Gudomligt ingripande får vetenskaplig förklaring (sic)

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Gudomligt ingripande får vetenskaplig förklaring (sic)

Inlägg av Anders » tor 23 sep 2010, 07:49

Eh, vad nu då: Gudomligt ingripande får vetenskaplig förklaring

En forskargrupp har kommit fram till att Exodus kan ha skett?!?

Men om man läser i abstraktet, så förstår man genast vad som försiggår här.
Competing interests: The lead author has a web site, theistic-evolution.com, that addresses Christian faith and biological evolution. The Red Sea crossing is mentioned there briefly. The present study treats the Exodus 14 narrative as an interesting and ancient story of uncertain origin.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Re: Gudomligt ingripande får vetenskaplig förklaring (sic)

Inlägg av Anders H » tor 23 sep 2010, 07:56

Sådant här gör mig så jävla förbannad. Ta t.ex. berättelsen om Jesus som gick på vatten. Där sitter forskarna och klurar på om det han ha varit is på vattnet, och därför möjligt att gå på. Varje sån här dum grej tar oss längre ifrån sanningen. Forskning på texternas ursprung borde t.ex. kunna visa att de aldrig skrevs som verklighetsskildringar.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tor 23 sep 2010, 08:16

Elohim kunde skapa något så otänkbart stort och komplext som universum ur intet, men behövde plötsligt jord och revben för att skapa människan. Därefter blir han en jordlig häxmästare som bor i tält, framkallar oväder, insektsstormar och särar floder, till sist blir han en partytrollkonstnär som går på vatten och gör vatten av vin för att bli dräpt som hädare av den religiösa ortodoxin. Gud har sett bättre dagar helt klart.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » tor 23 sep 2010, 09:03

JemyM skrev:Elohim kunde skapa något så otänkbart stort och komplext som universum ur intet, men behövde plötsligt jord och revben för att skapa människan. Därefter blir han en jordlig häxmästare som bor i tält, framkallar oväder, insektsstormar och särar floder, till sist blir han en partytrollkonstnär som går på vatten och gör vatten av vin för att bli dräpt som hädare av den religiösa ortodoxin. Gud har sett bättre dagar helt klart.
Ha ha, jag älskar såna här texter, belyser så bra och enkelt hur absurt religion är, önskar jag hade fantasi att hitta på nåt själv.
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tor 23 sep 2010, 09:08

Jag skrev en kommentar till det där tramset, som gick ut på att berättelsen inte äger någon inre logik. Gud skickar en hemsökelse över Egypten så att alla kreatur dör (dessutom kan ett par av de följande hemsökelserna tolkas som att djuren dödas ett par gånger till - haglet och de förstföddas död), men ändå har farao hästar som kan dra stridsvagnarna i jakten på israeliterna. Förvarades de i något mobförråd under en pyramid? Hade bibeln skickats till en förläggare idag, så hade man skickat manuset i retur med uppmaningen att skriva ihop något trovärdigare, då inte ens fantasylitteratur får vara så slarvig...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tor 23 sep 2010, 15:01

Och som vanligt, forskning och vetenskap duger visst ibland ändå. (Nej, detta är inte riktig forskning, men de vill gärna tro det).

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 23 sep 2010, 18:07

Påminner mig om rationalistiska protestanter som försökte förklara hur lärjungarna kunde ha haft en upplevelse av Jesus trots att Jesus hade dött genom att postulera att Jesus kanske överlevde korsfästelsen. Man har förvisso lagt fram ett tentativt scenariot som ökar rimligheten infinitesimalt med avseende på bakgrundsinformationen, men se vilket högt pris man fått betala; det är inte längre ett mirakel och man har underminerat en av den centralaste doktrinerna inom kristendomen.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Crepitus

Inlägg av Crepitus » tor 23 sep 2010, 18:24

Jag tycker det är mycket märkligt att Plos One publicerar detta. Artikeln har en underförstådd slutsats som vilar på följande dolda premisser:
1) Om Moses & Co korsade röda havet så kan det ha en "hydrodynamisk förklaring".
2) Våran datamodell stödjer en hydrodynamisk förklaring.
Ergo: myten om Moses uttåg ur Egypten genom röda havet är stärkt. Så kan man förstås inte resonera.

För övrigt så verkar inte datamodellerna baseras på röda havet, utan på ett område i Nildeltat.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 23 sep 2010, 18:28

Bibeln nämner som jag har förstått det inte Röda Havet, utan förmodligen "Sea of Reeds".

http://en.wikipedia.org/wiki/Reed_Sea
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tor 23 sep 2010, 18:40

Rubriken blir helt absurd eftersom det inte står "Påstått gudomligt ingripande får vetenskaplig förklaring".

Det är som den klassiska rubriken "Mördaren gick fri!". Om han blev friad var han ju ingen mördare...
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Crepitus

Inlägg av Crepitus » tor 23 sep 2010, 18:57

Moridin skrev:Bibeln nämner som jag har förstått det inte Röda Havet, utan förmodligen "Sea of Reeds".

Ok, det blir tillbaka till söndagsskolan för min del. :roll:
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » sön 26 sep 2010, 09:54

Crepitus skrev:
Moridin skrev:Bibeln nämner som jag har förstått det inte Röda Havet, utan förmodligen "Sea of Reeds".

Ok, det blir tillbaka till söndagsskolan för min del. :roll:
Nu finns det ju iofs fundamentalister i USA som hävdar att King James-versionen (från 1600-talet) är den enda korrekta återgivningen av guds ord, men frågan är vad man översatt från hebreiskan för att det ska kunna uppstå förvirring mellan "Red Sea" och Reed Sea"... Låter orden likadana på hebreiska?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Poe
Avstängd

Inlägg av Poe » sön 26 sep 2010, 15:44

Hmmm... är det inte lite som att förklara uppkomsten av filmen Godzilla med att en muterad jättelik Komodovaran kan ha simmat över till Tokyo och spridit skräck?

En relevant frågeställning kan ju å andra sidan vara vad bibelförfattarna hade för inspiration när de hittade på bibelhistorierna (typ att de hade sett eller hört talas om en tsunami och sedan vävt in det i sina historier), även om den sortens ansatser förstås ofta förminskar betydelsen och styrkan hos ren fantasi hos författare och historieberättare.
Applejack: ...the map is also upside down.
Pinkie Pie: I got a news flash for you cookie; the earth is round, there is no up or down!

My little Pony, Friendship is Magic S02E11

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » sön 26 sep 2010, 17:38

Poe skrev:uppkomsten av filmen Godzilla med att en muterad jättelik Komodovaran kan ha simmat över till Tokyo och spridit skräck?
Källa?
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tis 28 sep 2010, 08:03

Eon skrev:Rubriken blir helt absurd eftersom det inte står "Påstått gudomligt ingripande får vetenskaplig förklaring".
Jag kanske tror för gott om folk, men jag tolkade rubriken som ironi. :?

Skriv svar