Diskussion mellan Lennox Sturmark/Danielsson

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Diskussion mellan Maddox Sturmark/Danielsson

Inlägg av Moridin » lör 31 jul 2010, 12:29

mattias73 skrev:Lennox eller Maddox. Nåt av det var det iaf :). Matematiker och till synes mysfarbror.

Och betänk att det är samme Selander som ena dagen är ute och demonstrerar med aborterade foster på sina plakat (http://www2.amnesty.se/ap.nsf/0/ED1478D ... endocument) och andra dagen är ute och föreläser för kanske just dina gymnasieelever/barn.
One and the same.

För en bra debunking av "kristendomen skapade vetenskapen" rekommenderar jag Carriers kapitel "Christianity Was Not Responsible for Modern Science" i boken "The Christian Delusion" eller "Efrons kapitel "That Christianity Gave Birth to Modern Science" i boken "Galileo Goes to Jail and Other Myths about Science and Religion"
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » lör 31 jul 2010, 13:45

Moridin skrev:För en bra debunking av "kristendomen skapade vetenskapen" rekommenderar jag [...]
Har du läst dem själv? ;)

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 31 jul 2010, 18:23

anundi skrev:
Moridin skrev:För en bra debunking av "kristendomen skapade vetenskapen" rekommenderar jag [...]
Har du läst dem själv? ;)
Ja.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Idefix

Re: Diskussion mellan Lennox Sturmark/Danielsson

Inlägg av Idefix » sön 01 aug 2010, 20:46

På tal om denna debatt så tänkte jag dela med mig följande skrift jag härom dagen skickade till svts tittarservice...

URSAMTIDEN "APOLOGIA"-FÖRELÄSNINGEN

Hej på er!

Detta är ett pm riktat till Maria Sjöström (svt), Lena Allerstrand (svt) samt Beverly Östberg (UR/Kunskapskanalen) ...

Jag verkligen innerligt uppskattar SVT:s kunskapskanal samt ursamtiden, en favorit för mig och andra, fortsätt med ert samarbete med intressanta vetenskapliga föreläsningar och dokumentärer som visas.

Har dock en konkret invändning gällande ett inslag inspelat från våren i år som i detta nu går i repris. Jag (samt andra) finner det totalt absurt samt motsatsen till allmänbildande, att ni fortsätter visa föreläsningen med Stefan Gustavsson, arrangerat av Apologia. Stefan för ett tydligt "subjektivt vinklat budskap" och finner det obegripligt att detta får ingå i Kunskapskanalens reportoar. Att "alla ska få komma till tals" hänvisat till det grundläggande direktiv public service ändå står för, är jag fullständigt med på, men att låta Apologia, med er tillåtelse, föreläsa med jämförelsen "tro och vetenskap" som tema är rentav förkastligt! Pseudo vetenskapligt är detta minst sagt! Man skulle likväl kunna ta in en representant från livets ord eller scientologi kyrkan och göra samma sak.

Oprofessionellt av er båda svt och UR/kunskapsk! Vi är många som vill värna om kanalens fortsatta kvalite när det kommer till bildande och objektivitet, just därför uppmanar jag (vi) er att ni ser över detta snarast möjligt.

Mvh!
---- "L'homme est condamné à être libre" ----

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 06 aug 2010, 16:41

Bra initiativ, men inte slagkraftigt. Du pekade inte ut vad som var opassande eller pseudovetenskap. Du kunde ha angivit minst två exempel.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 26 okt 2010, 06:06

Det förs tydligen en liten debatt i form av böcker mot-böcker, artiklar, krönikor, debatt-inlägg samt tv-debatter, om Humanisterna är en "elak" organisationer eller en "snäll" sådan, för att hårdra det lite grand.

Vem tror att kristenheten/religionen kommer vinna på denna debatt? Kommer diverse religioner få fler eller färre anhängare, kommer Humanisterna få fler eller färre medlemmar?

Mitt stalltips är att Humanisterna har fått ännu ett gäng nya medlemmar de senaste veckorna.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 26 okt 2010, 18:10

Jag skulle nog säga att denna uppflammande debatt om för eller mot kristendom snarare är ett uttryck för kristendomens förändrade roll, snarare än dess snara utplåning.

Kristendomens ställning i Sverige för ett par decennier sedan

Väldigt många var vad ni skulle kalla för "stämningskristna". De gick på julottan, och kanske ibland nå söndag. Samtidigt var frågan om religiös tro något oerhört privat, Att fråga ut någon om dennes eventuella religiösa tro var nästintill att fråga ut denne om sina erotiska fantasier. Strikt åtskillnad mellan privat och offentligt när det gäller tro och moral.

Kristendomens ställning i dagens Sverige

Den grupp som har försvunnit är de "stämningskristna". Det är uppenbarligen betydligt mer av "antingen eller". Samtidigt så har det sociala "förbudet" mot att diskutera religiös inställning. Därför är man mera tydligt antingen uttryckligen troende eller också är man uttrycklig ateist.

Kyrkorna tappar mark, om man ser till antalet medlemmar. Man kan på goda grunder anta att de som försvunnit är just de "stämningskristna", de som är "ljumma i tron". Fundamentalismen har däremot växt inte bara i absoluta tal, utan har också fått en ännu mycket mer framträdande roll inom den svenska kristenheten.

Samtidigt så verkar det som att folk inte längre riktigt tror på den traditionella tanken på en strikt skillnad mellan offentlig och privat moral.

Kosnekvenser

Detta leder till att både religiös fundamentalism, och uttalad ateism tar plats i det offentliga på ett helt nytt sätt.

Konflikten mellan dessa kommer därför att komma upp i ljuset på ett sätt som vi inte varit vana vid i Sverige på mycket länge. Den kommer inte att försvinna i första taget, precis som varken ateism eller fundamentalism kommer att göra det.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 29 okt 2010, 06:14

VeVeN skrev: Kosnekvenser

Detta leder till att både religiös fundamentalism, och uttalad ateism tar plats i det offentliga på ett helt nytt sätt.

Konflikten mellan dessa kommer därför att komma upp i ljuset på ett sätt som vi inte varit vana vid i Sverige på mycket länge. Den kommer inte att försvinna i första taget, precis som varken ateism eller fundamentalism kommer att göra det.
Jag tycker nog inte att din diskussion leder till ovan. Liknande framför allt religiös fundamentalism har alltid funnits, även i Sverige. Att de syns i TV beror på att vi nu har ett 20-tal svenska TV-kanaler jämfört med, låt oss säga 0 på 30-talet. Mainstream religion på 20-talet skulle vi se som fundamentalism idag, gudstjänster varje vecka, morgon och kvällsböner, ett nästan maniskt läsande av bibeln. Visst har de fundamentalistiska rörelserna fått fler medlemmar men SvK och fundisar är inte kommunicerande kärl. Och med tanke på att man inte kan föra en vettig debatt utan att ta in internationella fundisar pekar på att fundisarna slåss i motvind.

Att vi har fler uttalat ateister beror nog mest på att kristendomen har fasats ut ur skolan. Och det kommer fortsätta. Idag krävs den en kristen familj eller kristna vänner för att barn och ungdomar ska fortsätta vara kristna. Vilket naturligtvis gäller även muslimska barn och ungdomar.

Jag tror få som intresserat läser biblen på egen hand blir vuxna kristna. När man kommer redan till Leviticus så kan helt ingen moralisk människa tycka att detta är ett budskap vi ska leva efter (vilket jesus, hjälten, tycker, enligt evangelierna).
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Skriv svar