Gudomligt ingripande får vetenskaplig förklaring (sic)

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Crepitus

Re: Gudomligt ingripande får vetenskaplig förklaring (sic)

Inlägg av Crepitus » lör 16 okt 2010, 09:18

Ny bok, Bibeln och arkeologerna (Hans Furuhagen), om arkeologiska fynd i det historiska Palestina och önskan att dessa skall främja religiösa myter och nutida politiska motiv.
Jonas Thente skriver om boken i DN.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 16 okt 2010, 10:07

Poe skrev:En relevant frågeställning kan ju å andra sidan vara vad bibelförfattarna hade för inspiration när de hittade på bibelhistorierna (typ att de hade sett eller hört talas om en tsunami och sedan vävt in det i sina historier)
Läste nånstans att Egyptens hemsökelser skulle kunna vara hämtade från följderna av det gigantiska vulkanutbrottet på Santorini som sprängde bort halva ön. Det ligger dock ett antal hundra år fel i tiden.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » tis 19 okt 2010, 09:17

Jag förstår inte en del kristnas behov av att förklara mirakel vetenskapligt... blir det inte lite poänglöst då?

Hela poängen med mirakel är ju att det inte går, om det gick så är det ju inget specielt.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 19 okt 2010, 11:06

dunkelbrink skrev:Jag förstår inte en del kristnas behov av att förklara mirakel vetenskapligt...
Är det inte snarare frågan om att man vill finna belägg för bibelns riktighet? Idén, som jag uppfattar den, är ungefär "eftersom bibeln har rätt när den berättar om de till synes otroliga händelserna A, B, C, etc, så har den förstås rätt om de till synes otroliga händelserna D, E och F också!".
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » tis 19 okt 2010, 13:34

Fast om det inte finns några mirakel så blir det ju lite meningslöst, desutom tror jag (iofs inte mig emot) att de tänker fel.

Säg att man lyckas förklara de flesta mirakel vetenskapligt varför skulle man då tror att de få som finns kvar är "äkta mirakel" istället för vanliga fenomen som vidskepliga människor tolkat som gudomliga.... det vore som om ufo folket själva ville förklara bort ufon som väderballonger... nånstans försvinner utomjordingen/"det gudomliga".
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 19 okt 2010, 19:53

dunkelbrink skrev:Jag förstår inte en del kristnas behov av att förklara mirakel vetenskapligt... blir det inte lite poänglöst då?

Hela poängen med mirakel är ju att det inte går, om det gick så är det ju inget specielt.
Fascinerande frågeställning.

Det stämmer förmodligen att om man ger ett påstått mirakel en vetenskaplig förklaring, så upphör det att vara ett mirakel men om man tittar på hur Henry Morris med fler gestaltar kreationismens vetenskapsteorin så är den mer eller mindre Baconiansk (induktiv) i sin natur. Tron på special kreation har en av sina intellektuella förfädrar bland den skotsk realism i slutet på 1700-talet. Thomas Reid menade att filosofins historia hade varit en sekvens av den enda filosofen som attackerade den föregående: Hume kritiserade Locke, Locke kritiserade Hobbes och så vidare och att om ingen kunde föreslå en metod som var immun mot kritiken så behöver man söka grunden för kunskap utanför strikt rationellt tänkande.

Kreationister har som utgångspunkt att bibeln är gudomligt inspirerad och ofelbar, så det den säger måste vara sant. Detta gör att vi ställs inför en ganska knivig situation. I och med att bibelns beskrivning av historia och vetenskap är absolut sann, så måste vetenskapens resultat stämma överens med bibeln. Vi kan alltså bekräfta den bibliska gudens mirakel och löftet om evigt liv efter döden för att vi kan bekräfta sanningshalten av andra delar av bibeln genom observation av världen omkring oss. Detta mynt har dock en annan, svartare sida: om vetenskaplig observation inte bekräftar bibeln, så har vi ingen anledning att acceptera den bibliska gudens löfte om frälsning som sant. Detta är en slags emotionell fälla: bibeln måste vara sann, annars så vara alla människor förbannade, vilket motiverar föreställningen att försöka stödja bibeln berättelser med vetenskap.

Alltså i princip det micke.d sa.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
v s b

Inlägg av v s b » ons 20 okt 2010, 20:15

Crepitus skrev:Ny bok, Bibeln och arkeologerna (Hans Furuhagen), om arkeologiska fynd i det historiska Palestina och önskan att dessa skall främja religiösa myter och nutida politiska motiv.
Boken rekommenderas starkt! På ett ganska lågmält sätt visar Hatte Furuhagen hur de senaste decenniernas arkeologi (till skillnad från den tidigare med spaden i ena handen och bibeln i den andra!) punkterar myterna om Abraham, Moses, Kung David och Salomo m m. Han argumenterar övertyganda för att en stor del av Gamla Testamentet helt enkelt är propagandaskrifter författade av prästerskapet i Juda med syfte att legitimera deras eget inflytande.
"I can't forget, I can't forget but I don't remember what" - Leonard Cohen

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 21 okt 2010, 19:29

v s b skrev:
Crepitus skrev:Ny bok, Bibeln och arkeologerna (Hans Furuhagen), om arkeologiska fynd i det historiska Palestina och önskan att dessa skall främja religiösa myter och nutida politiska motiv.
Boken rekommenderas starkt! På ett ganska lågmält sätt visar Hatte Furuhagen hur de senaste decenniernas arkeologi (till skillnad från den tidigare med spaden i ena handen och bibeln i den andra!) punkterar myterna om Abraham, Moses, Kung David och Salomo m m. Han argumenterar övertyganda för att en stor del av Gamla Testamentet helt enkelt är propagandaskrifter författade av prästerskapet i Juda med syfte att legitimera deras eget inflytande.
Han är ju gammal, född 30. Kul att det fortfarande är krut i gubben.

Han är inte ensam om att se gamla testamentet som propagandaskrifter, men troligen den första på svenska.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Skriv svar