Manifest för samvetsfrihet (och abortmotsånd och homofobi)

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Knurd

Manifest för samvetsfrihet (och abortmotsånd och homofobi)

Inlägg av Knurd » fre 30 jul 2010, 17:03

Ett flertal evangeliska, katolska och ortodoxa kristna samfund i Sverige har enats om ett manifest för "samvetsfrihet".

http://www.samvetsfrihet.se

Det finns tre punkter i manifestet, där de två första inte har ett skvatt med samvetsfrihet att göra.
[Vi kan] inte medverka till aborter, forskning på mänskliga embryon, assisterat självmord eller eutanasi.
[Vi kommer] fortsätta att formulera och motivera vår kristna syn att äktenskapet är ett livslångt förbund mellan en man och en kvinna.
Den tredje punkten är den enda som faktiskt handlar om "samvetsfrihet".
Vi vill försäkra oss om att samvets- och religionsfrihet är ovillkorligt skyddat från inblandning från statens sida, inte bara för individer, utan också för institutioner som familjen, församlingar, föreningar, företag och skolor.

(...)

Vi kommer inte att låta oss tystas i våra övertygelser, varken av politisk makt, ekonomisk styrning, domstolsbeslut eller medialt tryck och vi avvisar varje försök att begränsa vår frihet att, offentligt såväl som privat, uttrycka kristen tro och leva i enlighet med vår övertygelse, i kärlek och lydnad för Gud.

Vi uppmanar därför alla med makt och inflytande i Sverige att stå för människovärdet, respektera den klassiska äktenskapssynen och skydda allas rätt till samvets- och religionsfrihet.
De använder alltså ställningstagandet för "samvetsfrihet" som trojansk häst för två mycket impopulära ställningstaganden, nämligen abortmotstånd och homofobi.

Det är lite som när filmbranschen försökte komma in på skolor för att propagera mot internetmobbning och fildelning. Eller som när Radio Islam propagerade för Palestinas befrielse och förintelseförnekelse.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Re: Manifest för samvetsfrihet (och abortmotsånd och homofob

Inlägg av Linda Kall » fre 30 jul 2010, 17:43

fåntrattar skrev:[Vi kan] inte medverka till aborter, forskning på mänskliga embryon, assisterat självmord eller eutanasi.
Jobba inte där då.

Mabande

Inlägg av Mabande » fre 30 jul 2010, 17:54

Så... om man får ett fritt och otyngt samvete om man följer deras manifest - varför är det då så samvetslösa påståenden i det?

De hänvisar alltså till
Europakonventionen artikel 9: Tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet skrev: Var och en har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet; denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och frihet att ensam eller i gemenskap med andra, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro genom gudstjänst, undervisning, sedvänjor och ritualer.
som stöd för sin "rätt" att påtvinga andra abort- och giftemålsförbud som ett "skydd för den svage"?

Mer än lovligt osammanhängande må jag säga...
Senast redigerad av 1 Mabande, redigerad totalt 0 gånger.
VoF-forumperiodare: om jag inte svarat på ett tag är det för att jag glömt logga in.
Ignore: forumtrollet "Perfekt"
(lyssnar du eller väntar bara på att prata?)

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 30 jul 2010, 17:55

Mabande skrev:Så... om man får ett fritt och otyngt samvete om man följer deras manifest - varför är det då så samvetslösa påståenden i det?
Visst ja, samvetslöst heter det ju egentligen.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 30 jul 2010, 21:40

Problemet är väl att de försöker få alla andra att acceptera och efterfölja deras syn på t ex äktenskap. Det är ju något helt annat och i grunden väsenskiljt från att de själva gifter sig på det sätt deras religion påbjuder.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » lör 31 jul 2010, 01:29

Just det, jag glömde
Vi tror på äktenskapet som ett livslångt förbund mellan en man och en kvinna. Vi ser äktenskapet som instiftat av Gud, som det enda rätta sammanhanget för sexuell samlevnad och som den grundläggande enheten i samhället, med avgörande betydelse för identitetsskapande, normbildning, hälsa och välmående.
Dvs nej till sex utan äktenskap (och därmed nej till alla homosexuella handlingar), och nej till skilsmässa.
I en situation där staten valt att definiera äktenskapet på ett sätt som avviker från alla tidigare definitioner genom historien, kommer vi fortsätta att formulera och motivera vår kristna syn att äktenskapet är ett livslångt förbund mellan en man och en kvinna.
Historieförfalskning; kristna samfund och stater har omdefinierat äktenskap många gånger. Vissa samfund har, till och från, tillåtit skilsmässa. Vissa samfund har tillåtit månggifte. Flera har genomfört tvångsäktenskap och barnäktenskap. Vissa har vägrat att viga hedningar.

Dessutom har de inte tagit till några brasklappar om att aborter skulle kunna förmildras av våldtäkt, incest eller risk för barnsängsdöd.

Detta manifest är intressant, på så sätt att många av de kristna samfunden i Sverige finner det viktigt att upprätthålla nolltolerans mot homosexuell samlevnad och abort.

Skulle man kunna vänta sig att de visar samma nolltolerans mot rasism, kvinnohat, sexuella övergrepp eller tvångskonvertering?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » lör 31 jul 2010, 08:55

Knurd skrev:Historieförfalskning; kristna samfund och stater har omdefinierat äktenskap många gånger.
De borde gå tillbaka till rötterna: http://www.biblicalpolygamy.com/polygamists/abraham/

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » lör 31 jul 2010, 20:02

Det här illustrerar bara på ett övertydligt sätt hur långt ifrån konsensus vi är i inställningen till dessa frågor. Vi har inte uppnått nån enighet i fråga om aborter och homosexualitet lika litet som vi har gjort det i frågan om kärnkraft, pälsbärande, EU, EMU, köttätande, etc. etc.

Vad som är oacceptabelt för den ena, är en icke förhandlingsbar rättighet för den andre.

Det är bara att leva med det.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » lör 31 jul 2010, 20:52

VeVeN skrev:Det är bara att leva med det.
Det håller jag inte med om.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » lör 31 jul 2010, 21:19

Linda Kall skrev:
VeVeN skrev:Det är bara att leva med det.
Det håller jag inte med om.
Inte det? OK.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » lör 31 jul 2010, 23:35

De vill alltså stoltsera med att de saknar samvete?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Skriv svar