Ateister kan mest om religion

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Re: Ateister kan mest om religion

Inlägg av Anders H » tis 28 sep 2010, 20:53

Givetvis är det så. Att känna till vad religionen står för, är avskräckande. Ateister kan även mest om ateism, skulle jag säga.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 29 sep 2010, 05:51

Det här var lite kul:
Artiklen ovan skrev:For comparison purposes, the survey also asked some questions about general knowledge, which yielded the scariest finding: 4% of Americans believe that Stephen King, not Herman Melville, wrote "Moby Dick."
Ungefär som att troligen 4% av svenska folket tror att Röda Rummet skrevs av Stieg Larsson.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 29 sep 2010, 05:52

Anders H skrev:Givetvis är det så. Att känna till vad religionen står för, är avskräckande. Ateister kan även mest om ateism, skulle jag säga.
Nu blir jag lite orolig. Vad ska jag som ateist veta om ateism? Jag vet redan att jag inte tror på någon gud. Räcker inte det?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 29 sep 2010, 07:22

Anders skrev:
Anders H skrev:Givetvis är det så. Att känna till vad religionen står för, är avskräckande. Ateister kan även mest om ateism, skulle jag säga.
Nu blir jag lite orolig. Vad ska jag som ateist veta om ateism? Jag vet redan att jag inte tror på någon gud. Räcker inte det?
Rätt föreställning räcker, ja. Men jag har pratat med många troende som inte har en aning. En sa att "ateist är att inte tro att något har någon mening". Min erfarenhet är att okunskapen är enorm. Många fler troende kan förmodligen korrekt beskriva vad ickefrimärkssamlare är än vad ateism är.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » ons 29 sep 2010, 08:15

Jag är inte så säker på att samma sak skulle gälla i Sverige. I USA är det mer av ett aktivt ställningstagande att vara ateist, men i Sverige är det lite mer default-läget, som man kanske inte reflekterar över särskilt mycket.
Däremot läser man kanske mer om andra religioner i den svenska skolan än i USA?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » ons 29 sep 2010, 08:27

När jag var kristen trodde jag att kristendomen var sanningen. Min familj förmedlade mig info som passerat från generation till generation sen Jesus. I skolan var min lärare kristen och han berättade om fördelarna med tron och om att man hittat noaks ark. Jag konfirmerade mig, för det gjorde man ju. Bibeln som innehöll allt var ju 1500 sidor lång, så man litade på dem man trodde läst den, prästerna, min lärare, min familj. Det här var ju liksom verkligheten, varför ifrågasätta?

Det är först långt efter som man förstod att de flesta som ser sig själv som kristna har en liknande kunskap. Folk man litar på kan sina grejjor, tror man. Den kunskap om vad allt går ut på är fragmenterad. De flesta kommer bara ihåg tre budord och förknippar dem med kristendom. De känner till de ofta berättade berättelserna om Noak och bergspredikan, men har ofta fått detta förmedlat av någon de känner, eller av prästen. Jag uppfattade det här livet som ett förgemak, en test, men det här livet var inte viktigt. Jag bara levde och inväntade döden så jag kunde börja leva på riktigt. Det fanns ingen poäng med att söka kunskap, studera, lära sig något. Jag mådde inte speciellt bra i tonnåren vilket förstärkte längtan till att gå vidare till det egentliga livet efter detta.

För min del uppstod tvivlet i förståelsen att andra religioner fanns. För en Gud som skapat hela universum tycktes existensen av andra religioner, och att över hälften av världens människor inte var kristna ganska konstigt. Det hängde inte riktigt ihop. Samtidigt det där med att människor förmedlar tron till människor som en vandringssägen som utgick från en annan plats på jorden och långsamt rörde sig uppåt och inte nådde Sverige förrän 1000 år senare... Jag fick inte ihop det. Jag visste tidigt hur lätt det är att förvanska innehåll över tid, och jag såg hur ledande kristna svartmålade min hobby (rollspel), risken att någon under historien förfalskat berättelsen var fenomenalt stor. Första riktiga ledtråden att något inte stämde kom faktiskt från ett rollspel som i sin fiktiva berättelse refererade till Lilith. Just detta rollspel lekte med historia och började med biblisk historia, lite som Da Vinci Koden gör, och givetvis blev man nyfiken om vem denne Lilith var eftersom man inte hört om detta. Jag fick veta att Lilith var Adams första hustru av en vän som frågat en präst. Detta var första ledtråden för mig att något inte riktigt stod rätt till med Bibeln, för Lilith nämndes inte i den. Var Bibeln ofullständig?

Sådana frågor och min vetgirighet drev mig att börja studera historia. Bibelns innehåll, Bibelns historia, Kristendomens historia. Senare västvärldens historia och idéhistoria. Senare vad andra religioner egentligen tyckte och tänkte, ihop med filosofi, psykologi och andra ämnen som ställde frågor om hur vi människor lever, tänker och förstår vår omvärld.

Jag har faktiskt haft svårt att få människor med ateistisk identitet att inte förvänta sig att människor med religiös identitet har den blekaste aning om vad religionen innehåller. Tron är irrationell, den bygger inte på logiskt konstruerade kunskaper och viljan att veta så som vi som bekymrar oss över epistemologi gör. De flesta tar bara sin religion från omgivningen, sin familj, sina vänner och auktoriteter i deras omgivning. Vad folk kallar sig är ofta ganska meningslöst att lägga fäste till. En människas identitet och uttryckta åsikter kan lika gärna bygga på kulturella avspeglingar, inte medvetna och genomtänkta resonemang. Atheists Experience brukar fråga "Tell us what you believe, and why you believe in it" snarare än "Vilken religion tillhör du?". De flesta brukar gå bet på fråga två, de vet inte varför de tror, men deras tro är ofta väldigt unik, en smältdegel av vad personen själv upplevt och blivit förmedlad från sin omgivning, inte medveten reflektion och studier.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Alekanderu

Inlägg av Alekanderu » ons 29 sep 2010, 10:10

Anders skrev:Det här var lite kul:
Artiklen ovan skrev:For comparison purposes, the survey also asked some questions about general knowledge, which yielded the scariest finding: 4% of Americans believe that Stephen King, not Herman Melville, wrote "Moby Dick."
Ungefär som att troligen 4% av svenska folket tror att Röda Rummet skrevs av Stieg Larsson.
Jag skulle inte bli jätteförvånad om 4% av respondenterna på enkäten chansade på King eftersom de inte visste vem som skrev Moby Dick och därför bara tog nåt namn de kände igen. Det var nog inte så att de faktiskt hade för sig att just han skrev den.

dali

Inlägg av dali » ons 29 sep 2010, 12:08

JemyM skrev:De flesta tar bara sin religion från omgivningen, sin familj, sina vänner och auktoriteter i deras omgivning.
Visst är det så, det vanligaste sättet att bli troende är väl att man "ärver" tron från sina föräldrar, sannolikt efter uppmuntran och kanske till och med belöningar (moped för konfimering etc).

Med stigande ålder, starkare egen identitet och bättre kunskap ökar sannolikheten att man bryter sig loss, men lever man i en kultur där tro på Jesus är det "normala" kan det vara ett svårt steg. I Sverige har vi omvända siffror mot USA, där är ~80% troende, i Sverige är ~80% ateister (kommer inte ihåg exakta siffrorna).

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » ons 29 sep 2010, 12:24

Anders skrev:Ungefär som att troligen 4% av svenska folket tror att Röda Rummet skrevs av Stieg Larsson.
Ungefär som att troligen? Jag fattar inte, varför tror du det och vad är din poäng?
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » ons 29 sep 2010, 12:32

dali skrev:
JemyM skrev:De flesta tar bara sin religion från omgivningen, sin familj, sina vänner och auktoriteter i deras omgivning.
Visst är det så, det vanligaste sättet att bli troende är väl att man "ärver" tron från sina föräldrar, sannolikt efter uppmuntran och kanske till och med belöningar (moped för konfimering etc).
Inte fasen blir man troende för att man konfirmerar sig. Men jag föreställer mig att de är en trevlig upplevelse för de allra flesta. Troende blir man antagligen för att man gillar några eller flertalet av de värderingar som framhävs och får för sig att man måste köpa hela paketet. Det finns säkert fler anledningar.
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » ons 29 sep 2010, 12:34

Alekanderu skrev:Jag skulle inte bli jätteförvånad om 4% av respondenterna på enkäten chansade på King eftersom de inte visste vem som skrev Moby Dick och därför bara tog nåt namn de kände igen. Det var nog inte så att de faktiskt hade för sig att just han skrev den.
Jag visste inte vem som skrev boken men jag vet att det inte var King.

dali

Inlägg av dali » ons 29 sep 2010, 18:05

Spiff00 skrev:Inte fasen blir man troende för att man konfirmerar sig.
Det skrev jag inte heller.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 29 sep 2010, 20:14

Nej, men visst är det väl så att den som konfirmerar sig bekräftar att den är troende? Det är ju liksom det som är den egentliga poängen med att konfirmera sig.

Visserligen är det också så att en hel del av de som konfirmerar sig har tagit del men ej förstått, så många har nog inte detta klart för sig; alternativt bryr de sig inte.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 29 sep 2010, 20:17

micke.d skrev:
Nej, men visst är det väl så att den som konfirmerar sig bekräftar att den är troende? Det är ju liksom det som är den egentliga poängen med att konfirmera sig.
Vitsen är att man ska få presenter. Jag tror att konfirmation har väldigt lite med personlig tro att göra. När jag konfirmerade mig satt de flesta bara av den. Det var som skolan nåt man bara gör, liksom. Och får man dessutom nåt för det så...
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Skriv svar