Hur ser kyrkans gud ut idag?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
contrapasso

Re: Hur ser kyrkans gud ut idag?

Inlägg av contrapasso » tis 01 jun 2010, 13:58

Polemik har inte med religion att göra.

Jag trodde att jag förklade varför korsfästelsen var nödvändig i mitt första inlägg. Symboliken blir vidare inte mindre sann bara för att du inte förstår den, inte sant? Förstår du inte varför det enligt Skriften är bra att leva för sin nästa och Gud har du helt enkelt inte mycket att hämta ur diskussionen. Om du verkligen vill förstå föreslår jag att du börjar med att läsa Summa theologica av Tomas Aquinas samt De civitate Dei, Confessiones och De Doctrina Christiana av Augustinus Aurelius. Sedan kan vi diskutera Skriften utifrån Gudslära. Jag tror nämligen att vi båda får ut betydligt mer av det.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 01 jun 2010, 14:24

contrapasso skrev:Symboliken blir vidare inte mindre sann bara för att du inte förstår den, inte sant?
Är den obegriplig eller svårbegriplig är det relevant.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tis 01 jun 2010, 22:00

contrapasso skrev:Polemik har inte med religion att göra.

Jag trodde att jag förklade varför korsfästelsen var nödvändig i mitt första inlägg.
Nödvändig? Vad du skrev var:
contrapasso skrev:Det symboliserar att du får ett rikare liv om du förstår att du är skyldig alla allt för allting.
Vilket verkligen inte gör din ståndpunkt starkare. Fråga blir ju då: varför?
contrapasso skrev:Symboliken blir vidare inte mindre sann bara för att du inte förstår den, inte sant? Förstår du inte varför det enligt Skriften är bra att leva för sin nästa och Gud har du helt enkelt inte mycket att hämta ur diskussionen.
Det finns många anledningar till varför det är bra att hjälpa sin nästa, att hitta på en story om en Gud som offrar sin avatar hjälper inte alls.
contrapasso skrev:Om du verkligen vill förstå föreslår jag att du börjar med att läsa Summa theologica av Tomas Aquinas samt De civitate Dei, Confessiones och De Doctrina Christiana av Augustinus Aurelius. Sedan kan vi diskutera Skriften utifrån Gudslära. Jag tror nämligen att vi båda får ut betydligt mer av det.
"Gudslära"? Vad är det? Mer fantasier som bygger på andra fantasier?
Vad du inte förstår är att Tomas Aquinas och Augustinus Aurelius var fast i en fantasivärld. De liknar snarast Trekkers eller någon som förläst sig på Sagan om ringen. Vad vi behöver är insikter om världen och hur människan funkar, inte fantasier.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

contrapasso

Inlägg av contrapasso » tis 01 jun 2010, 23:21

Ifrågasättande av argument för eller emot en eventuell symbolik utanför dess kontext är helt irrelevant. Skriftens logik är Skriftens logik; inte en sekulariserad världs.

Sedan finns det överhuvud ingen anledning att diskutera Skriftens symbolik om man inte är överens om något så grundläggande som själarnas död och uppståndelse.

Gudslära är förvånande läran om Gud.

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » ons 02 jun 2010, 04:04

contrapasso skrev:Sedan finns det överhuvud ingen anledning att diskutera Skriftens symbolik om man inte är överens om något så grundläggande som själarnas död och uppståndelse.
Om man inte går med på en rad av dina premisser kan eller vill du inte argumentera för din ståndpunkt? Då är det ju väldigt konstigt att du registrerar ett användarkonto på forum för vetenskap och folkbildning för att argumentera för din metafysik.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 02 jun 2010, 07:29

contrapasso skrev:Ifrågasättande av argument för eller emot en eventuell symbolik utanför dess kontext är helt irrelevant. Skriftens logik är Skriftens logik; inte en sekulariserad världs.

Sedan finns det överhuvud ingen anledning att diskutera Skriftens symbolik om man inte är överens om något så grundläggande som själarnas död och uppståndelse.
Det är ju det jag säger, det är fria fantasier. Att tro att symbolik byggd på fria fantasier verkligen säger något om hur vi människor ska leva är ... dumt.
contrapasso skrev:Gudslära är förvånande läran om Gud.
Dvs läran om ett fantasifoster. (antar av trådkontext att du med "Gud" avser något av de gudsbegrepp som man kan hitta i bibeln)

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » ons 02 jun 2010, 08:44

matsw skrev:Det är ju det jag säger, det är fria fantasier. Att tro att symbolik byggd på fria fantasier verkligen säger något om hur vi människor ska leva är ... dumt.
Nja, det säger väl något om hur de människorna som har fantiserat ihop historien tycker att vi skall leva. Om det är resultatet av många generationers fantiserande så kanske det rymmer en del "livsvisdom" (eller vad man skall kalla det). Vi ser ju dessutom hur symbolerna har ändrat betydelse genom tiderna, så filosofin runt dem blir uppdaterad hela tiden (därav bl.a. denna tråd.)

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 02 jun 2010, 09:10

Picea skrev:
matsw skrev:Det är ju det jag säger, det är fria fantasier. Att tro att symbolik byggd på fria fantasier verkligen säger något om hur vi människor ska leva är ... dumt.
Nja, det säger väl något om hur de människorna som har fantiserat ihop historien tycker att vi skall leva.
Och? Det är intressant annat som antropologi/historia.
Picea skrev:Om det är resultatet av många generationers fantiserande så kanske det rymmer en del "livsvisdom" (eller vad man skall kalla det).
Nej, Många generationers fantiserande är .... många generationers fantiserande.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » ons 02 jun 2010, 09:17

Filosofi är filosofi, sen om man blandar den med religiösa symboler eller ej är av underordnad betydelse. Även sekulära livsåskådningar innehåller symboler, ofta i form av ord och uttryck, som folk som ansluter sig till livsåskådningen kan samlas runt. T.ex. liberalismen och begreppet "individens frihet".

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 02 jun 2010, 10:04

contrapasso skrev:Sedan finns det överhuvud ingen anledning att diskutera Skriftens symbolik om man inte är överens om något så grundläggande som själarnas död och uppståndelse.
Spelar det någon roll för diskussionen om dessa själar finns eller inte?

Alltså, är det tänkt att man ska vara överens om symboliken i begreppet själ, eller om en faktisk existens av själar?

Oh, förresten: Välkommen hit!

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

contrapasso

Inlägg av contrapasso » ons 02 jun 2010, 10:21

Petter skrev:Om man inte går med på en rad av dina premisser kan eller vill du inte argumentera för din ståndpunkt? Då är det ju väldigt konstigt att du registrerar ett användarkonto på forum för vetenskap och folkbildning för att argumentera för din metafysik.
Problemet är att så mycket i Skriften blir obegripligt om man inte är överens om att själar existerar. Naturligtvis kan du argumentera emot det om du vill. Jag lyssnar gärna.

Till sist är det inte min metafysik jag argumenterar för.

contrapasso

Inlägg av contrapasso » ons 02 jun 2010, 10:24

anundi skrev: Alltså, är det tänkt att man ska vara överens om symboliken i begreppet själ, eller om en faktisk existens av själar?

Oh, förresten: Välkommen hit!
Det enda betydelsefulla är att inse att de enligt Skriften existerar. Symboliken kring dem diskuterar jag gärna.

Och tack!

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 02 jun 2010, 10:32

contrapasso skrev:Problemet är att så mycket i Skriften blir obegripligt om man inte är överens om att själar existerar.
Ursäkta att jag snor bollen, men hur kommer man överens om deras existens? Är det något man bara bestämmer sig för, eller finns det något objektivt sätt att påvisa deras existens?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 02 jun 2010, 11:42

Picea skrev:Filosofi är filosofi,
Filosofi utan koppling till verkligheten är enbart meningslösa fantasier.
Tom diskusioner som hur många änglar det får plats på ett knappnålshuvud kan vara av intresse om det finn någon bäring på verkligheten.
Picea skrev:sen om man blandar den med religiösa symboler eller ej är av underordnad betydelse. Även sekulära livsåskådningar innehåller symboler, ofta i form av ord och uttryck, som folk som ansluter sig till livsåskådningen kan samlas runt. T.ex. liberalismen och begreppet "individens frihet".
"individens frihet" grundar sig på något, vla att frihet föder kreativitet. Vad grundar sig jesu offer, och påståendet att människan är född syndig, på?
Senast redigerad av 1 matsw, redigerad totalt 0 gånger.

contrapasso

Inlägg av contrapasso » ons 02 jun 2010, 11:49

Jag tror att det är viktigt för diskussionens hälsa att förtydliga att det är den krista kyrkans Gud vi diskuterar och inte våra personliga livsåskådningar. För ämnet som sådant är det helt irrelevant huruvida en eventuell Gud existerar eller inte; Skriften med dess symbolik finns likväl där att tolka. Det har nästan känts som en förutsättning för diskussionen att anta att så är fallet, annars har vi ju diskuterat precis ingenting.

Skriv svar