Angående frikyrkor för 100 år sedan

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
killershrew

Angående frikyrkor för 100 år sedan

Inlägg av killershrew » ons 09 jun 2010, 08:10

Stötte på följande påstående:

"För 100 år sedan var det en hel del som fick sätta livet till för friheten att starta frikyrkor"

Det här är inget jag minns från någon historielektion. Finns det någon sanning bakom? Var kan jag hitta källor?
WHAT YOU DON'T KNOW SURE CAN HURT YOU -Twisted Sister
Hell hath no fury like a woo-man scorned
"n the Church they don't think. A bishop keeps on saying at the age of eighty what he was told to say when he was a boy of eighteen" -Oscar Wilde

Thomas P

Re: Angående frikyrkor för 100 år sedan

Inlägg av Thomas P » ons 09 jun 2010, 08:32

Konventikelplakatet som förbjöd frikyrkor avskaffades 1858, och något dödsstraff var det aldrig frågan om.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » ons 09 jun 2010, 08:49

100 år sedan är väl lite att ta i. Kanske 200-300.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 09 jun 2010, 09:07

killershrew skrev:Stötte på följande påstående
...Här. Det forumet skulle man kunna skriva en avhandling om. :)
Tänkte bara inflika att vi har haft det så [religiösa förföljelser] i Sverige från ca 1500 till för bara några decennier sedan. För 100 år sedan var det en hel del som fick sätta livet till för friheten att starta frikyrkor. Och förföljelsen av icke-luthjeraner pågick till långt in i modern tid där bla myndigheter noga noterade vilket förbund/religion de tillhörde om det inte var statskyrkan.
http://www.familjeliv.se/Forum-5-65/m52937766.html

Den ende svensk som avrättats för kätteri var Botulf i Gottröra. Det var 1311.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » ons 09 jun 2010, 09:16

Resonemanget kanske är byggt på andra dödsorsaker än genuint dödsstraff, faktorer indirekt anknytna till myndighetsutövningen att förhindra beteendet.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
killershrew

Inlägg av killershrew » ons 09 jun 2010, 09:17

Tack!

Tyckte nog det lät väldigt underligt.

Jag har försökt sluta med FL många ggr. Klarar det inte. Är en svag människa ;)
"n the Church they don't think. A bishop keeps on saying at the age of eighty what he was told to say when he was a boy of eighteen" -Oscar Wilde

Användarvisningsbild
killershrew

Inlägg av killershrew » ons 09 jun 2010, 09:17

JemyM skrev:Resonemanget kanske är byggt på andra dödsorsaker än genuint dödsstraff, faktorer indirekt anknytna till myndighetsutövningen att förhindra beteendet.
Det är möjligt men jag har svårt att se hur?

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » ons 09 jun 2010, 09:22

killershrew skrev:
JemyM skrev:Resonemanget kanske är byggt på andra dödsorsaker än genuint dödsstraff, faktorer indirekt anknytna till myndighetsutövningen att förhindra beteendet.
Det är möjligt men jag har svårt att se hur?
Nerslagna demonstrationer, räder mot frikyrkors lokaler, dödsfall i fängelser med mera. Resonerar ganska fritt nu, men jag tror man kan räkna med skador orsakade i försök att upprätthålla en lag, inte bara det slutgiltiga straffet. Tänk på Davidianerna i Waco.

Användarvisningsbild
killershrew

Inlägg av killershrew » ons 09 jun 2010, 09:33

Jovisst skulle det kunna vara så. Jag kan inte minnas att jag hört talas om andra tillfällen än Ådalen då någon blivit dödad under en demonstration i Sverige de senaste 100 åren (om man inte räknar Amalthea http://sv.wikipedia.org/wiki/Amalthead%C3%A5det).

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 09 jun 2010, 09:44

.
JemyM skrev:Nerslagna demonstrationer, räder mot frikyrkors lokaler, dödsfall i fängelser med mera.
Ja! Mest uppmärksammat av myndighetsingripanden var den brutala repressionen mot svärmare av Predikare-Lenas typ.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Johan Richter

Inlägg av Johan Richter » ons 09 jun 2010, 12:10

Verkligen? Jag hade bestämt för mig att några katoliker avrättades på 1500-talet.

För övrigt så fick Sverige full religionsfrihet först på 50-talet. Innan dess var du tvungen att anmäla vilken annan kristet samfund du ville gå med i innan du kunde lämna Svenska Kyrkan och bara ett litet antal var godkända.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » ons 09 jun 2010, 13:01

Johan Richter skrev:Verkligen? Jag hade bestämt för mig att några katoliker avrättades på 1500-talet.
Det stämmer! Papister sågs som de värsta landsförrädare. Och om jag inte missminner mig finns dödsstraff stipulerat för dessa också i 1734 års strafflag. Halshuggning!
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 09 jun 2010, 13:02

Sedan bör man nog också räkna in häxbränningarna (den sista på 1700-talet?) som dödsstraff för kätteri

(rör sig om ca 400 personer totalt)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 09 jun 2010, 13:37

Johan Richter skrev:
Verkligen? Jag hade bestämt för mig att några katoliker avrättades på 1500-talet.
OK. Vilka då och varför?
kaxiga Z skrev:Sedan bör man nog också räkna in häxbränningarna (den sista på 1700-talet?) som dödsstraff för kätteri
Själv reserverar jag den beteckningen för sådana som menar sig ha en annan uppfattning om den rätta kristna tron än den etablerade. Eftersom häxor, om de nu hade varit skyldiga till det som tillskrivs dem, åtminstone inte betraktade sig som kristna så faller det under en annan paragraf.

Hårklyverier? ;) Det har åtminstone inget med frikyrkorna att göra.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » ons 09 jun 2010, 14:01

Hexmaster skrev:
Johan Richter skrev:
OK. Vilka då och varför?
Katoliker.
För att de var katoliker.

Skriv svar