Koppling mellan pedofili och homosexualitet

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Koppling mellan pedofili och homosexualitet

Inlägg av mattias73 » tis 13 apr 2010, 11:12

Iaf enligt katolska kyrkan. Nog trodde jag att detta mest var en skröna som för längesedan visats falsk. Tills motsatsen bevisas väljer jag att se detta som ännu ett smaklöst och patetiskt sätt från katolska kyrkan att skylla ifrån sig.

Artikel i dagen: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=208951
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com

Användarvisningsbild
DrSadako

Re: Koppling mellan pedofili och homosexualitet

Inlägg av DrSadako » tis 13 apr 2010, 12:17

Det var Judarna för några dagar sedan. De prickar bara av listan och visar vad "kärlekens religion" går ut på.
Dr Sadako
"There is no charge for awesomeness ... or attractiveness."

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 13 apr 2010, 12:20

DrSadako skrev:Det var Judarna för några dagar sedan.
Bild

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 13 apr 2010, 12:52

Är inte detta ett så trivialt påstående att det blir löjligt?

Det är väl självklart att andelen som förgriper sig på korgossar är större bland homosexuella katolska präster än bland katolska präster?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » tis 13 apr 2010, 13:33

micke.d skrev:Är inte detta ett så trivialt påstående att det blir löjligt?

Det är väl självklart att andelen som förgriper sig på korgossar är större bland homosexuella katolska präster än bland katolska präster?

Varför det?
I fängelser t ex verkar inte "heterosexuella" män bry sig så mycket om vad dom sätter på.
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 13 apr 2010, 13:56

Inom väldigt många utpräglat enkönade miljöer, som exempelvis det militära så har folk alltid varit praktiska, och tagit det som funnits tillhands.

Ett specifik sak son just har med katolska präster att göra, är att i dagens samhälle när folk inte är beredda att avstå från sex för sin karriärs skull, har prästämbetet varit alternativet för alla om tänder på annat än vuxna kvinnor.

Det har setts som enklare att leva ut sin sexualitet, utan att behöva upprätthålla fasaden av familjefar.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 13 apr 2010, 14:30

Hedning skrev: Varför det?
I fängelser t ex verkar inte "heterosexuella" män bry sig så mycket om vad dom sätter på.
Jag antog alltså att de präster som förgriper sig på korgossar är homosexuella och pedofiler, men det kan förstås vara naivt.

Men för att nu fortsätta vara naiv så gissar jag att de katolska präster som inte är homosexuella (och inte pedofiler) nog kan hitta lämpliga partners på andra håll än bland korgossarna, om andan faller på. Gissningsvis är brott mot celibatet inte helt ovanligt utan att för den skull involvera korgossar. Så jämförelsen med fängelsemiljön är kanske inte representativ.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 13 apr 2010, 15:33

Varför gå över ån efter vatten?

Men, skulle du kalla präster som förgriper sig på unga flickor för Heterosexuell Pedofil?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 13 apr 2010, 17:07

Dûrion Annûndil skrev: Men, skulle du kalla präster som förgriper sig på unga flickor för Heterosexuell Pedofil?
Ja, det skulle jag. Erkänner villigt att jag nog inte har helt koll på terminologin här, men det verkar rimligt att kalla dem heterosexuella och pedofiler.

Hursomhelst är det inte homo- eller heterosexualiteten som är problemet utan den aktiva pedofilin.

Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Inlägg av mattias73 » tis 13 apr 2010, 22:45

Alltså: Jag är rätt säker på att det finns forskning som motsäger påståendet att homosexuella skulle vara mer benägna att begå sexuella övergrepp på barn än heterosexuella. Någon som har koll på detta?
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com

Användarvisningsbild
Zlayer

Inlägg av Zlayer » ons 14 apr 2010, 07:31

Är det viktigt för den generelle pedofilen vilket kön ett barn har, eller är det ointressant?

Jag fick för mig att pedofiler tänder på barn framför allt och att könet på barnet är mindre viktigt.
Om det är på det viset blir det ganska meningslöst att tala om homosexuella vs heterosexuella pedofiler.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 14 apr 2010, 09:42

Zlayer skrev:Är det viktigt för den generelle pedofilen vilket kön ett barn har, eller är det ointressant?
Ja, enligt referens 14 i http://en.wikipedia.org/wiki/Paedophile.

Enligt denna rapport av en FBI-expert kan individer i gruppen child molesters placeras på en skala mellan situational och preferential child molesters. Präster förefaller kunna placeras närmare de senare. Karakteristiskt för denna typ sägs vara att de drivs av sina sexuella fantasier, vilka tydligen oftast är rätt specifika. Dessutom sägs de oftast föredra pojkar:
på sidan 27 skrev:Preferential-type child molesters seem to prefer more boy than girl victims.

onslow

Inlägg av onslow » ons 14 apr 2010, 11:58

DrSadako skrev:Det var Judarna för några dagar sedan. De prickar bara av listan och visar vad "kärlekens religion" går ut på.
Visst är herrens vägar outgrundliga.
I am still confused but on a higher level

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » tor 15 apr 2010, 20:27

Dûrion Annûndil skrev:Men, skulle du kalla präster som förgriper sig på unga flickor för Heterosexuell Pedofil?
micke.d skrev:Ja, det skulle jag. Erkänner villigt att jag nog inte har helt koll på terminologin här, men det verkar rimligt att kalla dem heterosexuella och pedofiler.
Nog är väl den korrekta betydelsen av termen att det handlar om någon som dras till prepubertala barn. En djupt sjuk störning med andra ord.

För prästen/tränaren för tjejlaget som tafsar eller ännu värre på korgossarna eller spelarna bör vi då hitta lämpligare ord. Vad sägs om snuskig gubbdjävel och brottsling. Det kan man ju vara utan att vara psykiskt sjuk.

Därmed blir även kardinalens utspel ett magnifikt självmål. Jag tror kanske inte att någon utvecklar pedofili genom att leva i celibat. Däremot är det rimligen en genuint dålig ide att någon som skall vara lärare eller t.o.m. exraförälder för tonåringar måste vara någon som saknar sexuella erfarenheter med jämnåriga och aldrig tillåtits leva ut sin sexualitet normalt.

Användarvisningsbild
Tsprit

Inlägg av Tsprit » fre 16 apr 2010, 06:02

Heterosexualitet ligger bakom hustrumisshandel, våldtäkt och övriga fängelsekunder.
FILOFILI ÄR FINURLIGT, FNASK ÄTER FNÖSKE, FISKAR ÄNDRAR FÄRG

Skriv svar