Jag kom ut som ateist idag

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
VeVeN

Re: Jag kom ut som ateist idag

Inlägg av VeVeN » sön 30 maj 2010, 18:46

Gåzart skrev:Varför bryr du dig om vad dina föräldrar tycker?

Att diskutera filosofiska frågor med religiösa människor brukar inte leda någonstans.
Man får inte underskatta den sociala dimensionen av detta. Det handlar inte om några anonyma individer långt borta, utan människor som kanske står en väldigt nära. Då blir det inte så enkelt längre.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Gåzart

Inlägg av Gåzart » sön 30 maj 2010, 20:06

VeVeN skrev:Man får inte underskatta den sociala dimensionen av detta. Det handlar inte om några anonyma individer långt borta, utan människor som kanske står en väldigt nära. Då blir det inte så enkelt längre.
Förstår naturligtvis att det ligger en social dimension bakom, men exakt vilken?

Dom uppfyller väl sin roll som föräldrar lika bra om dom inte vet att han är ateist?

Undrar mera exakt: Varför känner en vuxen människa ett behov av att berätta att han är ateist för sina föräldrar? För att få bekräftelse? För att skapa dramatik? Inte för att verka elak men det verkar nästan som att någon behöver kapa navelsträngen.

Kan verkligen inte relatera till detta beteende. Kan ni andra?

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 30 maj 2010, 20:19

Gåzart skrev:Förstår naturligtvis att det ligger en social dimension bakom, men exakt vilken?

Dom uppfyller väl sin roll som föräldrar lika bra om dom inte vet att han är ateist?

Undrar mera exakt: Varför känner en vuxen människa ett behov av att berätta att han är ateist för sina föräldrar? För att få bekräftelse? För att skapa dramatik? Inte för att verka elak men det verkar nästan som att någon behöver kapa navelsträngen.

Det är naturligtvis omöjligt f ör mig att säga något om hur NeuraltNätverk's föräldrar reagerar på detta. Man måste komma ihåg att det finns en hel del människor för vilka dessa frågor är extremt viktiga. Det kan ju finnas risk för att hela ens släkt och bekantskapskrets tar av stånd från en, och inte vill ha med en att göra. Inte särskilt kula att bli helt ensam i världen, om man inte har "alternativa" kontakter.

Varför kan man då vara beredd att ta denna risk? Det är naturligtvis jobbigt i långa loppet att behöva spela upp en övertygelse man faktiskt inte har. Kan dränera ens energi otroligt i långa loppet.

Inte så enkelt detta, nej!

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » sön 30 maj 2010, 22:05

Att diskutera filosofiska frågor med religiösa människor brukar inte leda någonstans.
Nej, men man kanske inte vill uppvisa en falsk bild av sig själv inför personer man håller av? Märklig fråga - det är väl Neuralts ensak? Han vill uppenbarligen berätta, han är uppenbarligen orolig.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 30 maj 2010, 22:29

Gåzart skrev: Undrar mera exakt: Varför känner en vuxen människa ett behov av att berätta att han är ateist för sina föräldrar? För att få bekräftelse? För att skapa dramatik? Inte för att verka elak men det verkar nästan som att någon behöver kapa navelsträngen.

Det kan ju vara så att man i NNs föräldrahem praktiserar t ex bordsbön och annat. Det är rätt vanligt i USA, inbillar jag mig. Om man då är övertygad ateist kan det ju skava att behöva fejka det. Det är heller inte ovanligt att troende frågar varandra hur den andre har det med gud, eller pratar om att gå till kyrkan på söndagarna. Det kan bli så att om man inte vill berätta så måste man mer eller mindre ljuga.

Att det kan vara läskigt att berätta för troende föräldrar att man är ateist, förstår jag. De kan ju t ex ha uttryckt fördömande åsikter om andra ateister. Det tenderar ju att bli lite vi-mot-dom kring det där, tyvärr.

Detta sagt utan att veta ett dugg om hur NNs föräldrar är eller hans relation till dem. Det är svårt att ha några stora åsikter i det här speciella fallet när man vet så lite.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » sön 30 maj 2010, 22:58

Jag måste bo hos dem ett år till tills jag kan (realistiskt) flytta ut. Har inte ens utexaminerats än. (3rd year student)
VeVeN skrev:Varför kan man då vara beredd att ta denna risk? Det är naturligtvis jobbigt i långa loppet att behöva spela upp en övertygelse man faktiskt inte har. Kan dränera ens energi otroligt i långa loppet.

Det blir värre om man har vuxit upp i en småstad full av dumma människor och har hela ens liv behandlats som en mentalt efterbliven människa p.g.a. en psykisk "störning". Hur skulle du ha reagerat om alla ville sticka till och "fixa" dig?

En psykiater sa att jag skulle sluta med att lära mig svenska om jag fick "medicinering". Som om att plugga svenska osv i en skitstad man vill ifrån vore dåligt.

ugh ... fucking people
Senast redigerad av 1 NeuraltNätverk, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
eMune

Inlägg av eMune » sön 30 maj 2010, 23:16

NeuraltNätverk skrev:Skickade ett e-brev till mina föräldrar. Jag antar att min far ska vara tolerant, men min mor kommer nog få ett raseriutbrott. :banghead:

E-brevets text (på engelska):

http://pastebin.com/psmwcQE9

Var det bra?

Munnen är lite torr. Jag oroar mig ... kan inte sova just nu.
Ja. Det ÄR bra skrivet och redogör tydligt för att du inte är kapabel att praktisera grundlös tro på "övernaturen".
Som "komma ut brev" så innehåller den ju både faktumet att du är rationalist och därför ateist, men också utdrag ur saker som påverkat dig att fascineras av vetenskapen... bli inte förvånad om dessa fakta inte fascinerar dina föräldrar såsom det imponerar på dig (och oss andra). Religiös tro ÄR INTE rationell och rationella resonemang biter sällan... vill dom diskutera med dig är det viktigaste du nånsin kan säga som svar "jag vet inte. och vetenskapen har inget svar på det. men det ok, för en dag kommer den ha det och jag har inget behov av någon alternativ, ogrundad förklaring innan dess." troligtvis kommer svaret chokera och dom kommer se det som en svaghet i vetenskap. Ditt jobb är att agera såsom det inte är det. Det är det enda sättet att övertyga folk att okunskap inför dom största frågorna faktiskt är ok och tom. föredraget framför påhittade svar.
Det är oftast rädslan för okunskap som gör att folk inte klarar av att överge sin religiösa tro... det är också där det skär sig som mest med det vetenskapliga förhållningssättet att faktiskt högakta okunskapen och dens förmåga att driva vetenskapen framåt.

Lycka till och tveka inte att ta hjälp för att hantera eventualla svårigheter framöver.
---
"Jag är VoF Medlem, och som representant för föreningen tänker jag på vad jag skriver."

http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=24
http://theskepticsguide.org/logicalfallacies.asp

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 30 maj 2010, 23:39

NeuraltNätverk skrev:
VeVeN skrev:Varför kan man då vara beredd att ta denna risk? Det är naturligtvis jobbigt i långa loppet att behöva spela upp en övertygelse man faktiskt inte har. Kan dränera ens energi otroligt i långa loppet.

Det blir värre om man har vuxit upp i en småstad full av dumma människor och har hela ens liv behandlats som en mentalt efterbliven människa p.g.a. en psykisk "störning". Hur skulle du ha reagerat om alla ville sticka till och "fixa" dig?

En psykiater sa att jag skulle sluta med att lära mig svenska om jag fick "medicinering". Som om att plugga svenska osv i en skitstad man vill ifrån vore dåligt.

ugh ... fucking people
Jag kan naturligtvis inte mer än knappt ana de konflikter du har, och kommer att ställas inför. Kan bara önska dig lycka till i framtiden. Både dej personligen och i din relation till din familj och vänner.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » sön 30 maj 2010, 23:45

eMune skrev: "jag vet inte. och vetenskapen har inget svar på det. men det ok, för en dag kommer den ha det och jag har inget behov av någon alternativ, ogrundad förklaring innan dess."
Det är lite mer inblandat. Jag tror att det finns filosofiska spörsmål som inte kan resolveras av vetenskap, inte ens i princip. Såsom etiska dispyter, eftersom etiska satser är ... "icke-propositionella" (??). Men det är ju inte detsamma som "Goddidit".
VeVeN skrev:Jag kan naturligtvis inte mer än knappt ana de konflikter du har, och kommer att ställas inför. Kan bara önska dig lycka till i framtiden. Både dej personligen och i din relation till din familj och vänner.
Tack.

Att ha ett Bildungsroman-liv har sina fördelar...

Användarvisningsbild
eMune

Inlägg av eMune » mån 31 maj 2010, 00:04

NeuraltNätverk skrev:
eMune skrev: "jag vet inte. och vetenskapen har inget svar på det. men det ok, för en dag kommer den ha det och jag har inget behov av någon alternativ, ogrundad förklaring innan dess."
Det är lite mer inblandat. Jag tror att det finns filosofiska spörsmål som inte kan resolveras av vetenskap, inte ens i princip. Såsom etiska dispyter, eftersom etiska satser är ... "icke-propositionella" (??). Men det är ju inte detsamma som "Goddidit".

Om du är orolig för att ta det vetenskapliga resonemangen runt etiska frågor kan du plocka lite av resonemangen som Sam Harris har. Han driver just nu den frågan väldigt hårt i populärvetenskapliga kretsar.
Hans TED talk på ämnet: http://www.youtube.com/watch?v=Hj9oB4zpHww

Att det finns filosofiska spörsmål som inte, för närvarande, kan lösas av vetenskap betyder inte att dom ALDRIG kan lösas "i princip". Vad är det egentligen som är så farligt med att vi för närvarande inte vet? Varför inte bara säga då att, "en dag, förhoppningsvis, så vet vi... jag behöver inte ha ett svar just nu."
Älskar Sagans citat i frågan: "It is far better to grasp the universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring."
---
"Jag är VoF Medlem, och som representant för föreningen tänker jag på vad jag skriver."

http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=24
http://theskepticsguide.org/logicalfallacies.asp

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » mån 31 maj 2010, 01:10

eMune skrev:Om du är orolig för att ta det vetenskapliga resonemangen runt etiska frågor kan du plocka lite av resonemangen som Sam Harris har. Han driver just nu den frågan väldigt hårt i populärvetenskapliga kretsar.
Hans TED talk på ämnet: http://www.youtube.com/watch?v=Hj9oB4zpHww
Jag har sett denna video av Sam Harris. Men han svarar inte på frågan: "Varför bör man vara etisk?" Man kan inte svara på denna fråga utan att använda sig av deontiska satser. En annan klassisk etisk fråga: "Hur mycket mer/mindre viktig är effektiviteten än likheten?"

Det finns fler åsikter än människor.
eMune skrev:Att det finns filosofiska spörsmål som inte, för närvarande, kan lösas av vetenskap betyder inte att dom ALDRIG kan lösas "i princip".
En gång ska en stor, stor Matrioshka-hjärna kanske bevisa att det finns en objektiv etik. I wouldn't hold my breath though.
eMune skrev:Älskar Sagans citat i frågan: "It is far better to grasp the universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring."
Dessa filosofiska spörsmål är inte alls "satisfying and reassuring". Jag reflekterar på dem utan någon baktanke.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 31 maj 2010, 09:42

NN: Sam Harris säger att man kan härleda ett ought/bör från ett is/är, men lyckas inte visa det.
Du kan dock pga praktisk realism (med det menar jag här att vi tror på vissa saker som vi inte kan härleda, t ex induktion, yttervärlden, etc, för att orka med vardagen, för att kunna fatta beslut) tro att det finns objektivt rätt och fel; den idén är inte mindre bevisad än vad Gud är (och många ateister tror att det finns objektivt rätt och fel på ett sorts idéfilosofiskt plan), så det kan du hälsa din mamma, ifall hon oroligt undrar om du fortfarande förstår att det är fel att plåga ihjäl kattungar, att det är gott att hjälpa hemlösa, etc.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » mån 31 maj 2010, 10:26

När jag var religiös och trodde på nyplatonismen, en annan livhatande doktrin, brydde jag mig inte alls om rimligheten eftersom den spelade ingen viktig roll i tingens ordning.

Ändå tycker jag inte om de flesta människorna och en starkt schizoid bismak återstår i min personlighet ... vill inte längre t.ex. se filmer som påminner mig om vad det var att vara levande död, såsom Jacob's Ladder eller Edward Scissorhands ... men civilseringsutvecklingen och miljön är nu viktiga för mig. P.g.a. naturalismen hellre än religiös tro.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » mån 31 maj 2010, 22:27

Min far oroar sig inte.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 31 maj 2010, 22:31

Hoppas det går bra med din mor också.