Hur ska jag diskutera med "bonussyster"?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Ensittaren

Re: Hur ska jag diskutera med "bonussyster"?

Inlägg av Ensittaren » tor 09 sep 2010, 07:22

Ensittaren skrev:Frågan är varför det omvända inte tycks gälla.
Moridin skrev:För vi evangeliserar en metod, inte en position?
Så långt är allt väl, men jag invänder alltså mot hur man evangeliserar sin världsbild, snarare än huruvida den avser en metod eller en "position" (är det någon väsentlig skillnad i det här fallet?). Ibland är det skeptiker som inte verkar kunna hålla kuken i styr för att fortsätta med samma metaforistik. Förutom direkt antihumanistiska värderingar som att stigmatisera kondomanvändning, eller neka sina barn akuta blodtransfusioner - för att nämna något - kan religiös tro vara både harmlöst och något som förtjänar respekt. Fast å andra sidan är det kanske just den sortens människofientliga värderingar personen i fråga har?
Det här är inte en signatur

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » ons 22 sep 2010, 09:47

Jag skulle gå väldigt mjukt fram. För att kunna påverka någon måste du ha dennes förtroende. Kör på piotrrs förslag. Var en bra förebild, ta upp filosofiska frågor då och då och diskutera, men säg aldirg "så här är det".
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 22 sep 2010, 18:40

Ta det jäkligt försiktigt för det här kan vara en person som du ska träffa mycket i framtiden.
Om du stör dig så mycket på hennes facebooksida så läs inte den då, var inte ett arsel.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 22 sep 2010, 19:08

piotrr skrev:Var en god förebild.
Vilket otroligt bra svar. Precis så, särskilt med tanke på att det handlar om en 15-åring.
We are the dead

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 22 sep 2010, 20:26

Trevligt att mitt svar var uppskattat.

Jag försökte mig på att förtydliga hur jag menade, ifall min mening inte var helt tydlig, men det blev bara pladdrigt. Här är ett andra försök: Jag menar att man gör större inflytande på någon genom att visa att det går att vara en god, vis, snäll, trevlig, praktisk och bekväm människa än om man försöker berätta hur andra bör göra för att bli en sådan. Om man kan visa upp ett positivt resultat kan man väcka en önskan om att uppnå resultatet och då kommer frågorna av sig själva utan att man behöver truga.

En relaterad fråga jag har grubblat över på sistone är:

Hur förmedlar man tanken att det viktigaste inte är hur man gör när alla ser det, utan hur vad man gör när ingen ser. Jag minns inte själv varifrån jag har fått den idén, och jag tycker att jag dagligen möter människor som jag bedömer vara goda, trevliga och kloka men som själva gärna fuskar när de tror att det inte uppdagas och det snabbaste sättet att ändra deras åsikt är att förklara exakt hur jag skulle kunna avslöja dem, om jag inte vore deras vän. Om jag nu är deras vän, med tanke på vad jag nyss skrev... Jag tror att detta får bli en egen tråd.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 22 sep 2010, 21:16

Ensittaren skrev:Så långt är allt väl, men jag invänder alltså mot hur man evangeliserar sin världsbild, snarare än huruvida den avser en metod eller en "position" (är det någon väsentlig skillnad i det här fallet?).
Det ena är en slutsats, det andra är en rimlig metod (rimligt sätt att nå slutsatser). För att ta ett trivialt exempel, så kan jag hävda att triangelolikheten för reella tal är sann. Det är en helt annorlunda sak att visa det.

När man evangeliserar en position så prackar man mer eller mindre på personen en slutsats som han eller hon kanske varken förstår eller uppskattar. Om man redogör för metoden som man använt för att komma dit, särskilt om man börjar från enkla saker som personen i fråga håller med om och visar att din slutsats är rimlig genom rationella argument , så kanske det hela är annorlunda i vissa fall.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande » tor 23 sep 2010, 06:31

Lär henne skeptiska rinciper i allmänhet, utan att fokusera på hennes tro. Om du får henne att skilja på korelation och kausalitet, även om hon fortfarande är troende kristen så ar du nått långt.

Intressera dig för vad hon tror. Kritik av en ståndpunkt blir sällan bra om man inte först har förstått ståndpunkten som man kritiserar. Det kan också ge dig ledtrådar till hur hon tänker och vilken typ av argument hon kan tänkas köpa.

Berätta om vad din egen världsbild. I vissa gruoper av frikyrkliga kristna ungdomar fanns det otroliga fördomar om ickekristna i min ungdom.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 23 sep 2010, 07:09

Vad kan det vara för fördomar?

Förresten, apropå logisk förmåga:

Hypotes: Moral kommer från Gud.
Logisk konsekvens: Ateister saknar Gud och därför saknar de moral.
Observation: Ateister har moral.
Förväntad slutsats: Hypotesen är felaktig.
Kristen slutsats: Hypotesen presenterades inte tillräckligt auktoritärt.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » tor 23 sep 2010, 07:57

tonyf skrev:"It's fine to have one."
Varför?
Radikalfeminist? :P
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande » tor 23 sep 2010, 09:11

Anders H skrev:Hypotes: Moral kommer från Gud. Logisk konsekvens: Ateister saknar Gud och därför saknar de moral.
Jag är inte övertygad om att den konsekvensen är en logisk nödvändighet. Min pappa har cancer och kommer nog att dö inom något år. Jag kommer att sakna honom, men jag kommer också att ärva saker som kommer från honom.

Eller på ett annat sätt: från hypotesen att alt skapat komer från Gud, så brukar man inte dra konsekvensen att de som inte tror på Gud inte skulle ha kunnat bli skapade av honom.

Det där är ett typiskt exempel på att man måste prata med personen och kolla vad hon faktiskt tror i frågan innan man bemöter den ståndpunkt man tror att hon har. Det blir lätt lite av en halmgubbe annars. I den här frågan så måste man kolla din outsagda andra hypotes om hur och i vilken utsträckning icke-troende förväntas ha moral. Om hon inte delar den, så faller argumentet.

(Hmm. Det kan också vara en sätt att träna henne skeptiskt. Leken hitta argumentationsfelet. Varje gång hon lyckas så går du med på ett bönemöte.)

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 23 sep 2010, 09:26

Christer Romson Lande skrev:
(Hmm. Det kan också vara en sätt att träna henne skeptiskt. Leken hitta argumentationsfelet. Varje gång hon lyckas så går du med på ett bönemöte.)
Christer är ett geni.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 23 sep 2010, 09:27

Christer, argumentationsfel tycker jag är bra, men för att kommentera exemplet:

En annan hypotes är ju att även om allt kommer från Gud, så anser väl kristna att vissa saker bygger Gud in i oss, andra saker har han låtit teckna ner i Bibeln. Vad som är rätt och fel, gav han inte oss någon egen uppfattning om, utan lät skriva ner i Bibeln. Det skulle vara förklaringen till varför det finns kristna som säger att ateister saknar moral.

Har du aldrig hört denna kristna argumentation: "Det man tror, påverkar ens värderingar. Kristna tror att Bibeln är Guds ord, medan ateister tror att människan är ett djur." Bl.a. Kent Hovind har använt det argumentet.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 23 sep 2010, 09:28

kaxiga Z skrev:
Christer Romson Lande skrev:
Christer är ett geni.
Något mer polariserande och avskräckande får man förvisso leta efter, men det fungerar bara på dem som reda är ateister. För kristna kan detta ha blivit normaliserat, och därför inte effektivt för avkristningen.

Användarvisningsbild
Étale

Inlägg av Étale » tor 23 sep 2010, 09:54

ANOMALiES skrev:Så.. till min egentliga fråga: Hur hårt ska man köra på, hur långt är det ok att gå, och bör man argumentera hårt eller mjukt?
Du får väl känna av hur mycket hon vill "omvändas". Är du för "på" kommer du bara kännas som påstridig. Du får väl diskutera sånt och din syn på det hela när diskussionsämnet känns naturligt, det behöver inte vara något du försöker uppsöka hela tiden för att visa henne fel. Oavsett vad många här kommer säga så finns det viktigare saker i livet än att göra ateister av alla man känner.

Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande » tor 23 sep 2010, 13:01

Anders H skrev:
kaxiga Z skrev:
Christer Romson Lande skrev:Det kan också vara en sätt att träna henne skeptiskt. Leken hitta argumentationsfelet. Varje gång hon lyckas så går du med på ett bönemöte.
Christer är ett geni.
Något mer polariserande och avskräckande får man förvisso leta efter, men det fungerar bara på dem som reda är ateister. För kristna kan detta ha blivit normaliserat, och därför inte effektivt för avkristningen.
Z, nu förstör du ju allt! När du kommenterar sådär så blir det så uppenbart att det är ett trick från oss kristna "skeptiker" att lura ateister till bönemöten…

Anders, jag förstår inte vad du menar. Min tanke är att de nog är omöjligt att omvända henne till ateist i alla fall på kort sikt, utan att det man kan hoppas på är att skapa en grund av logiskt tänkande och viss skeptiskhet även om det inte gör henne till en fullfjädrad skeptiker. Du får en person som kan säga "Det är nog en psykos" när andra säger "Han är besatt av en demon". Det kan vara en grund för att personen blir ateist eller inte.

Argumentationsfelen hon ska hitta är alltså inte hennes egna, utan fel i tänkbara invändningar mot hennes tro.

Skriv svar