Hur ser kyrkans gud ut idag?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cosmic scientist

Hur ser kyrkans gud ut idag?

Inlägg av Cosmic scientist » fre 14 maj 2010, 10:00

Hur ser kyrkan idag på det här med "sonoffret"? Hur förklarar kyrkans representanter idag varför Jesus korsfästes? I Svenska kyrkan idag talas det numera mycket sällan eller så att säga aldrig om "Guds vrede", guden som brutal och hämnande. Vilken "uppdateringsgud" gäller idag för Svenska kyrkans prästerskap? För när gudsbilden blir mer och mer god - hur ska kyrkan då förklara syftet med Jesu korsfästelse för att det ska gå ihop? Som jag fattat var den tidigare kyrkogudsbilden grym,sadistisk och tyrannisk. Kyrkoguden var arg på människorna för att de "syndat"- trots han skapat dem så till att vara predistenerad till att "synda". Är inte dagens kyrkogud arg längre på människorna för deras feltramp? Den gamle kyrkoguden ville straffa människorna för detta. Vill inte dagens kyrkogud detta? Den gamla kyrkoguden kunde blidkas och slå av på sina krav och bli lite snällare genom att låta sin ilska och hämndbegär gå över en total oskyldig människa -Jesus Kristus. Så kunde de syndiga människorna gå fria,frälsas och bli räddade. Det väsentligaste hos den gamle kyrkoguden var att få ut sitt hämndbegär. Sedan om det riktades mot oskyldiga eller skyldiga var mindre viktigt. Återigen - vad var syftet med Jesus korsfästelse enligt dagens prästerskap? Hur förklarar man det? För om guden ska överleva måste den väl vara mer fullkomlig i moral än en vanlig primitiv jordmänniska? Hur ser kyrkans Gud ut idag?

Användarvisningsbild
VeVeN

Re: Hur ser kyrkans gud ut idag?

Inlägg av VeVeN » fre 14 maj 2010, 13:19

Filosofiskt försök:

Inte ens en traditionell religion som kristendomen kan idag komma ifrån att folk, inte bara i allmänhet utan även inom organisationen själv, är så mycket mindre benägna att bara köpa förklaringar rakt av. Den "gör det själv" attityd när det gäller, förklaringar, myter och moraliska ställningstaganden som vi lätt förknippar med det nyandliga hittar vi idag överallt, även inom kristendomen.

Det borde innebära att olika kristna säkert kan gå omkring med vit skilda sätt att se på detta.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » fre 14 maj 2010, 14:05

Subjektiv betraktelse:

Gud på 60-70 talet var som trådskaparen beskrev, i stort sett en hämndlysten figur, prästerna predikade om syndens straff och att man skulle akta sig så man inte hamnade i helvetet. Min konfirmationspräst var mycket "svavelosande" i sina berättelser och gjorde sitt bästa för att skrämma oss konfirmander till lydnad och Gudsfruktande.

Idag verkar Gud mera blivit ett gosedjur, någon man kan gråta ut hos och som vill oss alla väl, oavsett hur vi beter oss.
Jag läser med stort "nöje" prästen Lars Collmars krönikor i veckopressen (jag tror det är i Allers han skriver, får en del begagnade tidningar för korsordens skull)
Det är himla gulligt, alla trevliga "samtal" han har med Gud, mycket barnatro och mysigt.

Enligt de äldre var det nog ännu värre på 40-50 talet med svavelosandet.
Senast redigerad av 1 Hedning, redigerad totalt 0 gånger.
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
Pace

Inlägg av Pace » fre 14 maj 2010, 14:24

Hedning skrev:Subjektiv betraktelse:

Gud på 60-70 talet var som trådskaparen beskrev, i stort sett en hämndlysten figur, prästerna predikade om syndens straff och att man skulle akta sig så man inte hamnade i helvetet. Min konfirmationspräst var mycket "svavelosande" i sina berättelser och gjorde sitt bästa för att skrämma oss konfirmander till lydnad och Gudsfruktande.

Idag verkar Gud mera blivit ett gosedjur, någon man kan gråta ut hos och som vill oss alla väl, oavsett hur vi beter oss.
Jag läser med stort "nöje" prästen Lars Collmars krönikor i veckopressen (jag tror det är i Allers han skriver, får en del begegnade tidningar för korsordens skull)
Det är himla gulligt, alla trevliga "samtal" han har med Gud, mycket baranatro och mysigt.

Enligt de äldre var det nog ännu värre på 40-50 talet med svavelosandet.
Exakt. Dåtidens teokrati (om man lite hyperboliskt får kalla det så) har sakta men säkert bytts ut mot en marknadsteologi där marknadens krafter styr vad Gud är. Ju fler som lämnar kyrkan, desto mer ödmjuk måste Gud bli för att få sina kunder tillbaka. Av precis samma skäl som egenföretagaren måste vara snäll mot sina medmänniskor kan man inte göra som Sweeney Todd och avrätta sina kunder. Ho Jintao behöver inte vara snäll, men den dagen han "riskerar" demokrati och bli omvald måste han omvärdera sin strategi, precis som Gud i all sin visdom omvärderat sin marknadsstrategi och opinionsbildning.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tis 18 maj 2010, 23:15

Cosmic scientist skrev:För när gudsbilden blir mer och mer god - hur ska kyrkan då förklara syftet med Jesu korsfästelse för att det ska gå ihop? Som jag fattat var den tidigare kyrkogudsbilden grym,sadistisk och tyrannisk. Kyrkoguden var arg på människorna för att de "syndat"- trots han skapat dem så till att vara predistenerad till att "synda". Är inte dagens kyrkogud arg längre på människorna för deras feltramp? Den gamle kyrkoguden ville straffa människorna för detta. Vill inte dagens kyrkogud detta?
Det är väl så att Gud är som vilken sjysst polare som helst, om du är dum och elak och sviker polaren gång på gång så blir polaren arg och blir dum tillbaka, men Gud är, till skillnad från din mänskliga polare, så snäll så han förlåter allt och älskar oss ändå, och därför sände han Jesus, d.v.s. sig själv, för att visa det litet sådär lagom teatraliskt.

Har inte den här förändringen av gudsbilden att göra med att vi lever under tryggare förhållanden, att vi kan klara situationer som missväxt och sjukdomar betydligt bättre nu, så "Guds straff" drabbar oss inte lika hårt, och därmed uppfattas Gud som snällare?

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 18 maj 2010, 23:24

Picea skrev: Det är väl så att Gud är som vilken sjysst polare som helst, om du är dum och elak och sviker polaren gång på gång så blir polaren arg och blir dum tillbaka, men Gud är, till skillnad från din mänskliga polare, så snäll så han förlåter allt och älskar oss ändå, och därför sände han Jesus, d.v.s. sig själv, för att visa det litet sådär lagom teatraliskt.
Korsfästelsen i sig har en långt mer filosofisk innebörd. När Jesus dör på korset offrar han sig själv för människornas synder. Det är den ultimata kärlekshandlingen och innebär en förändring i religionen - det största offret är redan gjort och därmed behöver människor inte längre offra till gud. Den kristna trosbekännelsen innesluter de viktigaste delarna av kristendomen: ett erkännande av gud, ett erkännande av att Jesus avlats utan synd och att Jesus dog på korset för våra synders skull. Det är inte diverse synder runt år 33 som åsyftas - utan samtlig synd från begynnelsen och för alltid.
We are the dead

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 19 maj 2010, 09:05

Xantippa skrev:Korsfästelsen i sig har en långt mer filosofisk innebörd.
Du menar metafysisk? Synd att använda ett så fint ord som filosofi för sån skit.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 19 maj 2010, 09:09

matsw skrev:
Du menar metafysisk? Synd att använda ett så fint ord som filosofi för sån skit.
Är all filosofi fin då?
We are the dead

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 19 maj 2010, 09:25

Xantippa skrev:
matsw skrev:
Är all filosofi fin då?
Metafysik härbergerar ju inom filosofin så det var mer en specificering. Visst finns det annan skit inom filosofi.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 19 maj 2010, 10:58

matsw: definiera skit.

Om man nu inte ser religion och tro som något som kommit neddimpande till människan från himlen utan som ett uttryck för människans behov att finna mening i en kaotisk tillvaro - vad är då det fula med korsfästelsesymboliken?

Om det största på jorden är guds son, sänd till människorna för att sona deras synder, och denne gudason själv dör för människornas skull, kan det tolkas som en storartad vändning där den hämndlystne Abrahams gud förvandlas till en sörjande far och den svavelosande profeten blir en ynklig, ensam och slagen man som i dödsångest undrar varför gud/fadern övergivit honom.

Jag kan tycka att det säger en hel del om det andliga behovet - det var vid denna tidpunkt inte främst utlovad hämnd som önskades, utan en fadersgestalt och en förlåtelse.
We are the dead

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 19 maj 2010, 11:17

Xantippa skrev:Om man nu inte ser religion och tro som något som kommit neddimpande till människan från himlen utan som ett uttryck för människans behov att finna mening i en kaotisk tillvaro - vad är då det fula med korsfästelsesymboliken?
Vad är bra med den?

Det största felet med den är att den inte är sprungen ur vad vi vet om oss själva. Jag tror personligen den är en efterkonstruktion för att förklara hur den store profeten kunde bli korsfäst som en sketen brottsling.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 19 maj 2010, 11:30

matsw skrev:
Xantippa skrev:Om man nu inte ser religion och tro som något som kommit neddimpande till människan från himlen utan som ett uttryck för människans behov att finna mening i en kaotisk tillvaro - vad är då det fula med korsfästelsesymboliken?
Jag tror personligen den är en efterkonstruktion för att förklara hur den store profeten kunde bli korsfäst som en sketen brottsling.
Ja, antagligen. Folk behöver tröst och hittar på en tröst. Och?
We are the dead

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 19 maj 2010, 11:59

Xantippa skrev:
matsw skrev:
Jag tror personligen den är en efterkonstruktion för att förklara hur den store profeten kunde bli korsfäst som en sketen brottsling.
dvs lögn och förbannad dikt, och som filosofi betraktad: skit.

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » tor 20 maj 2010, 12:45

Xantippa skrev:
matsw skrev:
Har alltid haft svårt för "korsfästelseoffret", vad var det för "offer" egentligen, han var ju bara "död" i några timmar och kom sen till paradiset sittande vid sin faders högra sida, eller hur det nu var.
Jag tänker på alla människor som "offrat" sig eller blivit "offer" i krig t ex och inte haft något löfte/tro på ett paradis
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tor 20 maj 2010, 13:35

Hedning skrev:
Har alltid haft svårt för "korsfästelseoffret", vad var det för "offer" egentligen, han var ju bara "död" i några timmar och kom sen till paradiset sittande vid sin faders högra sida, eller hur det nu var.
Jag tänker på alla människor som "offrat" sig eller blivit "offer" i krig t ex och inte haft något löfte/tro på ett paradis
Jag personligen skulle inte bli uppspikad levande för särskilt många människor. Mina barn möjligen. Menar du att (om vi bortser från den religiösa biten) det är en lätt handling att offra sitt liv för andra?
We are the dead

Skriv svar