Frågor om nattvarden

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Cosmic scientist

Frågor om nattvarden

Inlägg av Cosmic scientist » sön 13 jun 2010, 16:11

1)Har Jesus bundit sin närvaro för vår skull i nattvarden genom brödet och vinet?
2)Kan en människa inte komma Jesus närmare än vid nattvarden?
3)Hur får vi försoning för vår synder genom att ta del av brödet(Jesus kropp) och vinet(Jesu blod)?
4)Hur kan en människa få syndernas förlåtelse,liv och salighet genom nattvarden?
5)Varför ska det vara nödvändigt med bröd och vin för att "garantera" Jesu närvaro?
6)Om det är nödvändigt med brödet och vinet,nattvarden alltså, varför sa då Jesus i Matt 18:20: "Där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem"?
7)Om det är nödvändigt med nattvarden som förknippas med offertänkande - varför referar då Jesu till profeten Hosea i Matt:9:13: "Gå och lär er vad som menas med orden: Barmhärtighet vill jag se och inte offer"?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: Frågor om nattvarden

Inlägg av Hexmaster » sön 13 jun 2010, 16:39

Vilken sorts svar förväntar du dig på sådana frågor när du ställer dem på detta forum?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Cosmic scientist

Inlägg av Cosmic scientist » sön 13 jun 2010, 17:18

Hexmaster skrev:Vilken sorts svar förväntar du dig på sådana frågor när du ställer dem på detta forum?
Hexmaster - det kanske är fel forum som jag skriver i. Jag undrar bara om det finns några teologer eller religionsvetare som kan svara på dessa frågor. Möjligen är dessa frågor för teologiska eller för filosofiska för detta forum. I så fall ber jag om ursäkt.
Jag förväntar mig både den verklighetsbaserade förklaringen samt den teologiska förklaringen som jag skrev till Moridin.

Mvh
Cosmic Scientist
Senast redigerad av 1 Cosmic scientist, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 13 jun 2010, 17:20

Letar du efter den verklighetsbaserade förklaringen, eller den mytologibaserade?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Cosmic scientist

Inlägg av Cosmic scientist » sön 13 jun 2010, 17:22

Moridin skrev:Letar du efter den verklighetsbaserade förklaringen, eller den mytologibaserade?

Både och - tack

Mvh
Cosmic Scientist

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 13 jun 2010, 17:54

Några försök till "verklighetsbaserade" svar (till skillnad från "fantasibaserade"):
Cosmic scientist skrev:1)Har Jesus bundit sin närvaro för vår skull i nattvarden genom brödet och vinet?
Nej.
Cosmic scientist skrev:2)Kan en människa inte komma Jesus närmare än vid nattvarden?
Vet inte vad du menar med "komma närmare", men det spelar garanterat ingen roll vad man äter. Jesus är på sin höjd en historisk person som dog för 2000 år sedan.
Cosmic scientist skrev:3)Hur får vi försoning för vår synder genom att ta del av brödet(Jesus kropp) och vinet(Jesu blod)?
Synd anknyter till psykologi, inte objektiv "verklighet". I oberoende tester har f.ö. Fernet Branca visat sig vara 5000% effektivare på att sona synder än någonsin bröd & vin.
Cosmic scientist skrev:4)Hur kan en människa få syndernas förlåtelse,liv och salighet genom nattvarden?
Syndernas förlåtelse: Se 3). Salighet finns troligen inte. Om du med "liv" menar evigt liv så finns det troligen inte heller.
Cosmic scientist skrev:5)Varför ska det vara nödvändigt med bröd och vin för att "garantera" Jesu närvaro?
Se 2).
Cosmic scientist skrev:6)Om det är nödvändigt med brödet och vinet,nattvarden alltså, varför sa då Jesus i Matt 18:20: "Där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem"?
Ingen aning. Fråga någon som varit i hans närhet.
Cosmic scientist skrev:7)Om det är nödvändigt med nattvarden som förknippas med offertänkande - varför referar då Jesu till profeten Hosea i Matt:9:13: "Gå och lär er vad som menas med orden: Barmhärtighet vill jag se och inte offer"?
Se 6).
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » sön 13 jun 2010, 18:03

Cosmic scientist skrev:Möjligen är dessa frågor för teologiska eller för filosofiska för detta forum. I så fall ber jag om ursäkt.
Möjligen. Men de kan också vara för felaktiga. I vilket fall som helst är du ursäktad. Sånt händer!

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 13 jun 2010, 20:52

Cosmic scientist skrev:Jag undrar bara om det finns några teologer eller religionsvetare som kan svara på dessa frågor.
Eller buddister, taoister, muslimer...

Skriv svar