25 % av alla människor har ett medfött religiöst behov?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Re: 25 % av alla människor har ett medfött religiöst behov?

Inlägg av MariaB » sön 20 jun 2010, 20:29

Linda Kall skrev:
MariaB skrev:Vad tänker du på så ska jag ta upp det med mina lärare på religionshistorian?
Lärare i religionshistoria gör mer allmänt sett mer nytta som boxningssäckar än som lärare.

Det står gamla testamentet att det fanns folk som inte trodde på gud. Plus att de gamla grekerna hade ett några ateister. Och om jag inte minns helt fel står det något om ateister i de vediska skrifterna någonstans.
Något gäng av de gamla Grekerna är kända även om det rörde sig om betydligt mindre än 25 %. Annars är det klent med folk som inte har haft några mytiska/religiösa föreställningar om hur jorden kommit till, vad som händer efter döden osv rent historiskt vad vi vet.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » sön 20 jun 2010, 20:31

MariaB skrev:Något gäng av de gamla Grekerna är kända även om det rörde sig om betydligt mindre än 25 %. Annars är det klent med folk som inte har haft några mytiska/religiösa föreställningar om hur jorden kommit till, vad som händer efter döden osv rent historiskt vad vi vet.
Vilket är helt andra påståenden än det jag invände emot.

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » sön 20 jun 2010, 21:01

Linda Kall skrev:
MariaB skrev:Något gäng av de gamla Grekerna är kända även om det rörde sig om betydligt mindre än 25 %. Annars är det klent med folk som inte har haft några mytiska/religiösa föreställningar om hur jorden kommit till, vad som händer efter döden osv rent historiskt vad vi vet.
Vilket är helt andra påståenden än det jag invände emot.
Jag fattar inte vad du menar. Om jag säger så här då. Långt över 25 % av mänskligheten genom historien har haft ett behov av religion som kunnat se olika ut, men så gott som alltid haft föreställningar om hur jorden/människorna kom till, vad som händer efter döden, hur man ska få sin försörjning tillgodosedd (vädergudar, jaktgudar etc.) samt föreställningar om kosmos. Det fåtal av de gamla grekerna som man eventuellt skulle kunna kalla ateister är betydligt mindre än 75 % som ju grundfrågan gällde.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » sön 20 jun 2010, 21:04

MariaB skrev:Det fåtal av de gamla grekerna som man eventuellt skulle kunna kalla ateister är betydligt mindre än 75 % som ju grundfrågan gällde.
Du påstod att ateism var något nytt, inte att det var något sällsynt.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » sön 20 jun 2010, 21:39

MariaB skrev:Långt över 25 % av mänskligheten genom historien har haft ett behov av religion som kunnat se olika ut, men så gott som alltid haft föreställningar om hur jorden/människorna kom till, vad som händer efter döden, hur man ska få sin försörjning tillgodosedd (vädergudar, jaktgudar etc.) samt föreställningar om kosmos.
Skulle tro att andetro är vanligare än gudstro där faktiskt, om man tittar på kulturer över lag.

Att människor försöker besvara sina behov och att vissa sådana svar fått äran att kallas religioner, är inte det samma som ett egentligt behov av de specifika svaren.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » mån 21 jun 2010, 08:06

Linda Kall skrev:
MariaB skrev:Det fåtal av de gamla grekerna som man eventuellt skulle kunna kalla ateister är betydligt mindre än 75 % som ju grundfrågan gällde.
Du påstod att ateism var något nytt, inte att det var något sällsynt.
ok. Det tar man upp på RH också, men som sagt- de är få i förhållande till mänskligheten i sig.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » mån 21 jun 2010, 08:14

MariaB skrev:men som sagt- de är få i förhållande till mänskligheten i sig.
Vilket alltså inte var vad jag svarade på.

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » mån 21 jun 2010, 08:26

Linda Kall skrev:
MariaB skrev:men som sagt- de är få i förhållande till mänskligheten i sig.
Vilket alltså inte var vad jag svarade på.
Orka...

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » mån 21 jun 2010, 08:31

MariaB skrev:Orka...
Gillar du inte att jag svarar på vad du faktiskt skriver får du skriva det du vill att jag ska svara på istället.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » mån 21 jun 2010, 08:32

Eon skrev:Är det någon som känner igen den här beskrivningen och/eller har någon aning om Sverre Sjölanders källa?
Torbjörn Tännsjö har också hänvisat till denna beskrivning i Filosofiska Rummet i P1 för något eller några år sedan. Han gav som exempel att man i skildringar i det förkristna Sverige kunde identifiera en grupp som - vilket seden bjöd - deltog i religiösa ritualer men där det var ganska uppenbart att de inte var religöst intresserade. Han nämnde ingen källa.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » mån 21 jun 2010, 11:39

Linda Kall skrev:
MariaB skrev:Orka...
Gillar du inte att jag svarar på vad du faktiskt skriver får du skriva det du vill att jag ska svara på istället.
Det finns alltid små undantag. Det har garanterat funnits "ateister" i många sammanhang genom historiens gång(exempel folk som var för dumma i huvudet för att förstå myter och barn som är tre dagar gamla) men jag trodde du var smartare än att man var tvungen att skriva precis allt på näsan. De greker det handlar om är en sådan minoritet i religionshistoria överlag, därför tog jag inte med dem. Ateismen som en UTBREDD tro är inte gammal.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » mån 21 jun 2010, 11:45

MariaB skrev:Det finns alltid små undantag. Det har garanterat funnits "ateister" i många sammanhang genom historiens gång(exempel folk som var för dumma i huvudet för att förstå myter och barn som är tre dagar gamla) men jag trodde du var smartare än att man var tvungen att skriva precis allt på näsan. De greker det handlar om är en sådan minoritet i religionshistoria överlag, därför tog jag inte med dem. Ateismen som en UTBREDD tro är inte gammal.
I Sverige plockades blasfemilagen bort 1970, alltså för ett par generationer sedan. Det har hämmat en stor del av källmaterialet vi har att utgå ifrån. Liknande historieförlopp finns lite överallt i Europa.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » mån 21 jun 2010, 11:51

MariaB skrev:jag trodde du var smartare än att man var tvungen att skriva precis allt på näsan
När jag läser dumma saker i forumet är jag aldrig säker på om det är jag eller skribenten som är korkad. Men det brukar funka bäst att anta att det inte är jag.
MariaB skrev:Det finns alltid små undantag. Det har garanterat funnits "ateister" i många sammanhang genom historiens gång
Ateister inom citattecken, minsann. Jag antar att de inte var skottar heller.
MariaB skrev:(exempel folk som var för dumma i huvudet för att förstå myter och barn som är tre dagar gamla)
Eller indier.
MariaB skrev:Ateismen som en UTBREDD tro är inte gammal.
Vill du definiera "utbredd" innan jag svarar så du slipper bli trött?

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » mån 21 jun 2010, 12:07

Linda Kall skrev:
MariaB skrev:jag trodde du var smartare än att man var tvungen att skriva precis allt på näsan
När jag läser dumma saker i forumet är jag aldrig säker på om det är jag eller skribenten som är korkad. Men det brukar funka bäst att anta att det inte är jag.
Alla blir saliga av sin tro.

Nu orkar jag inte göra en höna av en fjäder av ditt dravvel. Hänvisar vad jag skrev först:

gott som alla folk vi känner till har haft religiösa föreställningar av något slag så ateismen är en ganska ny företeelse.

Nu ska jag läsa Adam av Bremen för den intresserade. Och diska.*

*Nej, jag ska inte göra båda sakerna samtidigt måste jag väl påpeka.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 21 jun 2010, 12:22

Är det fastställt vad ateism är för någonting? Om en person tror på andar av olika slag, men inte på någon gud, är det en ateist då?

Om svaret är ja, kan jag tänka mig många ateister i historien (samt t ex på forumet ÖiF). Frågan är dock vad vi menar med ateist, när vi tittar i historiska dokument och källor.

Skriv svar