Djävulen orsak till allt ont

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Djävulen orsak till allt ont

Inlägg av Anders » lör 27 nov 2010, 08:15

VeVeN skrev:
kajmal skrev:djävulen är ju människan, så då är väl människan roten till allt ont!
Ja, då är frågan vad man gör åt detta.
Jag tror inte det går. Vi människor har stora viljor, och vill vi något, även om det är uppenbart fel eller tom elakt, så gör vi det. Det gäller alla.

Tex demokrati tar ju inte bort all ondska, men ondskan fördelas jämt över alla medborgare, istället för i diktaturer där mestadels ledarna, polis, säkerhetstjänster, etc står för ondskan.

Ta tex Romernas situation i öststaterna före murens fall kontra idag. Då var ondskan koncentrerad till partiet, och partiet hade fullt upp med att vara elak mot alla. Nu är ondskan utsmetad över alla, och då drabbas minoriteter.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 02 dec 2010, 08:35

Anders skrev:Vi människor har stora viljor, och vill vi något, även om det är uppenbart fel eller tom elakt, så gör vi det. Det gäller alla.

Tex demokrati tar ju inte bort all ondska, men ondskan fördelas jämt över alla medborgare, istället för i diktaturer där mestadels ledarna, polis, säkerhetstjänster, etc står för ondskan.

Ta tex Romernas situation i öststaterna före murens fall kontra idag. Då var ondskan koncentrerad till partiet, och partiet hade fullt upp med att vara elak mot alla. Nu är ondskan utsmetad över alla, och då drabbas minoriteter.
Det där låter ungefär som att det skulle finnas en definierbar och statisk mängd ondska i samhället, med enda variation i hur den fördelas... En ondska med existens. Låter lite väl mystiskt, eller? :smile2:
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 02 dec 2010, 10:41

Anders skrev:Ta tex Romernas situation i öststaterna före murens fall kontra idag. Då var ondskan koncentrerad till partiet, och partiet hade fullt upp med att vara elak mot alla. Nu är ondskan utsmetad över alla, och då drabbas minoriteter.
Romerna var inte så väl sedda i öststaterna före murens fall. Hur det var med partiet vet jag inte, men negativa åsikter om romer var vanliga bland vanligt folk.

Har ingen undersökning att peka på, men de öststatare jag talat med, där och här hemma, hade helt klart såna åsikter även före murens fall. Överhuvudtaget upplevde jag dem som betydligt mer polariserade i såna frågor. Min hypotes är att undertryckandet av öppen debatt leder till ökande fördomar, alternativt att det leder till att fördomar konserveras.

Nationalistiska partier har ju florerat i öststaterna sen muren föll, enligt vad jag kan se. Den typen av fördomar fanns säkerligen redan före murens fall.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

onslow

Inlägg av onslow » tor 09 dec 2010, 15:14

Nationalistsika och nationalistiska, dom är ju för h...vete nazistiska (många av dom iaf)
I am still confused but on a higher level

Skriv svar