Inte homofobisk, bara homoskeptisk!

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
VeVeN

Re: Inte homofobisk, bara homoskeptisk!

Inlägg av VeVeN » tis 31 aug 2010, 20:03

Jag undrar fortfarande:

Vad fasiken är "homoskeptiskt"??

Notera att den grundläggande principen här i landet sedan länge är att det är en grundläggande rätt att säga "nej tack" till oloka inviter.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 01 sep 2010, 22:22

VeVeN skrev:Jag undrar fortfarande:

Vad fasiken är "homoskeptiskt"??

Notera att den grundläggande principen här i landet sedan länge är att det är en grundläggande rätt att säga "nej tack" till oloka inviter.
Homoskepticism är skepticism till påståenden som konservativa kristna tror görs av gay rights rörelsen, som:

- Homosexuality is genetically determined
- Homosexual orientation is always fixed
- Sexual orientation is a biological characteristic like race, sex or skin colour
- Feelings of same sex attraction should be welcomed and acted upon
- Offering help to those who wish to resist or eradicate these feelings is always wrong
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Trygge

Inlägg av Trygge » lör 04 sep 2010, 15:14

Moridin skrev:
Trygge skrev:Man måste faktiskt inte vara rädd bara för att man är kritisk. Jag är t.ex. kritisk mot kommunister, men jag är inte rädd för dem. Ja till ord som homoskeptisk! Nej till PK-nyspråk!
Det är ju homoskeptisk som är PK-nyspråk för att ge legitimitet till homofientlighet.

Skillnaden mellan homosexuella och kommunister är att kommunism är en politisk ideologi, medan homosexualitet är en sexuell preferens.
Faktum kvarstår att man kan vara kritisk, skeptisk eller tycka illa om något utan att man lider av en fobi för det man ogillar. Homofob är ett nyord uppfunnet av homofiler och politiskt korrekta personer för att sprida missaktning mot folk som inte är "glada" och som på något sätt motsätter sig glada personer och/eller deras leverne.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » lör 04 sep 2010, 15:17

Trygge skrev: Faktum kvarstår att man kan vara kritisk, skeptisk eller tycka illa om något utan att man lider av en fobi för det man ogillar. Homofob är ett nyord uppfunnet av homofiler och politiskt korrekta personer för att sprida missaktning mot folk som inte är "glada" och som på något sätt motsätter sig glada personer och/eller deras leverne.
När trollmor har lagt de elva små trollen och bundit fast dem i svansen, hon sjunger så sakta för elva små troll de vackraste ord hon känner; aj aj aj aj aj buff, aj aj aj aj aj buff.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Trygge

Inlägg av Trygge » lör 04 sep 2010, 15:18

Urquhart skrev:
Trygge skrev:Man måste faktiskt inte vara rädd bara för att man är kritisk. Jag är t.ex. kritisk mot kommunister, men jag är inte rädd för dem. Ja till ord som homoskeptisk! Nej till PK-nyspråk!
Är du rädd för judarna då? CIA? Internet? Ödlor?
Judar, CIA och Internet nej. Komodovaraner ja.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 04 sep 2010, 15:20

Trygge skrev:
Moridin skrev:
Det är ju homoskeptisk som är PK-nyspråk för att ge legitimitet till homofientlighet.

Skillnaden mellan homosexuella och kommunister är att kommunism är en politisk ideologi, medan homosexualitet är en sexuell preferens.
Faktum kvarstår att man kan vara kritisk, skeptisk eller tycka illa om något utan att man lider av en fobi för det man ogillar. Homofob är ett nyord uppfunnet av homofiler och politiskt korrekta personer för att sprida missaktning mot folk som inte är "glada" och som på något sätt motsätter sig glada personer och/eller deras leverne.
Vad exakt är "homosexuellt leverne"?

Det är ju homoskeptisk som är PK-nyspråk för att ge legitimitet till homofientlighet. Skillnaden mellan homosexuella och kommunister är att kommunism är en politisk ideologi, medan homosexualitet är en sexuell preferens.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Trygge

Inlägg av Trygge » lör 04 sep 2010, 15:22

Victor_Von_Doom skrev:
Trygge skrev: Faktum kvarstår att man kan vara kritisk, skeptisk eller tycka illa om något utan att man lider av en fobi för det man ogillar. Homofob är ett nyord uppfunnet av homofiler och politiskt korrekta personer för att sprida missaktning mot folk som inte är "glada" och som på något sätt motsätter sig glada personer och/eller deras leverne.
När trollmor har lagt de elva små trollen och bundit fast dem i svansen, hon sjunger så sakta för elva små troll de vackraste ord hon känner; aj aj aj aj aj buff, aj aj aj aj aj buff.
Hur gammal är du? Du gör dig bara till åtlöje för det är så patetiskt att börja yra om troll så fort någon väljer att inte bräka tillsammans med de andra fåren. VoF - mellanmjölkens forum.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » lör 04 sep 2010, 15:31

Trygge skrev: Hur gammal är du? Du gör dig bara till åtlöje för det är så patetiskt att börja yra om troll så fort någon väljer att inte bräka tillsammans med de andra fåren. VoF - mellanmjölkens forum.
Slasken nästa.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Trygge

Inlägg av Trygge » lör 04 sep 2010, 15:37

Moridin skrev:Vad exakt är "homosexuellt leverne"?

Det är ju homoskeptisk som är PK-nyspråk för att ge legitimitet till homofientlighet. Skillnaden mellan homosexuella och kommunister är att kommunism är en politisk ideologi, medan homosexualitet är en sexuell preferens.
Vad fan vet jag. Bastubad? Pridedeltagande? Jag tror vet vad jag menar. Det finns personer som pga ditt och datt motsätter sig att homosexuella lever ut sin sexualitet, men det innebär inte att de har en fobi kring det hela. Vidare så har jag svårt för att se hur att ett ord som homoskeptisk skulle vara PK (i alla fall inte här i Sverige). PK här är att svälja allt och alla för annars så kan ju någon stackare ta illa upp. Om X känner sig som en man eller kvinna eller som något mittemellan så bör man acceptera det och inte bry sig om petitesser som X- och Y-kromosomer.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 04 sep 2010, 15:55

Trygge skrev:
Moridin skrev:Vad exakt är "homosexuellt leverne"?
Vad fan vet jag. Bastubad? Pridedeltagande? Jag tror vet vad jag menar.
Det var du som använde termen och nu säger du att du inte vet vad det betyder? Men alla homosexuella håller inte på med bastubad eller gå på prideparader. Dessutom håller många heterosexuella på med bastubad och prideparader.

Vad exakt menar du med "homosexuellt leverne"?
Det finns personer som pga ditt och datt motsätter sig att homosexuella lever ut sin sexualitet, men det innebär inte att de har en fobi kring det hela.
Jo, i och med att det demonstrerat att alla deras argument är utan merit.
Vidare så har jag svårt för att se hur att ett ord som homoskeptisk skulle vara PK (i alla fall inte här i Sverige). PK här är att svälja allt och alla för annars så kan ju någon stackare ta illa upp.
Det är klart att homoskeptisk är ett PK ord designat för att inte röra upp homofientliga religiösa när man pratar om dem.
Om X känner sig som en man eller kvinna eller som något mittemellan så bör man acceptera det och inte bry sig om petitesser som X- och Y-kromosomer.
Vad händer om man har XXY då? Är man man eller kvinna då? XX male syndrome då? Man eller kvinna?

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » lör 04 sep 2010, 23:07

Victor_Von_Doom skrev:När trollmor har lagt de elva små trollen och bundit fast dem i svansen, hon sjunger så sakta för elva små troll de vackraste ord hon känner; aj aj aj aj aj buff, aj aj aj aj aj buff.
Jag föredrar originaltexten:
"När trollmor har sparkat sina elva små ungar, allt vad hon orkar i ryggen" osv osv.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » lör 04 sep 2010, 23:39

Min fråga kvarstår:

Varför skall andra lägga sig i vad vuxna människor i sina sinnens fulla bruk har för sig i sovrummet?

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » mån 06 sep 2010, 16:44

Alltså, jag kan till viss del hålla med om att homofob eller homofobi är nyspråk för att smutskasta folk som ogillar homosexuella. Det är ju inte som att jättemånga som kallas för homofober har en faktisk fobi.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » mån 06 sep 2010, 20:03

Zartax skrev:Alltså, jag kan till viss del hålla med om att homofob eller homofobi är nyspråk för att smutskasta folk som ogillar homosexuella. Det är ju inte som att jättemånga som kallas för homofober har en faktisk fobi.
Fobi är något helt separat, ja,

Men frågan kvarstår fortfarande: Vad har utomstående att göra med vad folk har för sig i sovrummet?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 06 sep 2010, 20:22

VeVeN skrev:
Zartax skrev:Alltså, jag kan till viss del hålla med om att homofob eller homofobi är nyspråk för att smutskasta folk som ogillar homosexuella. Det är ju inte som att jättemånga som kallas för homofober har en faktisk fobi.
Fobi är något helt separat, ja,

Men frågan kvarstår fortfarande: Vad har utomstående att göra med vad folk har för sig i sovrummet?
Jag skulle kunna tänka mig att ett argument ser ut så här:

P1. Vad än den bibliska guden anser är omoraliska aktiviteter är omoraliska aktiviteter.
P2. Den bibliska guden anser att män som har sex med män håller på med omoraliska aktiviteter (ur bibeln).
C1. Män som har sex med män håller på med omoraliska aktiviteter (från P1&P2).
P3. Människor bör konsekvent bekämpa och förhindra omoraliska aktiviteter.
C2. Människor bör konsekvent bekämpa och förhindra män som har sex med män (från C1&P3).

Slutsatserna följer förmodligen från premisserna, men premisserna är...tveksamma, kanske vi skulle kunna säga.

Skriv svar