Tänkbara kristendoms-skingrande vetenskapliga framsteg?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Picea

Re: Tänkbara kristendoms-skingrande vetenskapliga framsteg?

Inlägg av Picea » fre 23 apr 2010, 12:31

Haricots skrev:Sedan är det inte helt uppenbart vad du menar med att vetenskapen inte kan förklara bollande med medvetande hit och dit.
Om du menar hur det skulle ske idag, som med telepati eller demonisk besattning, så håller jag naturligtvis med.
Men menar du hur det skulle ske i framtiden om/när man har förmågor som att skapa modeller av nervsystem som våra och utöver det gärna kunna scanna av hjärnan på tillräckligt hög detalj för en sådan modell så är jag inte säker på att jag håller med dig. Det är djupt kontraintuitivt, men jag vet inte om det finns några riktiga paradoxer om man håller sig till funktionalism.
Jag menar idag. Telepati och liknande kan man idag bara tro på om man tror att det finns något "mer", som "inte går att förklara med vetenskapen" (och aldrig kommer att kunna förklaras) och sånt.

Och jag håller med dig om att inte sätta några gränser för vad som är möjligt att i framtiden kunna förklara vetenskapligt. Vi vet inte om det blir möjligt en dag att t.ex. göra sådana detaljerade modeller av hjärnan så att vi kan flytta medvetanden och hålla dem kvar efter döden med hjälp av konstgjorda apparater av något slag, men om det blir möjligt så kommer inte religion och annan vidskepelse ha "ensamrätt" på det området heller.

Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Inlägg av mattias73 » sön 13 jun 2010, 21:00

JemyM skrev:Håller med Moradin. Naturvetenskap och religion bygger inte på samma tankemönster.
Det är ganska enkelt att förstå hur någon kan vara religiös om man betraktar fenomenet med hjälp av psykologi. All världens spetskunskap kan inte förändra det.
Fast på längre sikt kan väl dylika upptäckter påverka hur kyrkan ser på värden, hur kyrkan utför sin mission, hur man rekryterar, vilka man rekryterar... hur man kan använda bibeln som "skrämseltyg" för att hålla de troende trogna tron.

Men kanske inte att det kommer att påverka individen som redan är innei en tro.
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 13 jun 2010, 23:38

mattias73 skrev:
JemyM skrev:Håller med Moradin. Naturvetenskap och religion bygger inte på samma tankemönster.
Det är ganska enkelt att förstå hur någon kan vara religiös om man betraktar fenomenet med hjälp av psykologi. All världens spetskunskap kan inte förändra det.
Fast på längre sikt kan väl dylika upptäckter påverka hur kyrkan ser på värden, hur kyrkan utför sin mission, hur man rekryterar, vilka man rekryterar... hur man kan använda bibeln som "skrämseltyg" för att hålla de troende trogna tron.

Men kanske inte att det kommer att påverka individen som redan är innei en tro.
Det geniala med seriös religion är att man immuniserat sig mot kritik. Samma fenomen ses i konspirationsteorier. Den enda vägen ut ur systemet vaktas av ondskefulla demoner som kommer slita ditt sinne i stycken eller motsvarande. Alla tvivel är ett resultat av att du har låtit onda andefurstar påverkat dina tankar och låtit dig förledas från den Enda Sanna Tron (tm).
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Skriv svar