Exempel på övergrepp i svenska katolska kyrkan

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Exempel på övergrepp i svenska katolska kyrkan

Inlägg av devadatta » tor 03 jun 2010, 13:41

När jag läser den här intervjun med en kvinna som säger att hon utsattes för sexuella övergrepp i svenska katolska kyrkan så får jag lite skeptikervibbar. Vad säger ni andra?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Exempel på övergrepp i svenska katolska kyrkan

Inlägg av kaxiga Z » tor 03 jun 2010, 13:48

Först tänkte jag att det skumma med berättelsen var att prästen skulle ha bjudit in flera män vid flera tillfällen för att våldta flickan, men ok, det kan vara sant. Det som gjorde mig skeptisk på riktigt var väl de påstådda förstörda dokumenten (skulle barnhemmet ha dokumenterat prästens övergrepp, ifall de ville hålla dessa hemliga?), fast det KAN vara så att Hodkin endast återger vad hon hört, och att hon hört fel från den nunna som vid hennes besök i Sverige för tio år sedan ska ha berättat för henne om de förstörda dokumenten. inte heller säkert att 'dokument' behöver betyda det officiella ordet 'dokument' utan kanske brev, vykort och annat som kan vara bevismaterial på olika indirekta vis. Man kan inte glömma möjligheten att Hodkin kraftigt överdriver historien men att något av det kan vara sant ändå.
Senast redigerad av 1 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » tor 03 jun 2010, 13:53

Ger inte ett särskilt trovärdigt intryck. Därmed inte sagt att det inte kan vara sant. Knepig historia.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 03 jun 2010, 14:07

Det jag reagerade på var att hon var fyra år och säger att hon har vissa kristallklara minnen, vilket väl iofs är möjligt. Men sen hänför hon nästan alla sina psykologiska och kroppsliga problem till det, bla att det skulle vara vanligt att bli steril av att våldtas som barn. Sen har hon bearbetat sitt trauma med transpersonell psykologi och vem vet vad man får lära sig om sig själv där?

Det är inget solklart pseudofall, men det verkar väldigt trassligt.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » tor 03 jun 2010, 23:32

Om någon knepig teknik för minnesåterkallning använts vid hennes terapi, vilket är långt ifrån otroligt, så bör man ju verkligen tvivla. Om hon hade alla dessa minnen innan och hon bara arbetat med att kunna hantera dem så ser jag inga problem där, bortsett från att det låter tramsigt.

Sedan tycker jag att det där med tarmproblemen låter lite märkligt i sin luddighet.
Om de såg ärr i den nedre delen av tjocktarmen så tror jag att hon hade skrivit det. Nu verkar hennes idé vara att hennes immunförsvar försämrades av våldtäkterna och att det är därför hon får tarmproblemen. Hrm... O_o
"For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. "
- Carl Sagan

Skriv svar