Tänkbara kristendoms-skingrande vetenskapliga framsteg?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Tänkbara kristendoms-skingrande vetenskapliga framsteg?

Inlägg av devadatta » tor 22 apr 2010, 07:28

gubblukt skrev:Finns det några potentiella framtida vetenskapliga upptäckter/innovationer som skulle kunna få påföljden att antalet kristna utövare drastiskt minskade?
Kanske den psykologiska upptäckten att religiösa kan övertygas med rationella argument.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tor 22 apr 2010, 09:31

Jag brukar leka med tanken om att det hittas skrifter som visar att Jesus inte har funnits, men jag tror inte ens att det skulle utplåna kristendomen. Han skulle funka bra som symbol.
gubblukt skrev:Upptäckter som att jorden inte är universums medelpunkt, att människan bara har existerat under en väldigt liten del av jordens historia och att människor inte är väsens-skilda från andra djur har satt en del bucklor i kristenheten.
Det här är väl de viktigaste upptäckterna, i synnerhet insikten om att evolutionen inte är färdig, att vi människor inte är slutmålet. Liv på andra planeter och nya upptäckter i universum skulle nog inte påverka särskilt mycket, eftersom det känns som om vi fortfarande rör oss inom dagens vetenskapliga paradigm. Artificiell intelligens vet jag för litet om, men det låter tänkbart till en viss del i alla fall (eller så har jag sett för mycket science fiction-filmer 8-) ) Kommer vi till ett jättestort paradigmskifte igen skulle det däremot nog kunna påverka.

Men evigt liv och "medvetandeuppdelning" går inte att föreställa sig idag med de kunskaper vi har. Att kunna bolla med medvetanden hit och dit tillhör idag det som "inte kan förklaras med vetenskapen". Om vi närmar oss fenomen som liknar spöken, telepati, själavandring m.m., så finns det mindre över åt det oförklarliga, och det skulle knyckla till kristendom och annan religion en hel del, även om det naturligtvis alltid kommer att finnas kunskapsluckor som kan fyllas med Gud efter behag.

En till sak:
manifesto skrev:1 Kristedomen (och övriga religioner) avtar i takt med ökad utbildning. Det går segt, men trenden har har varit ihållig de senaste 300 åren.
Jag tror inte att varje individs kunskapsnivå har lika stor betydelse som trygghetskänslan att kunna lita på att tekniken löser våra problem om vi hamnar i nöd. Att vi kan lita på det beror ju på att tekniken och kunskapen finns, men för individen tror jag det är viktigare med vetskapen om att andra människor kan.

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » tor 22 apr 2010, 11:12

När vi får se artificiella personer vars beteende är identiskt med vårt men där tänkandet "sker i datorer" tror jag att många kommer få en existentiell kris.

Förstår man att vi är vad vår hjärna gör, med alla implikationer som följer, blir tanken att våra tankar skulle fortsätta efter döden löjlig.
Det enda halmstrå som finns kvar är en tramsig bild av en gud som sitter och skapar modeller av hela hjärnor.
"For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. "
- Carl Sagan

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 22 apr 2010, 14:15

Picea skrev:En till sak:
manifesto skrev:1 Kristedomen (och övriga religioner) avtar i takt med ökad utbildning. Det går segt, men trenden har har varit ihållig de senaste 300 åren.
Jag tror inte att varje individs kunskapsnivå har lika stor betydelse som trygghetskänslan att kunna lita på att tekniken löser våra problem om vi hamnar i nöd. Att vi kan lita på det beror ju på att tekniken och kunskapen finns, men för individen tror jag det är viktigare med vetskapen om att andra människor kan.
Hm, intressant fundering. Är det den enskildes kunskapsnivå, eller är det samhällets/kulturens plausibilitetsstruktur som skapar förutsättningen för den enskildes irreligiositet? Allt annat lika, borde det nog ändå vara så att den med de större kunskaperna är mindre benägen att bli religiös, även om det antagligen är lättare för en sådan att vara det i t ex USA, än i, låt säga, Frankrike. Dessutom är det ju så att den samlade effekten av ett stort antal högutbildade skapar just den kultur (plausibilitet) som affirmerar värdet av hög utbildning kontra vidskepelse och vanföreställningar. Eller?
War is peace.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tor 22 apr 2010, 20:03

manifesto skrev:
Picea skrev:Jag tror inte att varje individs kunskapsnivå har lika stor betydelse som trygghetskänslan att kunna lita på att tekniken löser våra problem om vi hamnar i nöd. Att vi kan lita på det beror ju på att tekniken och kunskapen finns, men för individen tror jag det är viktigare med vetskapen om att andra människor kan.
Hm, intressant fundering. Är det den enskildes kunskapsnivå, eller är det samhällets/kulturens plausibilitetsstruktur som skapar förutsättningen för den enskildes irreligiositet? Allt annat lika, borde det nog ändå vara så att den med de större kunskaperna är mindre benägen att bli religiös, även om det antagligen är lättare för en sådan att vara det i t ex USA, än i, låt säga, Frankrike. Dessutom är det ju så att den samlade effekten av ett stort antal högutbildade skapar just den kultur (plausibilitet) som affirmerar värdet av hög utbildning kontra vidskepelse och vanföreställningar. Eller?
Hon pratar inte bara om "plausibilitetsstruktur" i samhället utan om trygghet.
Om det inte finns någon sjukvård värd namnet att vända sig till när man blir sjuk är det säkert mycket lättare att låta sig luras av helbrägdagörare, schamaner och mystiker. Om det inte finns någon sjöräddning och inga säkra skepp är det nog mycket mer lockande att be övre makter om välsignelse innan man far till sjöss. o.s.v. o.s.v.

Edit: Ursäkta om jag misstolkar, Picea.
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 22 apr 2010, 20:09

Eftersom religiositet frodas under otrygga förhållanden, det finns det rätt tydliga belägg för, tror jag att vetenskapliga (och politiska) framsteg som eliminerar krig, svält, fattigdom, och dramatiskt minskar risken att dö i förtid, på sikt skulle kunna eliminera de flesta nu kända religioner.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 22 apr 2010, 21:21

En tidsmaskinsvideokamera som tog oss tillbaka till Jerusalem år 33 skulle kunna vara förödande.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 22 apr 2010, 21:51

manifesto skrev:Kristedomen (och övriga religioner) avtar i takt med ökad utbildning. Det går segt, men trenden har har varit ihållig de senaste 300 åren.
Det är väl inte bara utbildning, det är väl allmän välfärd?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 22 apr 2010, 22:48

gubblukt skrev:
manifesto skrev:
Picea skrev:Jag tror inte att varje individs kunskapsnivå har lika stor betydelse som trygghetskänslan att kunna lita på att tekniken löser våra problem om vi hamnar i nöd. Att vi kan lita på det beror ju på att tekniken och kunskapen finns, men för individen tror jag det är viktigare med vetskapen om att andra människor kan.
Om det inte finns någon sjukvård värd namnet att vända sig till när man blir sjuk är det säkert mycket lättare att låta sig luras av helbrägdagörare, schamaner och mystiker. Om det inte finns någon sjöräddning och inga säkra skepp är det nog mycket mer lockande att be övre makter om välsignelse innan man far till sjöss. o.s.v. o.s.v.

Jo, jag ville bara visa på de formidabla skillnader i religiositet mellan länder vars materiella välstånd är likartat, men givetvis finns det ett samband mellan upplevd trygghet och religiositet.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 22 apr 2010, 22:50

devadatta skrev:
manifesto skrev:Kristedomen (och övriga religioner) avtar i takt med ökad utbildning. Det går segt, men trenden har har varit ihållig de senaste 300 åren.
Det är väl inte bara utbildning, det är väl allmän välfärd?
Jo.
War is peace.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » fre 23 apr 2010, 05:16

gubblukt skrev:
manifesto skrev:

Var det någon skillnad på de kommentarerna? :smile2:

Trygghetskänslan hör väl ihop med vår plausibilitetsstruktur.

Jag tänkte faktiskt på USA kontra valfritt europeiskt land när jag skrev det här. Välfärdsnivån är likvärdig, men idén bakom skiljer sig en del. Påverkar det religiositeten att man förväntas och förväntar sig att ta större ansvar för sig själv, kontra den "trygghetsnarkomani" som vi ofta anklagar varandra för här i Sverige? Dessutom finns det väl fler religiösa bland fattiga amerikaner (utan utbildning och sjukförsäkring) än rika amerikaner (med utbildning och sjukförsäkring).

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » fre 23 apr 2010, 05:29

Haricots skrev:Förstår man att vi är vad vår hjärna gör, med alla implikationer som följer, blir tanken att våra tankar skulle fortsätta efter döden löjlig.
Det enda halmstrå som finns kvar är en tramsig bild av en gud som sitter och skapar modeller av hela hjärnor.
Japp, det är därför jag svarade att upptäckter inom "bollning med medvetanden", som T.S. lät sin fantasi leka med, skulle leda till att religiositeten minskade drastiskt.

Den ultimata spiken i kistan för alla religioner över hela jorden vore om vi fick solida evidens på att Gud existerar! För religionens skull måste Gud nämligen vara oförklarlig, religiösa människor vill tro, inte veta, och vet de så kan de inte längre tro.

Annars tycker jag att det finns så mycket bra psykologiska/neurovetenskapliga förklaringar till varför människor tenderar att tro, så jag tror att det är orimligt att religionen försvinner.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 23 apr 2010, 07:32

Om Gud materialiserar sig över en slätt i mellanöstern, och inte visar sig vara någon fridsfurste utan en gaggig maktfullkomlig psykopat? Kanske hade tagit skruv. Kanske inte.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 23 apr 2010, 07:42

Hexmaster skrev:Om Gud materialiserar sig över en slätt i mellanöstern, och inte visar sig vara någon fridsfurste utan en gaggig maktfullkomlig psykopat? Kanske hade tagit skruv. Kanske inte.
Det skulle uppenbarligen inte vara Gud på riktigt, utan Antikrist. :smile2:

I drygt 500 år av vetenskaplig "revolution" har Bibelns föresatser om världen falsifierats, inte har man i bestört besvikelse över lögnerna lynchat Påven för det...

Mvh -Dan
Senast redigerad av 1 Dûrion Annûndil, redigerad totalt 0 gånger.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » fre 23 apr 2010, 07:44

Picea skrev: Japp, det är därför jag svarade att upptäckter inom "bollning med medvetanden", som T.S. lät sin fantasi leka med, skulle leda till att religiositeten minskade drastiskt.
Ah, hade inte läst tråden så väl innan jag postade så jag hade faktiskt inte sett att någon nämnt något liknande.
Jag håller helt med. Det kommer vara svårt att ta med sig något annat från en sådan tid än rå funktionalism.

Sedan är det inte helt uppenbart vad du menar med att vetenskapen inte kan förklara bollande med medvetande hit och dit.
Om du menar hur det skulle ske idag, som med telepati eller demonisk besattning, så håller jag naturligtvis med.
Men menar du hur det skulle ske i framtiden om/när man har förmågor som att skapa modeller av nervsystem som våra och utöver det gärna kunna scanna av hjärnan på tillräckligt hög detalj för en sådan modell så är jag inte säker på att jag håller med dig. Det är djupt kontraintuitivt, men jag vet inte om det finns några riktiga paradoxer om man håller sig till funktionalism.
Picea skrev: Annars tycker jag att det finns så mycket bra psykologiska/neurovetenskapliga förklaringar till varför människor tenderar att tro, så jag tror att det är orimligt att religionen försvinner.
Jepp. Men som tur är verkar det ju trots detta variera mycket mellan kulturer, så helt hopplöst är det nog inte.
Vår låga nivå av religiositet här i Skandinavien går säkert att slå. :)
"For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. "
- Carl Sagan

Skriv svar