Ny bok synar humanisternas budskap...

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Ny bok synar humanisternas budskap...

Inlägg av mattias73 » tor 10 jun 2010, 20:08

...och är inte sen med att jämställa humanisterna med Sverigedemokraterna. Hittar inte många rätt i den pressreleasen. Blir nog en kioskvältare (bland troende?)

http://www.cisionwire.se/svenska-kyrkan ... dskap18832
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com

Användarvisningsbild
Tristan Chi

Re: Ny bok synar humanisternas budskap...

Inlägg av Tristan Chi » tor 10 jun 2010, 20:17

Svenska kyrkan skrev:Svenska kyrkans forskningsenhet bedriver strategisk forskning i nära samverkan med universitet och högskolor. Uppgiften är att stödja Svenska kyrkan i dess teologiska och strategiska reflektion över sin identitet och över sin nationella och internationella omvärld.
:shock:
Obehag är det värsta jag vet.

Användarvisningsbild
Pace

Inlägg av Pace » tor 10 jun 2010, 20:19

http://www.teol.lu.se/etik/forskning/gerle.html

Scientism och ny-ateism. XD

Jag vill också bli teolog så jag kan forska om spaghettimonstret.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 10 jun 2010, 20:35

. Kan den lutherska teologin vara en resurs i dagens samhälle och kyrka? Inom etapp II av det Lutherprojekt som Elisabeth Gerle startade 2006 skriver Elisabeth om Luther, erotik och intimitetens omvandling.
Dr. Gerle borde läsa Luthers bok "Von den Juden und ihren Lügen"
Projektet där 7 forskare ingår leds nu av professor Carl-Henric Grenholm och finansieras av Vetenskapsrådet.
Detta känns för mig moraliskt tveksamt.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » fre 11 jun 2010, 10:44

Den gode etikprofessorn är uppenbarligen sanningsrelativist.
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
Peter Eliasson

Inlägg av Peter Eliasson » fre 11 jun 2010, 10:59

Obergipligt hur människan innehar en professur när hon inte kan åtskilja begrepp som: ateist, humanist, religion, livsåskådning, osv. Att hon sedan, genom att ta med en "granskning" av Humanisterna och SD i samma bok känns ju bara som en fegt försök att antyda ett samband mellan ateister och nazism.

I artikeln står det:
– Humanisterna tillåts framträda som neutrala och oberoende av religion(...)
Ja, eftersom dom är det. Från humanisternas egen förstasida: "Humanismen är en sekulär - icke-religiös - livssyn som anser att det inte finns några förnuftiga skäl att tro på religiösa dogmer, gudar eller övernaturliga förklaringar av tillvaron."

Hon tycks också leva med villfarelsen (som delas av andra kristna och våra fans på Supernaturalis och Vakna) att ateism är en livsfilosofi, vilket det inte är. Det är ju bara ett svar på påståendet "Gud/Gudar existerar", varken mer eller mindre.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » fre 11 jun 2010, 12:43

Det finns en livsfilosofi jag kallar ateistisk identitet, vilken innefattar ateister som själva missuppfattat ateismen.
Villfarelsen innefattar tron att ateismen har en inneboende frälsande och positiv kraft som skänker förnuft, rationalitet, klartänkthet och mänskliga rättigheter.
Det har gått så långt att vissa diskuterar skiljelinjen mellan äkta och oäkta ateister, vilka som stödjer eller inte stödjer "the atheist cause".

Den tankestrukturen erkänner jag existerar, jag är emot den och jag tycker den inte tillför något. När folk säger "nyateism" syftar de ibland på denna identitet. Religionskritik behöver vara nyanserad.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » fre 11 jun 2010, 12:49

Peter Eliasson skrev:Obergipligt hur människan innehar en professur när hon inte kan åtskilja begrepp som: ateist, humanist, religion, livsåskådning, osv. Att hon sedan, genom att ta med en "granskning" av Humanisterna och SD i samma bok känns ju bara som en fegt försök att antyda ett samband mellan ateister och nazism..
Hon innehar ingen professur. Hon är adjungerad professor. En adjungerad professor är en person utanför universitetet som knyts till en universitetsinstitution på deltid. Kompetenskraven på en adjungerad professor är samma som för en vanlig professor så det är i och för sig illa nog.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » fre 11 jun 2010, 12:58

Billy Kropotkin skrev:Kompetenskraven på en adjungerad professor är samma som för en vanlig professor
Det vill säga inga alls.

Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inlägg av Tristan Chi » fre 11 jun 2010, 13:19

Dr. Gerle och Jimmy Åkesson i P1 nu.
Obehag är det värsta jag vet.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » fre 11 jun 2010, 14:10

Vilken lustig argumentation:
Senast hörde vi i Ekot Humanisternas ordförande hävda att prästerna bör ta ledigt vid skolavslutningarna. Varför inte be en imam och en rabbin medverka om det är ett mångreligiöst samhälle man vill värna? Kanske vill man göra om kyrkorna till sädesmagasin som man gjorde i gamla Sovjet?
Om tanken är att vi skall slippa påtvingad religlionsdravel på skolavslutningarna så blir det väl knappast bättre för en ateist att få höra tre vidskepliga förkunnare breda ut sina fantasier.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » fre 11 jun 2010, 14:16

Kanske vill man göra om kyrkorna till sädesmagasin som man gjorde i gamla Sovjet?
Tror inte på det. Framför allt de katolska prästerna verkar ju dåliga på att lagra sin säd.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 11 jun 2010, 14:28

Linda Kall skrev:
Billy Kropotkin skrev:Kompetenskraven på en adjungerad professor är samma som för en vanlig professor
Det vill säga inga alls.
? sist jag kollade skulle professorer vara docentkompetenta.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » fre 11 jun 2010, 14:51

Linda Kall skrev:
Kanske vill man göra om kyrkorna till sädesmagasin som man gjorde i gamla Sovjet?
Tror inte på det. Framför allt de katolska prästerna verkar ju dåliga på att lagra sin säd.
:mrgreen:
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » fre 11 jun 2010, 14:59

micke.d skrev:sist jag kollade skulle professorer vara docentkompetenta.
Du blandar nog ihop meriter med kompetens.
Senast redigerad av 1 Linda Kall, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar