Vad anser ni om wahabbismens framfart?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Pelle

Re: Vad anser ni om wahabbismens framfart?

Inlägg av Pelle » tor 29 apr 2010, 22:12

Thomas P skrev:För visst är det lite konstigt hur väst angriper Iran som inte gjort oss något och samtidigt blundar för Saudiarabiens långt mer farliga extremism.
Långt mer farliga? Varför säger du det?
Det är otillåtet att använda respekterade böcker [...] för att torka bort avföring från stjärten men [...] filosofi, Torah och Nya testamentet, vilka är kända för att vara förvrängningar och som inte innehåller upphöjda namn, kan användas för att torka bort avföring från stjärten

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » tor 29 apr 2010, 22:17

Pelle skrev:Jag antar att du driver med mig?
Nej, varför antar du det?
Pelle skrev:Mitt ursprungliga påstående var en betydande andel. 25% är en betydande andel. 27% är en också en betydande andel. De var de 27% jag syftade på med en knapp tredjedel.
Det framgick verkligen inte av ditt inlägg, eller hur?
Pelle skrev:Jag kanske borde ha skrivit en dryg fjärdedel eller ca en fjärdedel men det ändrar verkligen ingenting och det gör absolut inte min argumentation ohederlig. Det är ju inte så att vi diskuterar exakt vilken procentsiffra saudiskfinansierade moskéer som innebär problem. Att jag redovisade vad som står på NAIT:s hemsida var just för att ge en liten indikation på osäkerheterna i sifforna. Kan tillägga att jag lade till det lilla stycket i efterhand om du undrar varför jag skrev så pass osammanhängande.
Jo, det verkar inte helt lätt att få fram exakt information. Varför jag reagerade är för att jag tolkade din argumentation som tendentiös och ohederlig, och det fick mina varningsklockor att ringa. Om någon vill kalla 25% för "en knapp tredjedel" ryggar jag omedelbart. Ledsen om det helt enkelt berodde på syftningsfel.

Nåväl, ber om ursäkt för urspårningen. Argumentationspolisen lämnar tillbaka ordet till de som kan något om det faktiska ämnet.

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » tor 29 apr 2010, 22:19

Spito skrev:
Pelle skrev:Hade f.ö. väst inte skapat detta välstånd hade västkritiker suttit och förklarat för oss att wahabismen är ett resultat av den fattigdom råder eftersom väst inte vill göra affärer med stackars Saudiarabien.
Fast hade de varit fattiga, och inte dopade med oljemiljarder, så hade de inte haft råd att bygga moskéer i väst. Eller hur?
Visst. Det är närmast en självklarhet. Och visst kan och bör man kritisera stödet för det saudiska kungahuset.

Men det har inte skapat salafism eller wahhabism. Och inte sjutton är det faktum att vi har köpt olja av Saudiarabien så att de har råd att sprida wahhabism för miljarder dollar det otäcka i att wahhabismen sprids.
Det är otillåtet att använda respekterade böcker [...] för att torka bort avföring från stjärten men [...] filosofi, Torah och Nya testamentet, vilka är kända för att vara förvrängningar och som inte innehåller upphöjda namn, kan användas för att torka bort avföring från stjärten

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » tor 29 apr 2010, 22:21

Petter skrev:
Pelle skrev:Jag antar att du driver med mig?
Nej, varför antar du det?
Pelle skrev:Mitt ursprungliga påstående var en betydande andel. 25% är en betydande andel. 27% är en också en betydande andel. De var de 27% jag syftade på med en knapp tredjedel.
Det framgick verkligen inte av ditt inlägg, eller hur?
Pelle skrev:Jag kanske borde ha skrivit en dryg fjärdedel eller ca en fjärdedel men det ändrar verkligen ingenting och det gör absolut inte min argumentation ohederlig. Det är ju inte så att vi diskuterar exakt vilken procentsiffra saudiskfinansierade moskéer som innebär problem. Att jag redovisade vad som står på NAIT:s hemsida var just för att ge en liten indikation på osäkerheterna i sifforna. Kan tillägga att jag lade till det lilla stycket i efterhand om du undrar varför jag skrev så pass osammanhängande.
Jo, det verkar inte helt lätt att få fram exakt information. Varför jag reagerade är för att jag tolkade din argumentation som tendentiös och ohederlig, och det fick mina varningsklockor att ringa. Om någon vill kalla 25% för "en knapp tredjedel" ryggar jag omedelbart. Ledsen om det helt enkelt berodde på syftningsfel.

Nåväl, ber om ursäkt för urspårningen. Argumentationspolisen lämnar tillbaka ordet till de som kan något om det faktiska ämnet.
Då är det nog min tur att be om ursäkt för min onödigt sura ton. Och jag kunde absolut ha skrivit bättre. Dessutom är det ju helt rätt att vara på sin vakt och noggrann med detaljerna.

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » fre 30 apr 2010, 03:49

Thomas P skrev: Ja, det suger att skaffa sig rykte som kolonialmakt som när man känner för det störtar och tillsätter regimer. Då börjar folk helt plötsligt tycka att man stödjer en regim bara för att man inte motarbetar den utan tvärtom säljer den vapen i stor skala.
USA kolonialmakt? Interventionistiskt ja, men knappast imperialistiskt.
Thomas P skrev: För visst är det lite konstigt hur väst angriper Iran som inte gjort oss något och samtidigt blundar för Saudiarabiens långt mer farliga extremism.
Jag tror att de flesta anser att Iran utgör ett större hot än SaudiArabien, både regionalt och internationellt.
Religöst sett verkar det iranska folket vara tämligen sansat, regimen däremot...
Det saudiska folket verkar dock en aningens mer religöst skruvat än kungahuset.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 30 apr 2010, 07:40

vils skrev:Jag tror att de flesta anser att Iran utgör ett större hot än SaudiArabien, både regionalt och internationellt.
Vad baseras detta på? Al Qaida är till stor del ett saudiskt fenomen, som diskuteras i den här tråden är det wahabbitiska extremister som sponrar moskéer runt världen. Vad har Iran egentligen gjort för att upplevas som ett så stort hot? De har inte startat krig, inte skickat ut självmordsbombare. De ger en del bidrag till ena sidan i Palestinakonflikten, men det är knappast värre än de som ger stöd till andra sidan i denna.

Efter 9/11 gjorde Iran sitt bästa för att samarbeta med USA för att bli av med Talibanerna och stabilisera Iran, men det gick inget vidare eftersom USA var totalt ointresserat av något samarbete.
Religöst sett verkar det iranska folket vara tämligen sansat, regimen däremot...
Det saudiska folket verkar dock en aningens mer religöst skruvat än kungahuset.
Båda regimerna är otrevliga, men fick jag välja skulle jag dock klart föredra den iranska. Den verkar brutalare bara för att den är så ur fas med den iranska befolkningen och därför måste använda våld för att behålla makten. I Saudiarabien har det religiösa förtrycket mycket större stöd.

Liksom Kuba har jag dessutom känslan av att regimen i Iran kan sitta kvar till betydande del på grund av hotet från USA. En uppenbar yttre fiende är så nyttig för en diktatur.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » fre 30 apr 2010, 13:58

Pelle skrev:Du har gjort klart att det obehagliga med wahhabismen är att väst har gett den sitt indirekta stöd genom att stödja det saudiska kungahuset.
Nej, jag har inte skrivit att det obehagliga med wahhabismen är att väst gett den indirekt stöd, utan att jag skrev att det som är obehagligt är att väst gett wahhabismen indirekt stöd. Då avser jag obehagligt med hela situationen. Läs mitt första inlägg igen.
Det är det som är det obehagliga enligt dig. Ditt första ingripande i en tråd om denna människofientliga lära är att slå fast att det obehgagliga med den är att den har indirekt finansierats av väst. Känner du inte själv hur uppåt väggarna det är?
Det som är uppåt väggarna är hur du låser fast dig i en feltolkning av mig och sedan försöker vränga allt jag skriver till att stödja den feltolkningen.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » lör 01 maj 2010, 18:09

Billy Kropotkin skrev:
Pelle skrev:Du har gjort klart att det obehagliga med wahhabismen är att väst har gett den sitt indirekta stöd genom att stödja det saudiska kungahuset.
Nej, jag har inte skrivit att det obehagliga med wahhabismen är att väst gett den indirekt stöd, utan att jag skrev att det som är obehagligt är att väst gett wahhabismen indirekt stöd. Då avser jag obehagligt med hela situationen. Läs mitt första inlägg igen.
Det är det som är det obehagliga enligt dig. Ditt första ingripande i en tråd om denna människofientliga lära är att slå fast att det obehgagliga med den är att den har indirekt finansierats av väst. Känner du inte själv hur uppåt väggarna det är?
Det som är uppåt väggarna är hur du låser fast dig i en feltolkning av mig och sedan försöker vränga allt jag skriver till att stödja den feltolkningen.
Japp fel av mig. Det var wahhabismens framfart du kommenerade. Det som är obehagligt med denna framfart är alltså västs indirekta stöd. Det är fortfarande ett fullständigt bisarrt påstående.

Undrar vad man kan se som det obehagliga med t.ex. den apokalyptiska mahdismens framfart i det shiitiska Iran (bland dess ledarskap). Iran har ju inte västs vare sig direkta eller indirekta stöd när de förbereder för den tolfte imamens återkomst, tränar terrorister (inkl talibaner) etc. Svårt att hitta det som är obehagligt där kan jag tänka?

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » lör 01 maj 2010, 18:20

vils skrev:Det saudiska folket verkar dock en aningens mer religöst skruvat än kungahuset.
Vilket gör det svår att välja någon annan än kungahuset som partner i sina mellanhavanden med landet. Man skulle hålla sig borta helt och hållet förstås men det är inte säkert att det hade varit bättre för någon.

Skriv svar