, 10:04

Dr Sadako
"There is no charge for awesomeness ... or attractiveness."

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Ratzinger vägrade avkraga pedofilpräst

Inlägg av devadatta » mån 31 maj 2010, 14:20

Nytt exempel på att Ratzinger som kardinal vägrade avkraga pedofilpräst.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Skriv svar