Nattvarden och dess uppkomst

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Cosmic scientist

Nattvarden och dess uppkomst

Inlägg av Cosmic scientist » mån 31 maj 2010, 11:21

Förr i tiden trodde man, som jag tidigare skrivit i en annan tråd,på en barbarisk,sträng och straffande gud. Denna gud krävde att man skulle uppfylla lagen "älska din nästa som dig själv" för att komma till "himlen" och därmed undgå "helvetet" efter döden. Varje avvikelse i handling och tanke från denna kärlekslag blev "att synda". Och eftersom detta "syndande" upprepades så ofta om och om igen så var man nödgad till att finna på en metod för att få "syndernas förlåtelse" för att "bli frälst" och därigenom undgå "helvetet" alltså. Denna metod blev till "nattvarden". Man trodde att det var lika lätt att följa denna kärlekslag till punkt och pricka som det var lätt att följa en handvisning i kokbok. Varje avvikelse ifrån kärlekslagen uppfattade man som viljeslapphet eller karaktärsbrist. "Syndernas förlåtelse" blev till slut viktigare än gärningarna. Och det var ju brådskande att få denna "syndernas förlåtelse",dvs nattvarden eftersom man utgick ifrån att man bara levde ett enda jordeliv. Genom "syndernas förlåtelse" genom nattvarden - kunde man få det man behövde mest av allt just då - nämligen frid. Det är så jag ser hur nattvarden i kyrkan har uppkommit. Men idag talar man inte längre om "helvetet" i kyrkan - utan mer om "frånvaron av Gud". Men om nu hela tiden kyrkoguden blir mer och mer snäll - varför tar då människorna nattvarden?

Finns det någon här på detta forum som är "traditionellt kyrkligt kristen troende" här och som regelbundet tar nattvard? Hur ser du på detta? Varför tar du nattvard?

Användarvisningsbild
trilobite

Re: Nattvarden och dess uppkomst

Inlägg av trilobite » mån 31 maj 2010, 11:33

Jag är iofs ateist, men jag håller inte med om din tolkning av nattvarden. Det är också en symbolisk handlig, att ta till sig Kristus, fysiskt kropp i kropp. Det handlar inte enbart om att bli förlåten, det handlar om att bli del av Gud. Och oavsett om Gud blivit snällare, anser väl alla kristna att det finns saker han inte gillar, och att vi alla har impulser som går emot vad Gud vill.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » mån 31 maj 2010, 12:04

Cosmic scientist skrev:Förr i tiden trodde man, som jag tidigare skrivit i en annan tråd,på en barbarisk,sträng och straffande gud.
Förr i tiden? :p

Användarvisningsbild
Cosmic scientist

Inlägg av Cosmic scientist » mån 31 maj 2010, 12:08

Petter skrev:
Cosmic scientist skrev:Förr i tiden trodde man, som jag tidigare skrivit i en annan tråd,på en barbarisk,sträng och straffande gud.
Förr i tiden? :p
Ja, rent allmänt. Jag tror att det var var vanligare förr att tro på ett sådant "ideal".

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 31 maj 2010, 20:45

Cosmic scientist skrev:Och eftersom detta "syndande" upprepades så ofta om och om igen så var man nödgad till att finna på en metod för att få "syndernas förlåtelse" för att "bli frälst" och därigenom undgå "helvetet" alltså. Denna metod blev till "nattvarden".
Nattvarden är inte samma sak som att få syndernas förlåtelse.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Cosmic scientist

Inlägg av Cosmic scientist » mån 31 maj 2010, 20:59

dunkelbrink skrev:Nattvarden är inte samma sak som att få syndernas förlåtelse.
Dunkelbrink, vad var(är) syftet med nattvarden menar du?

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » mån 31 maj 2010, 21:02

Cosmic scientist skrev: Dunkelbrink, vad var(är) syftet med nattvarden menar du?
Jag skulle gärna svara men jag hinner inte, wiki eller google är din vän.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Skriv svar