25 % av alla människor har ett medfött religiöst behov?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Re: 25 % av alla människor har ett medfött religiöst behov?

Inlägg av Linda Kall » mån 21 jun 2010, 12:50

MariaB skrev:*Nej, jag ska inte göra båda sakerna samtidigt måste jag väl påpeka.
När du är klar kan du läsa om tre dagar gamla indier som var dumma i huvudet, tror det finns en länk i något av inläggen.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 21 jun 2010, 14:33

Frågan är om deism ska räknas till ateism ur historiskt perspektiv. Jag misstänker att en del historiska ateister uttryckt sig deistiskt för att slippa utstötas ur gemenskapen.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Wunderman
Kontakt:

Inlägg av Wunderman » mån 21 jun 2010, 14:54

Frågan är om deism ska räknas till ateism ur historiskt perspektiv. Jag misstänker att en del historiska ateister uttryckt sig deistiskt för att slippa utstötas ur gemenskapen.
Deism är ju inte en religiös hållning. Det finns inget systematiskt sett eller ens intresse av att behaga denna första rörare och den blir rätt irrelevant för hur vi lever våra liv. Att deister samarbetar med och tas upp som stöd av teister är ett tecken på teismens nedgång, en gång i tiden var deister och ateister två sidor av samma mynt (idag att ateism så starkt att det inte behöver deism). Var du deist blev du förmodligen utesluten ur gemenskapen hur som helst - varför inte maskera sin ateism i teism helt enkelt?. En negativ teolog kan mycket väl säga att Gud inte existerar (trots det vara troende på något vis).
Planekonomi tog oss till månen

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » mån 21 jun 2010, 20:42

Pär C skrev:Torbjörn Tännsjö har också hänvisat till denna beskrivning i Filosofiska Rummet i P1 för något eller några år sedan. Han gav som exempel att man i skildringar i det förkristna Sverige kunde identifiera en grupp som - vilket seden bjöd - deltog i religiösa ritualer men där det var ganska uppenbart att de inte var religöst intresserade. Han nämnde ingen källa.
I en intervju med Humanisterna Väst säger Sverre Sjölander samma sak:
Fakta tyder på att egenskapen religiös, precis som andra egenskaper, är normalfördelad; 25% tror i bokstavlig mening, 50% bryr sig inte utom vid ceremonier som dop, konfirmation, bröllop och begravningar samt 25% är totalt irreligiösa. I Eddan kallas den senare gruppen t ex ”den egna kraftens män”.
Han har även skrivit en bok om människan ur ett biologiskt perspektiv, så det är kanske där det kommer från. Nu har jag mejlat och frågat honom.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » tis 22 jun 2010, 08:08

MariaB skrev:Så gott som alla folk vi känner till har haft religiösa föreställningar av något slag så ateismen är en ganska ny företeelse.
Teism kan bero på annat än existentiellt religiösa behov. Människor har ett starkt behov av skapa mening och struktur i tillvaron. I en tid när vi inte hade så stora kunskaper om världen som vi har i dag så kunde tron på gudar och annat som styr världen vara en förklaring så god som något.

I takt med att vi förstår mera så blir det helt enkelt mycket mindre plats över för gudar.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 22 jun 2010, 08:19

Eon skrev: ”den egna kraftens män”.
Aha. Tre dagar gamla idioter, alltså.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 22 jun 2010, 09:14

Billy Kropotkin skrev:
MariaB skrev:Så gott som alla folk vi känner till har haft religiösa föreställningar av något slag så ateismen är en ganska ny företeelse.
Teism kan bero på annat än existentiellt religiösa behov. Människor har ett starkt behov av skapa mening och struktur i tillvaron. I en tid när vi inte hade så stora kunskaper om världen som vi har i dag så kunde tron på gudar och annat som styr världen vara en förklaring så god som något.

I takt med att vi förstår mera så blir det helt enkelt mycket mindre plats över för gudar.
Överskattas inte troskomponenten i religionen här? I Väst är det arvet efter den grekiska filosofin och det systematiska tänkandet. Men religion handlar ju om så mycket mer än en sammanhängande världsförklaring. Kristendomen är något man lever, inte något man tänker, som en rysk ortodox präst uttryckte det. Till religionen hör en uppsättning riter, sedvänjor, symboler och andra artefakter som alltså religiösa människor tar på största allvar. Det var inte bara kyrkoplundringen utan också påbjudna förändringar av mässpråket och böneritualerna som gjorde att det tog hus i helvete bland allmogen på Gustav Vasas tid.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tis 22 jun 2010, 10:06

Linda Kall skrev:
Eon skrev: ”den egna kraftens män”.
Aha. Tre dagar gamla idioter, alltså.
Nu var det inte jag som skrev det, utan Sjölander som skrev att det skrevs Eddan. Men jag förstår ändå inte kommentaren.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 22 jun 2010, 10:44

Eon skrev:jag förstår ändå inte kommentaren.
Det är för att du lyder Devadatta och inte läser hela tråden.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 25 jun 2010, 09:53

Fick svar, källa saknas men:
Sverre Sjölander skrev:En religionsvetare i Uppsala sade på en konferens att detta var gamla välkända siffror.
:)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 25 jun 2010, 10:18

Han (eller någon annan) har uppenbarligen konstruerat siffrorna från en normalfördelning, vilken i sin tur förmodligen kommer från det praktiska antagandet att godtyckliga mänskliga egenskapsfördelningar är normalfördelade, så det finns ingen anledning att ta detta på något större allvar.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
kajmal
Avstängd

Inlägg av kajmal » mån 28 jun 2010, 13:01

du har nog fel ,där det är nog snarare 100 % som har fötts med religösa betingelser .innan dom vaknar upp
absolut...utomjordisk existens

Skriv svar