Givet teistisk evolution, när kom själen?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Étale

Re: Givet teistisk evolution, när kom själen?

Inlägg av Étale » lör 08 maj 2010, 20:41

Förmodligen någon ängel som existerade innan Adam och Eva.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » lör 08 maj 2010, 21:01

vils skrev:Kruxet med de kristna är att de baserar hela sin argumentation kring abort kring idén om det besjälade livet.
Det är "gulligt" med generaliseringar.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 08 maj 2010, 23:18

dunkelbrink skrev:De flesta liberala kristna jag träffat skulle svara typ "jag vet inte, precis som med vetenskapen så vet vi inte allt". Att kräva av kristna att de skall veta exakt hur själen utvecklades i evolutionen blir lite löjligt med tanke på hur mycket riktig information som saknas om evolutionen idag.
Vi vet mer än vad du tror. De behöver inte veta exakt, men en ungefärlig uppfattning borde vara möjlig. Ja, vi inte inte allt som man i teorin kan veta om evolution, men frågan är om vi vet tillräckligt.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » sön 09 maj 2010, 02:12

Jag kan inte se att en kristen själatro går att få ihop med evolutionsteorin, hur mycket man än fantiserar. Att människor har en själ, medan djur inte har det, går inte ihop med att människan är en djurart som har fått sina karaktärsdrag genom väldigt långsam och gradvis utveckling från en annan djurart.

En mer new age-flummig själatro, där allt i naturen är besjälat till olika grad, torde vara lättare att kombinera med evolutionsteorin.
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 09 maj 2010, 02:15

gubblukt skrev:Jag kan inte se att en kristen själatro går att få ihop med evolutionsteorin, hur mycket man än fantiserar.
Det är mycket enkelt. Själen växte helt enkelt fram eller uppstod plötsligt någon gång efter att vi skilt oss från de som blev schimpanser och bonoboer.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » sön 09 maj 2010, 02:47

devadatta skrev:Det är mycket enkelt. Själen växte helt enkelt fram eller uppstod plötsligt någon gång efter att vi skilt oss från de som blev schimpanser och bonoboer.
Att själen "växte fram" låter inte förenligt med den kristna själatron. Kom de primitiva förstadierna till själen också till himlen?

Att själen uppstod plötsligt låter inte förenligt med evolutionsteorins uppfattning om gradvis utveckling. Åtminstonde inte om man betraktar själen som något som ger oss mänskliga egenskaper, snarare än som ett meningslöst påhäng som inte påverkar oss alls.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » sön 09 maj 2010, 11:27

Nathan Söderblom skrev:människan blev människa när hon byggde ett altare
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » sön 09 maj 2010, 11:53

Jag vänder på frågan istället:

Varför skulle kristna veta svaret? Hur skulle de få reda på det?
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 09 maj 2010, 13:50

gubblukt skrev:
devadatta skrev:Det är mycket enkelt. Själen växte helt enkelt fram eller uppstod plötsligt någon gång efter att vi skilt oss från de som blev schimpanser och bonoboer.
Att själen "växte fram" låter inte förenligt med den kristna själatron. Kom de primitiva förstadierna till själen också till himlen?
Tja, varför inte? Det är inte säkert att Gud har avslöjat allt om verkligheten för oss.
gubblukt skrev:Att själen uppstod plötsligt låter inte förenligt med evolutionsteorins uppfattning om gradvis utveckling. Åtminstonde inte om man betraktar själen som något som ger oss mänskliga egenskaper, snarare än som ett meningslöst påhäng som inte påverkar oss alls.
Tja, varför inte? De flesta arter uppstår plötsligt, och ibland kan evolutionen gå väldigt snabbt. Men det är klart, har man tagit bort den övernaturliga delen så blir det ju en vetenskaplig fråga.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 09 maj 2010, 13:56

devadatta skrev:Tja, varför inte? Det är inte säkert att Gud har avslöjat allt om verkligheten för oss.
Problemet är att den kristna i samma svep hävdar att gud har avslöjat ett stort antal saker om verkligheten för oss i bibeln och genom uppenbarelse. Man kan ofta inte ha kakan och äta den med.
Tja, varför inte? De flesta arter uppstår plötsligt, och ibland kan evolutionen gå väldigt snabbt. Men det är klart, har man tagit bort den övernaturliga delen så blir det ju en vetenskaplig fråga.
Ofta menar man plötsligt i strikt geologiska tidsperspektiv, inte plötsligt som i ett moln av rök. Men det här visste du redan.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » sön 09 maj 2010, 16:13

devadatta skrev:Tja, varför inte? Det är inte säkert att Gud har avslöjat allt om verkligheten för oss.
Jag kan inte svara på varför det är så, men jag är ganska säker på att amöbastadie-själar i himlen krockar med hur kristna uppfattar världen och efterlivet.
devadatta skrev:Tja, varför inte? De flesta arter uppstår plötsligt,
Gör de? Över en generation?

Användarvisningsbild
Crepitus

Inlägg av Crepitus » sön 09 maj 2010, 18:31

Mina kunskaper i teistisk evolution är så begränsade.
Tacksam om någon kan redogöra för grunddragen.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 09 maj 2010, 19:13

gubblukt skrev:Gör de? Över en generation?
Det händer för ungefär 5% av alla artdelningar hos växter. Då kommer vi tillbaka igen att Adam och Eva var växter.

Användarvisningsbild
brimer

Inlägg av brimer » mån 10 maj 2010, 18:35

Enligt en muslimsk vän valde Gud ut två människor (homo sapiens), Adam och Eva, och gav dom en själ. Skillnaden på före och efter (eller mellan dom och de andra) var, vad jag förstod, den som beskrivs i bibeln och koranen.

Neandertalare hade t.ex. ingen själ. Det är därför man hittar spår av "kulturella" aktiviteter (som konstföremål och musikinstrument) vid mänskliga boplatser men inte vid neandertalska ... skulle en kristen kunna hävda.

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » mån 10 maj 2010, 18:59

brimer skrev:Enligt en muslimsk vän valde Gud ut två människor (homo sapiens), Adam och Eva, och gav dom en själ. Skillnaden på före och efter (eller mellan dom och de andra) var, vad jag förstod, den som beskrivs i bibeln och koranen.

Neandertalare hade t.ex. ingen själ. Det är därför man hittar spår av "kulturella" aktiviteter (som konstföremål och musikinstrument) vid mänskliga boplatser men inte vid neandertalska ... skulle en kristen kunna hävda.
Fast nog har väl arkeologiska fynd visat på en hel del neandertalarkultur? Min kunskap sträcker sig inte så väldigt mycket djupare än någon Wikipedia-artikel och dassläsning av Illustrerad Vetenskap i lumpen, så rätta mig gärna. :-)

Skriv svar