Hur ska jag diskutera med "bonussyster"?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Re: Hur ska jag diskutera med "bonussyster"?

Inlägg av Anders H » tor 23 sep 2010, 13:31

Vore det inte bättre att leta efter argumentationsfel i argumenten för det systern tror på, och jämföra med hur ett korrekt argument skulle vara konstruerat?

Exempel:

Påstående: Allt som är skapat måste har en intelligent skapare. Alltså är människan skapad.
Kompositionsfel av samma typ som: Allt som dundrar måste ha en intelligent "dundrare". Åska har ingen intelligent "dundrare".

Genom att korrigera argumentationsfelet i det första påståendet, får vi istället ett falskt påstående.

Påstående utan argumentationsfel: Vi har goda belägg för att människan är skapad.
Falskt därför att bla bla bla. Lätt att förstå! Inga argumentationsfel, endast sakfel!

Så borde vilket religiöst anspråk som helst kunna hanteras.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande » tor 23 sep 2010, 14:24

Anders H skrev:Vore det inte bättre att leta efter argumentationsfel i argumenten för det systern tror på, och jämföra med hur ett korrekt argument skulle vara konstruerat?

Exempel:

Påstående: Allt som är skapat måste har en intelligent skapare. Alltså är människan skapad.
Kompositionsfel av samma typ som: Allt som dundrar måste ha en intelligent "dundrare". Åska har ingen intelligent "dundrare".

Genom att korrigera argumentationsfelet i det första påståendet, får vi istället ett falskt påstående.

Påstående utan argumentationsfel: Vi har goda belägg för att människan är skapad.
Falskt därför att bla bla bla. Lätt att förstå! Inga argumentationsfel, endast sakfel!

Så borde vilket religiöst anspråk som helst kunna hanteras.
Det förutsätter att hon vill hitta sina argumentationsfel eller åtminstonde att hon vill prata om sin argumentation med ANOMALiES, om hon ska lära sig nåt av det. Kan funka om man t.ex. blir kompisar först.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » tor 23 sep 2010, 16:14

De flesta vill inte hitta fel i sin världsbild och de vill absolut inte att andra säger att det finns fel i deras världsbild. Därför kan det nog vara farligt att prata strikt om argumentationsfel.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 23 sep 2010, 16:31

Jag vill bara förtydliga att poängen med det osammanhängande darabbel jag har levererat i denna tråd gick ut på att konvertera att argumentationsfel till ett sakfel, eftersom dessa är svårare att ducka för.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Skriv svar