Givet teistisk evolution, när kom själen?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Givet teistisk evolution, när kom själen?

Inlägg av Moridin » fre 07 maj 2010, 17:51

Vilken människoart var först med denna och vad var skillnaden? Anta att individ X var den första personen med en själ, varför fick dennes mamma inte en, i och med att de var så artmässigt sett lika? Jag frågade Wolfram Alpha, men den sa att Adam and Eve var en växt.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Re: Givet teistisk evolution, när kom själen?

Inlägg av anundi » fre 07 maj 2010, 23:02

Moridin skrev:Jag frågade Wolfram Alpha, men den sa att Adam and Eve var en växt.
Aj då. Hur gör Comfort när han har såna här frågor, månntro?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
jonas

Inlägg av jonas » lör 08 maj 2010, 11:47

Moridin skrev:Vilken människoart var först med denna och vad var skillnaden? Anta att individ X var den första personen med en själ, varför fick dennes mamma inte en, i och med att de var så artmässigt sett lika? Jag frågade Wolfram Alpha, men den sa att Adam and Eve var en växt.
Vad är en själ?
Det är bra med ett öppet sinne, men inte så öppet att hjärnan faller ur...

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 08 maj 2010, 13:47

jonas skrev:
Moridin skrev:Vilken människoart var först med denna och vad var skillnaden? Anta att individ X var den första personen med en själ, varför fick dennes mamma inte en, i och med att de var så artmässigt sett lika? Jag frågade Wolfram Alpha, men den sa att Adam and Eve var en växt.
Vad är en själ?
We have a winner.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » lör 08 maj 2010, 16:38

Jag kan tänka mig att mer liberala kristna skulle svara att de som först hade empati eller kanske abstrakt tänkande hade själ, eller nåt liknande som skiljer oss från schimpanser. Inte för att det skulle vara något bra svar. Kan också tänka mig att de skulle svara att själen också utvecklats (men då måste den ändå börjat nånstans). Det är som upplagt för oändligt godtycke med definitionerna.

En annan rolig fråga är ju när själen kommer under befruktningen, speciellt när det blir tvillingar. Chansen för att det blir tvillingar eller fler har jag för mig ligger på 5-10%, och om det blir tvillingar så kan det hända lite när som helst under graviditeten (även om senare varianter blir siamesiska tvillingar) fastän sannolikheten sjunker väldigt snabbt med tiden. När kommer själen in där? Finns det flera själar eller nån slags själsmassa som väntar på att bli uppdelad? Återigen totalt godtycke.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » lör 08 maj 2010, 17:47

Själen låg som en slags kladdig lösning i det klet som senare utvecklades till högintelligent liv.

Alla spermier har själar. Så själen är alltså = kladd.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » lör 08 maj 2010, 17:53

De flesta liberala kristna jag träffat skulle svara typ "jag vet inte, precis som med vetenskapen så vet vi inte allt". Att kräva av kristna att de skall veta exakt hur själen utvecklades i evolutionen blir lite löjligt med tanke på hur mycket riktig information som saknas om evolutionen idag.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » lör 08 maj 2010, 18:01

dunkelbrink skrev:De flesta liberala kristna jag träffat skulle svara typ "jag vet inte, precis som med vetenskapen så vet vi inte allt".
De kan väl fantisera ihop det också?

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » lör 08 maj 2010, 18:02

Linda Kall skrev:De kan väl fantisera ihop det också?
De flesta kristna fantiserar inte ihop saker... det har andra gjort åt dem.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » lör 08 maj 2010, 18:10

dunkelbrink skrev:De flesta kristna fantiserar inte ihop saker...
Jag är inte så säker på det längre.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 08 maj 2010, 19:27

devadatta skrev:En annan rolig fråga är ju när själen kommer under befruktningen, speciellt när det blir tvillingar. Chansen för att det blir tvillingar eller fler har jag för mig ligger på 5-10%, och om det blir tvillingar så kan det hända lite när som helst under graviditeten (även om senare varianter blir siamesiska tvillingar) fastän sannolikheten sjunker väldigt snabbt med tiden. När kommer själen in där? Finns det flera själar eller nån slags själsmassa som väntar på att bli uppdelad? Återigen totalt godtycke.
Jag tyckte att det var intressant att du påpekade detta. Liknande problem återfinns kring s.k. "vanishing twin" och s.k. "split brain" patienter.

Användarvisningsbild
Pace

Inlägg av Pace » lör 08 maj 2010, 19:41

Själen är länken mellan två fantasier. Fantasin att vi i någon mening är immateriella och skulle komma till "himlen" där vi lever för evigt med kristna (låter förvisso mer som ett straff i mina öron). För att få den fantasin att gå ihop måste man hitta på något som överbryggar den fysiska världen som vi känner till med fantasin: Därmed har vi introducerat själen. Ju fler fantasier man postulerar, desto fler fantasier måste man anamma för att rädda de ursprungliga fantasierna. Fantasi är för kristna vad belägg är för vetenskapare - man kan aldrig få för mycket av det.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 08 maj 2010, 19:44

Hur fungerar interaktionen mellan själen och hjärnan? Någon som vet?

Användarvisningsbild
Pace

Inlägg av Pace » lör 08 maj 2010, 19:51

Moridin skrev:Hur fungerar interaktionen mellan själen och hjärnan? Någon som vet?
It's the glass pipe fallacy.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » lör 08 maj 2010, 20:02

dunkelbrink skrev:De flesta liberala kristna jag träffat skulle svara typ "jag vet inte, precis som med vetenskapen så vet vi inte allt". Att kräva av kristna att de skall veta exakt hur själen utvecklades i evolutionen blir lite löjligt med tanke på hur mycket riktig information som saknas om evolutionen idag.
Kruxet med de kristna är att de baserar hela sin argumentation kring abort kring idén om det besjälade livet.
Inga vetenskapstroende baserar sina moraliska ställningstagande på huruvida kattjävlen är död eller inte.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Skriv svar