25 % av alla människor har ett medfött religiöst behov?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Eon

25 % av alla människor har ett medfött religiöst behov?

Inlägg av Eon » lör 19 jun 2010, 16:02

Zoologen Sverre Sjölander var sommarpratare förra året. Han är uttalad ateist och hävdade i programmet att:

25 % av alla människor har ett mycket starkt behov av någon form av religiös tro.
25 % har tvärtom inget behov alls av någon tro
50 % har ett behov av att tro på något vid stora kriser eller i livsfara.

Är det någon som känner igen den här beskrivningen och/eller har någon aning om Sverre Sjölanders källa?
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Pallas

Re: 25 % av alla människor har ett medfött religiöst behov?

Inlägg av Pallas » lör 19 jun 2010, 16:04

Min skyddsängel säger att det verkar stämma med mina egna iakttagelser, med undantaget att det verkar skilja lite i olika länder.
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » lör 19 jun 2010, 16:18

Eon skrev:25 % av alla människor har ett mycket starkt behov av någon form av religiös tro.
Få honom att ge en koherent definition för vad "religiös tro" betyder.
Efter han misslyckats med detta, berätta för honom att VoF kan förlåta honom för hans synder.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » lör 19 jun 2010, 17:27

I det här sammanhanget menar han nog ett behov att sätta sina förhoppningar till någon form av gud. Om det är Allah, Jesus världsanden eller något annat är oväsentligt. Jag tolkar det som ett behov av en religiös känsla för att må bra och känna ett psykiskt välbefinnande. 25 % mår bättre av att tro på något religiöst än om de inte hade trott.

Har du någon tanke om var han kan ha fått den informationen? Det är rimligen inte hans egen forskning.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » lör 19 jun 2010, 17:41

Eon skrev:I det här sammanhanget menar han nog ett behov att sätta sina förhoppningar till någon form av gud. Om det är Allah, Jesus världsanden eller något annat är oväsentligt. Jag tolkar det som ett behov av en religiös känsla för att må bra och känna ett psykiskt välbefinnande. 25 % mår bättre av att tro på något religiöst än om de inte hade trott.
Har du någon tanke om var han kan ha fått den informationen? Det är rimligen inte hans egen forskning.
Jag skulle tro att han återberättar en vandringssägen som han inte själv gått till djupet med. Om ett uns av forskning finns bakom har detaljerna försvunnit på vägen. Det finns siffror från USA men de säger inte 25%, dessutom glömde den forskningen att lägga vikt i många aspekter så som sociala faktorer.
Det finns problem folk har ställts inför i olika tider och sammanhang. Religioner besvarar ofta dessa problem, men det finns även sekulära svar vilket man gärna utelämnar. Sverige är ett exempel på ett samhälle som bryter ner hela tanken.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » lör 19 jun 2010, 17:51

JemyM skrev:Det finns problem folk har ställts inför i olika tider och sammanhang. Religioner besvarar ofta dessa problem, men det finns även sekulära svar vilket man gärna utelämnar. Sverige är ett exempel på ett samhälle som bryter ner hela tanken.
Öh, du har inte varit in på ÖiF på länge, have you?
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » lör 19 jun 2010, 18:49

JemyM skrev:Jag skulle tro att han återberättar en vandringssägen som han inte själv gått till djupet med.
Låter troligt. Finns dessa siffror och liknande att läsa någonstans?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » lör 19 jun 2010, 21:50

Eftersom Sjölander är biolog fick jag uppfattningen att han menade att vissa människor har en biologisk predisposition att vara troende/hänfalla i irrationella förhoppningar. Ungefär som att det kan finnas en ärftlig komponent i andra mänskliga egenskaper, t ex att vara blyg eller extrovert.

Om en person som tillhör de 25 % som inte har behov av religiösa känslor växer upp i talibanernas Afghanistan kommer han naturligvis vara troende, eftersom inga alternativ någonsin presenterats, men han kommer inte ha några känslor kopplade till sin religion, det kommer i hans inre bara ses som tomma ritualer.

Om å andra sidan en person som tillhör de 25 % som har ett behov av religiösa känslor växer upp i en ateistisk miljö kommer denne skaffa sig lyckotal, magiskt tänkande, och andra New Age-liknande tankar, eftersom det känslomässiga behovet finns där.

Är det en rimlig hyptes eller är det en överförenkling av det mänsliga psyket?

Voltaire

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » lör 19 jun 2010, 22:32

Det är ingen hypotes eftersom det är en grov överförenkling. Vad är ett religiöst behov? Behovet att förklara märkliga upplevelser/känslor med det övernaturliga ramverk ens kultur har eller behovet att umgås i ritualiserad form? Eller tendensen att se agenter där inga finns? Tills jag får källor tänker jag ignorera detta påstående.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Gåzart

Inlägg av Gåzart » sön 20 jun 2010, 16:30

Eon skrev:25 % av alla människor har ett mycket starkt behov av någon form av religiös tro.
25 % har tvärtom inget behov alls av någon tro
50 % har ett behov av att tro på något vid stora kriser eller i livsfara.
Han har troligen trollat fram dessa siffror ur sitt eget arsle.

I annat fall kan man ju fråga sig hur han gick till väga rent praktiskt för att undersöka detta.

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » sön 20 jun 2010, 16:39

Så gott som alla folk vi känner till har haft religiösa föreställningar av något slag så ateismen är en ganska ny företeelse.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » sön 20 jun 2010, 17:59

Jag funderar ofta på ett eventuellt liv efter döden och gillar att titta på TV-serier om spöken och andra övernaturligheter. Men jag tror inte på dem.
Betyder det att jag tillhör gruppen med medfött religiöst behov?
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » sön 20 jun 2010, 19:23

MariaB skrev:ateismen är en ganska ny företeelse.
Några tusen år duger för mig.

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » sön 20 jun 2010, 20:04

Linda Kall skrev:
MariaB skrev:ateismen är en ganska ny företeelse.
Några tusen år duger för mig.
Vad tänker du på så ska jag ta upp det med mina lärare på religionshistorian?

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » sön 20 jun 2010, 20:12

MariaB skrev:Vad tänker du på så ska jag ta upp det med mina lärare på religionshistorian?
Lärare i religionshistoria gör mer allmänt sett mer nytta som boxningssäckar än som lärare.

Det står gamla testamentet att det fanns folk som inte trodde på gud. Plus att de gamla grekerna hade ett några ateister. Och om jag inte minns helt fel står det något om ateister i de vediska skrifterna någonstans.

Skriv svar