Ny bok synar humanisternas budskap...

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Grape

Re: Ny bok synar humanisternas budskap...

Inlägg av Grape » ons 15 sep 2010, 10:00

whatthebutlersaw skrev:Jag vet inte varför, men jag kommer osökt att tänka på en viss paranoid dramapedagog som ansåg sig ha en gås oplockad med rollspels- och lajv-utövarna.

Jag vet inte om majoriteten vet vem jag menar, men jag avhåller mig från att skriva ut namnet så länge jag är osäker på det lämpliga i det eftersom hon googlar sitt namn hundratals gånger om dagen och är ett isande exempel på Poes lag. Det är liksom inte ens underhållande, för hon är fly galen och stalkar folk.
Är D&B fortfarande i farten? Jag trodde de blivit ställda i en monter på naturhistoriska vid det här laget...
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » ons 15 sep 2010, 10:11

Sturmark hade en bra replik i DN:
Sturmark skrev:Elisabeth Gerle (DN Debatt 11/9) forskar om etik och mänskliga rättigheter, finansierat av Svenska Kyrkan. Av någon obegriplig anledning ser hon som sitt projekt att bunta ihop Humanisterna, som är minst lika starka försvarare av de mänskliga rättigheterna som hon själv, med de rasistiska Sverigedemokraterna (SD). Förfarandet är direkt oanständigt.

- - -

En av humanismens främsta uppgifter är att verka för tankens klarhet. Elisabeth Gerles liberalteologi lever av och i tankens dunkel. Gerles referat av den engelska teologen Tina Beattie är ett typiskt exempel. Där sägs ateismen ”uppvisa motstånd mot det mångtydiga, mot tvivel och komplexitet i sökandet efter mening”. Det stämmer att humanismen bjuder motstånd mot förklaringar som är filosofiskt ohållbara eller grumligt tänkta.

När ”tvivel” är ett finare ord för halvtänkta tankar föreslår vi något annat. När ”komplexitet” betyder orimliga förklaringar invänder vi.

Humanisterna bjuder motstånd mot slarvigt tänkande och ologiska resonemang. Det borde också forskare och professorer göra.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 15 sep 2010, 10:22

whatthebutlersaw skrev:Jag vet inte varför, men jag kommer osökt att tänka på en viss paranoid dramapedagog som ansåg sig ha en gås oplockad med rollspels- och lajv-utövarna.

Jag vet inte om majoriteten vet vem jag menar, men jag avhåller mig från att skriva ut namnet så länge jag är osäker på det lämpliga i det eftersom hon googlar sitt namn hundratals gånger om dagen och är ett isande exempel på Poes lag. Det är liksom inte ens underhållande, för hon är fly galen och stalkar folk.

En man med ett skägg kan få namnge dem... :-)

http://kulturarbete.blogspot.com/2008/0 ... donts.html

Användarvisningsbild
whatthebutlersaw

Inlägg av whatthebutlersaw » ons 15 sep 2010, 10:56

Grape skrev:
Är D&B fortfarande i farten? Jag trodde de blivit ställda i en monter på naturhistoriska vid det här laget...
Det är iofs över ett år sen som jag var in på Galadrim och jag tror att någon av dem olyckligtvis (ja, jag menar det, det är väldigt få jag unnar svår sjukdom) drabbades av cancer eller något lika allvarligt vilket har gjort att de opererar på styrfart numera, men såvitt jag vet så för de fortfarande en tynande nät-tillvaro.

Men när det begav sig så blev de ju använda som "sakkunniga" av mer eller mindre samtliga gammalmedia. Jag minns specifikt när Lotta Brommé hade läst DFA och köpte den rakt av och fullständigt bulldozade en icke mediatränad representant för Sverok i sitt - väldigt passande betitlade - program "Skåpet" med aggressiva frågor, hotfullt kroppspråk och nano-sekunder att svara på.

Det var då jag lärde mig att man kan vara dum i huvet och glatt marginalisera andra fast man är gay, så egentligen vidgade hon mina vyer rätt rejält där.
Det är möjligt att jag inte är saklig. Det är så svårt att avgöra om sig själv.

Användarvisningsbild
whatthebutlersaw

Inlägg av whatthebutlersaw » ons 15 sep 2010, 11:07

Tryggve skrev:
En man med ett skägg kan få namnge dem... :-)

http://kulturarbete.blogspot.com/2008/0 ... donts.html

Jag har lite svårt för En Man med Ett Skägg. Jag försökte gilla den, eftersom b.l.a Trettiplus och andra puttriga bloggare gillar den, men jag upplevde den som mer narcissistisk än bloggare vanligtvis är. (Det ligger ju alltid ett mått av narcissism att tro att någon vill läsa det man skriver, men det är helt normalt. Jag menar alltså utanpå den normala bakgrundsnarcissismen.) Lite skitnödig liksom. Men det är ju en smaksak.

Det länkade inlägget är ett rätt bra exempel på vad det är jag har svårt för med den bloggen. Men nu blir det helt OT här. D&B-grejen var bara en reflektion över att G verkar använda samma foliehattsretorik för att föra fram sin poäng.
Det är möjligt att jag inte är saklig. Det är så svårt att avgöra om sig själv.

Användarvisningsbild
ANOMALiES
Kontakt:

Inlägg av ANOMALiES » fre 17 sep 2010, 09:11

On Topic: Hela debatten mellan Christer Sturmark och Elisabeth Gerle finns nu ute på Humanisternas hemsida.
Deus est mortuus. Logica obtinet.

Användarvisningsbild
Crepitus

Inlägg av Crepitus » sön 19 sep 2010, 16:12

ANOMALiES skrev:On Topic: Hela debatten mellan Christer Sturmark och Elisabeth Gerle finns nu ute på Humanisternas hemsida.
Mycket intressant. Väl värt att lyssna på (1:30 timmar dock).
Jag är imponerad över Sturmarks tydlighet och hans sätt att plocka ner och syna Gerles argumentation.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » sön 19 sep 2010, 18:21

whatthebutlersaw skrev: Jag har lite svårt för En Man med Ett Skägg. Jag försökte gilla den, eftersom b.l.a Trettiplus och andra puttriga bloggare gillar den, men jag upplevde den som mer narcissistisk än bloggare vanligtvis är. (Det ligger ju alltid ett mått av narcissism att tro att någon vill läsa det man skriver, men det är helt normalt. Jag menar alltså utanpå den normala bakgrundsnarcissismen.) Lite skitnödig liksom. Men det är ju en smaksak.

Det länkade inlägget är ett rätt bra exempel på vad det är jag har svårt för med den bloggen. Men nu blir det helt OT här. D&B-grejen var bara en reflektion över att G verkar använda samma foliehattsretorik för att föra fram sin poäng.
Jo, jag kan väl förstå din poäng, jag tror t o m att "mannen med skägget" själv kallar bloggen för narcissisisk.

Dock så finns det ju tydligen en tråd på detta forum om boken. Kritiken av B Hellqvist är riktigt bra.

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=10687

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » mån 20 sep 2010, 18:20

Efter att ha sett debatten mellan Gerle/Sturmark så tror jag att jag ändrat min syn på Gerles argument. Tidigare lät det som om hon ville enbart guilt-by-association-smutskasta Humanisterna på grund av allmän ogillan. Men efter debatten blev det klarare att hon nog mer har förläst för mycket filosofi. Hon verkar ha fått för sig att religionskritik av främst Islam är alltid en del av kulturellt förtryck. Slutsatsen blir alltså så här: Att man inte ska kritisera religion för att då kan man sekularisera muslimer och då blir det imperialism och kolonialism och hela köret, då gör man uttryck för att försöka vilja "tämja vildarna". Något som är fult enligt henne, även om man bara argumenterar.

Hon är självklart opponerad mot islamistiskt patriarkalt och politiskt förtryck, men hon vill inte dra någon konkret gräns för vad som är acceptabelt inom religion överhuvudtaget. Hon pekar inte heller på några exemepel för vad humanisterna konkret gjort som är så farligt. I sammantaget är argumentet enormt vagt, konstlat och vakuöst.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Inlägg av mattias73 » mån 27 sep 2010, 18:25

Ny artikel på Newsmill av Sturmark. Nu börjar det likna öppen konflikt...

http://www.newsmill.se/artikel/2010/09/ ... anst-ndigt
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 28 sep 2010, 12:20

I morgon onsdag debatteras Elisabeth Gerles bok, på Teologen i Lund
Centrum för Teologi och Religionsvetenskap vid Lunds universitet bjuder i samverkan med Sensus in till ett samtal om farlig förenkling, ondska och hur vi ser på det främmande.

Medverkande: Elisabeth Gerle, docent i etik, CTR, adj prof, Ann Heberlein, lektor i etik, CTR och Jonas Otterbeck, lektor i islamologi, CTR, samt rektor för Lunds universitet, Per Eriksson

Våra ord är en spegel av det samhälle vi lever i. De skapar också framtidens samhälle. I sin nya bok Farlig förenkling granskar Elisabeth Gerle retoriken i de budskap som framförs av Sverigedemokraterna och av Humanisterna. De har helt olika grunduppfattningar, men de ger båda alltför enkla svar på svåra frågor. ”Den andre” riskerar att hamna utanför, särskilt om denne är muslim, menar Elisabeth Gerle.

För att möta utvecklingen i samhället behöver vi visioner som ger rum för rättvisa och mångfald, visioner som kan utmana diskriminerande och orättvisa strukturer. Alla sedvänjor och idéer är inte värda respekt, men människor är det.

Kom, lyssna till och delta i ett angeläget samtal!

Tid: Onsdagen den 29 september kl 18.00 – 19.30 med efterföljande mingel
Plats: CTR, sal 118, Allhelgona Kyrkogata 8, Lund

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 28 sep 2010, 13:48

kaxiga Z skrev:I morgon onsdag debatteras Elisabeth Gerles bok, på Teologen i Lund
Jag tycker inte att det finns särskilt mycket mer att säga efter Sturmarks senaste kritik mot SvK och Gerle.

Bäst hade det förstås varit om Sturmark själv hade deltagit i debatten i Lund.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » ons 29 sep 2010, 00:45

Svenska kyrkan har visat sitt rätta ansikte genom att inte ta avstånd från Gerles bok. Jag är glad att jag fick tummen ur och begärde utträde från det parasitiska packet för ett par år sedan.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Crepitus

Inlägg av Crepitus » ons 29 sep 2010, 20:17

Jag är lite nyfiken på hur debatten utvecklar sig - någon som lyssnade i Lund?

Hur skall man f.ö. se på Gerles "forskargärning"?
Gerles huvudsakliga tes tycks vara att religionskritik har kulturella förtecken och om man ägnar sig åt sådan så drabbas muslimer värst.
När Humanisterna kritiserar förtryck som sker religioners och ffa islams namn så spelar man därmed SD i händerna.

Ett sådant resonemang är onekligen en slags förenkling. Frågan är även i vilken utsträckning argumentationen är giltig.
Gerle har veterligen inte lyckats ge något exempel på när Humanisterna kritiserat en religiös/kulturell sedvänja som Gerle anser att man borde visa mer tolerans mot, så vari består egentligen kritiken?
Det är förstås problematiskt när en "forskare" lanserar en tes som tycks sakna empirisk förankring.
I Gerles fall kanske "forskningstesen" mer skall ses som ett försök att försvara religionens inflytande över samhället, här illustrerat i hennes citat från Kyrkans tidning.
Kyrkans tidning skrev:Men visst har Elisabeth Gerle medvetet velat ruska om, säger hon.
– Därför att Humanisterna i dag seglar under bekvämlighetsflagg i debatten. De har också vunnit visst gehör hos aningslösa myndigheter för sin linje att alla religiösa uttryck ska hållas borta från det offentliga rummet.
Det går också att vända på Gerles resonemang.
Framhärdar man ståndpunkten att religionskritik är problematiskt eftersom den kan underblåsa främlingsfientlighet så ligger det nära tillhands att anta att man därav bör undvika eller dämpa sin kritik också när en religion används som metod för förtryck.
Frågan är i vilken utsträckning Gerle och SvK i så fall gör det.
På temat farliga förenklingar tycks svenska kyrkan inte bry sig särskilt mycket kring religiöst förtryck i islamistiska kulturer, vilket förmodligen är en hållning de delar med många sverigedemokrater.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 29 sep 2010, 20:43

Apropå bekvämlighetsflagg får SvK fortfarande inhämtningen av sin medlemsavgift betalad av staten.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Skriv svar