Ny bok synar humanisternas budskap...

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Re: Ny bok synar humanisternas budskap...

Inlägg av B Hellqvist » lör 11 sep 2010, 13:27

Jag läste Gerles hjärnsläpp på DN debatt, och hon fiskar i samma grumliga vatten som så många andra teister som kommit på att postmodernismen är religionens bästa vän. SD är en bunt idioter som försöker nå inflytande genom att infiltrera kyrkan, och som hoppas på att vinna gammalkristnas och rasisters röster genom att hoppa på islam. Gerle borde hålla sig för god för att misstänkliggöra Humanisterna (och i förlängningen många ateister) genom att bunta ihop dem med SD, men det är väl ett tecken på att de troende känner sig pressade.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Inlägg av mattias73 » lör 11 sep 2010, 15:31

Dagen kontrar med "SD och Humanisterna i samma båt". Ärligt härligt.

http://ow.ly/2CJEF
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » lör 11 sep 2010, 15:34

Det är Godwins law i bokform.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » lör 11 sep 2010, 21:24

Hoppas inte Gerle och Göran Hägglund (som likställt SD:s och V:s partiledare) bidrar till att det blir legitimt att rösta på SD eftersom de likställer dem med (i jämförelse) legitima alternativ.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 12 sep 2010, 16:14

Vad menar Gerle med "vetenskaplig fundamentalism"?

I debattartikeln förekommer denna fras, som jag inte begriper innebörden av. Är det en oxymoron, vilket jag tror?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 12 sep 2010, 17:41

micke.d skrev:Vad menar Gerle med "vetenskaplig fundamentalism"?

I debattartikeln förekommer denna fras, som jag inte begriper innebörden av. Är det en oxymoron, vilket jag tror?
a.k.a. scientism.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Pace

Inlägg av Pace » sön 12 sep 2010, 17:58

Scientism är vad man kallar teologiskt självförsvar. Att försvara sina felslut och vanföreställningar genom att upphöja dem i kvadrat.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 12 sep 2010, 18:51

Pace skrev:Scientism är vad man kallar teologiskt självförsvar. Att försvara sina felslut och vanföreställningar genom att upphöja dem i kvadrat.
Används också som ett slagträd mot vetenskapliga förklaringsmodeller som man inte gillar.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 12 sep 2010, 19:20

Om man kikar på vad "fundamentalism" betyder, så är det en religiös term. Hur den termen kan kombineras på ett meningsfullt sätt med "vetenskaplig" övergår mitt förstånd. Enda möjligheten är väl att man menar att vetenskap på något sätt är likvärdigt med en religion.

Men det blir ju lite märkligt.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 12 sep 2010, 19:25

micke.d skrev:Om man kikar på vad "fundamentalism" betyder, så är det en religiös term. Hur den termen kan kombineras på ett meningsfullt sätt med "vetenskaplig" övergår mitt förstånd. Enda möjligheten är väl att man menar att vetenskap på något sätt är likvärdigt med en religion.

Men det blir ju lite märkligt.
Man menar inte fundamentalism som "rörelsen som följde the fundamentals", utan mer som "extremist", "vetenskapssupremacism" eller dylikt.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 12 sep 2010, 19:33

Du har säkert rätt, Moridin. Märkligt språkbruk, men det är förstås ett retoriskt knep.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 12 sep 2010, 19:42

micke.d skrev:Du har säkert rätt, Moridin. Märkligt språkbruk, men det är förstås ett retoriskt knep.
Det finns en hel hög sådana: Vetenskapstroende, vetenskapsfundamentalist, scientist, evolutionist, darwinist (sic), neo-darwinist (sic).

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » sön 12 sep 2010, 20:30

AndersY citerade skrev:Elisabeth Gerle presenterar sin nya bok Farlig förenkling - om religion och politik utifrån Sverigedemokraterna och Humanisterna (Nya Doxa). Hon driver tesen att trots att Sverigedemokraterna och Humanisterna är två helt olika grupperingar med olika åsikter, finns det likheter: De ger enkla svar på svåra frågor.
Men vad ända in i h.... Är det kopplingen hon gör? Att SD och Humanisterna ger enkla svar på svåra frågor? Och det tycker hon rättfärdigar att likna dem vid varandra? Det var det mest absurda jag hört på länge! Och apropå enkla svar, det går knappast att ge enklare svar än "Gud gjorde det/det var Guds vilja"
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 15 sep 2010, 00:18

Sturmark skrev:Jag har länge hävdat att Sverigedemokrater, islamister och konservativa kristna i grunden strävar åt samma håll: I oktober 2009 skrev jag en artikel om detta på Newsmill och på min egen blogg. Artikeln har rubriken Sverigedemokraterna och islamisterna går hand i hand. Denna artikelrubrik förfalskar Gerle på två ställen i sin bok (sidan 201 och 223). Hon påstår att jag skrivit en artikel med rubriken “Sverigedemokraterna och Humanisterna går hand i hand”. Efter att ha läst boken står det klart att detta är den tes hon vill driva, men att gå så långt att man förfalskar andras texter passerar gränsen för vad jag accepterar. Om det inte är en medveten förfalskning, är det åtminstone en freudiansk felskrivning av gigantiska mått.

Boken är också full av andra faktafel, liksom en lång rad påståenden om Humanisterna som helt saknar grund och inte beläggs någonstans i boken. Det är inte seriöst. Att Svenska kyrkan ställt sig bakom boken är obegripligt och bortom allt förnuft.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
whatthebutlersaw

Inlägg av whatthebutlersaw » ons 15 sep 2010, 09:43

Jag vet inte varför, men jag kommer osökt att tänka på en viss paranoid dramapedagog som ansåg sig ha en gås oplockad med rollspels- och lajv-utövarna.

Jag vet inte om majoriteten vet vem jag menar, men jag avhåller mig från att skriva ut namnet så länge jag är osäker på det lämpliga i det eftersom hon googlar sitt namn hundratals gånger om dagen och är ett isande exempel på Poes lag. Det är liksom inte ens underhållande, för hon är fly galen och stalkar folk.
Det är möjligt att jag inte är saklig. Det är så svårt att avgöra om sig själv.

Skriv svar