Fotboll och religion!

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Idefix

Fotboll och religion!

Inlägg av Idefix » sön 01 aug 2010, 20:40

Hej allesammans!

Läste just Magnus Engstrands bok (efter dess namn jag gav denna tråd). Är nyfiken på följande:

*Vad ni anser om bokens innehåll?

*Har ni något annat litteraturtips som behandlar samma ämne och symbios?

*Vad ni har för allmäna synpunkter på (den tragiska samt osunda i mitt tycke!) relationen mellan sport, i mångt och mycket, samt religion?

*Slutligen, känner ni till någon "uttalad" ateist, eller simpelt talat - "icke troende" fotbollsspelare, på högre nivå?

Är förövrigt själv aktiv medlem av bla humanisterna samt amnesty, samt väldigt fotbollsintresserad. Är fascinerad (dock högst oroad) av denna sedan länge förankrade relation gällande trådens ämne. Vill som sagt lära mig mer om dess historia och orsaker, så gärna dela med era synpunkter och kanske personliga erfarenheter om det villes.

Tack på förhand! :)

Bild

Är då själv ivarjefall måttligt less på att se böner och missionär-arbete på fotbollsplaner... :roll:
---- "L'homme est condamné à être libre" ----

Användarvisningsbild
vils

Re: Fotboll och religion!

Inlägg av vils » sön 01 aug 2010, 21:20

En länk till en beskrivning av boken skulle underlätta.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

mikaelj75

Inlägg av mikaelj75 » fre 20 aug 2010, 17:44

Idefix skrev:Hej allesammans!

Läste just Magnus Engstrands bok (efter dess namn jag gav denna tråd). Är nyfiken på följande:

*Vad ni anser om bokens innehåll?

*Har ni något annat litteraturtips som behandlar samma ämne och symbios?

*Vad ni har för allmäna synpunkter på (den tragiska samt osunda i mitt tycke!) relationen mellan sport, i mångt och mycket, samt religion?

*Slutligen, känner ni till någon "uttalad" ateist, eller simpelt talat - "icke troende" fotbollsspelare, på högre nivå?

Är förövrigt själv aktiv medlem av bla humanisterna samt amnesty, samt väldigt fotbollsintresserad. Är fascinerad (dock högst oroad) av denna sedan länge förankrade relation gällande trådens ämne. Vill som sagt lära mig mer om dess historia och orsaker, så gärna dela med era synpunkter och kanske personliga erfarenheter om det villes.

Tack på förhand! :)

Bild

Är då själv ivarjefall måttligt less på att se böner och missionär-arbete på fotbollsplaner... :roll:
Intressant att du tog med en bild på Kaka som kanske är den mest religiöse fotbollsspelaren av dom alla. Mer troende än honom kan man nog inte bli.
Riktiga utvecklare använder Unix - Kristendomen är det största hotet mot mänsklighetens existens och utveckling

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » fre 20 aug 2010, 20:28

mikaelj skrev:*Slutligen, känner ni till någon "uttalad" ateist, eller simpelt talat - "icke troende" fotbollsspelare, på högre nivå?
Fotbollsspelare brukar väl inte tala religion? De brukar väl mest bara snacka fotboll?

(Kanske relevant: http://www.youtube.com/watch?v=EJ58V22AbUE)

Sen är böner och liknande något som syns på plan, eventuell annan ideologi har svårt att synas - förutom kanske Di Canos fascisthälsningar och annan politik etc.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 23 aug 2010, 15:48

Christiano Lucarelli från Livorno (spelar numer i Napoli) är uttalad kommunist och lär således knappast vara religiös. Kan tillägga att tidigare nämnda Di canio och Lucarelli inte riktigt går ihop. :wink:
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Skriv svar